Indycar: Alex Palou wint vanaf pole in Laguna Seca. VeeKay met versnellingsbakproblemen uitgevallen.
Een historische overwinning voor Alex Palou in Laguna Seca. De regerende Spaanse kampioen wist de wedstrijd vanaf pole op zijn naam te schrijven. Het betekende de laatste overwinning van een auto zonder hybride krachtbron in de Indycar-series. Alex Palou en het team van Ganassi wisten de wedstrijd op Laguna Seca volledig naar hun hand te zetten. Colton Herta en Alexander Rossi eindigden resp. als tweede en derde. Voor Arrow McLaren-coureur Alexander Rossi betekende het zijn beste podiumresultaat dit seizoen evenals voor Romain Grosjean die voor Juncos Hollinger als vierde wist te eindigen. Voor Rinus VeeKay eindigde de wedstrijd andermaal in een teleurstelling. De Nederlander moest met versnellingsbakproblemen definitief opgeven.
Eigenlijk de derde overwinning voor Alex Palou dit seizoen. De Thermal Club telde niet voor het kampioenschap maar ook die won Alex Palou eerder dit jaar.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar
Alex Palou wint vanaf pole in Laguna Seca. VeeKay met versnellingsbakproblemen uitgevallen
In vier starts op Laguna Seca wist Alex Palou tweemaal te winnen en eindigde nooit lager als derde. De Spanjaard behaalde tevens in Laguna Seca zijn tweede seizoensoverwinning en nam in de tussenstand van het kampioenschap de leiding van Will Power over. En de beslissende move viel in de slotfase traditioneel in de Corkscrew toen Palou voor de laatste maal de leiding nam.
Start in Laguna Seca met Kyle Kirkwood en Alex Palou aan de leiding.
Ondanks dat er vraagtekens over de gezondheidstoestand van David Malukas waren deed de Meyer Shank-racer het eigenlijk uitstekend en met de handicap van een eigenlijk nog niet geheel genezen arm wist David zich lange tijd in de kopgroep staande te houden en eindigde uiteindelijk als zestiende. Een spin van VeeKay wierp hem aanvankelijk terug maar door een goede strategie wist de Nederlander zich eventjes in de Top 10 te handhaven. Versnellingsbakproblemen betekende dat VeeKay uiteindelijk voortijdig moest uitvallen.
Colton Herta startte niet vanaf de eerste startij en wist waardevolle punten binnen te halen.
Bij Team Penske heerste eigenlijk interne chaos. Will Power verloor de leiding in de tussenstand van het kampioenschap maar eindigde desondanks alles toch nog als zevende. Een doldrieste actie van teamgenoot Scott McLaughlin op zijn teamgenoot zorgde ook niet bepaald voor hegemonie binnen het team. Newgarden werd na een spin kort voor het einde van de wedstrijd slechts als 19e geklasseerd. Slechts twee plaatsen hoger dan Scott McLaughlin die eigenlijk het slachtoffer van zijn eigen acties werd. Nolan Siegel eindigde bij zijn debuut voor het team van Arrow McLaren als twaalfde en liet mogelijkerwijs wel zien dat hij misschien de belofte is waar men bij dit team al zo lang op gewacht heeft.
Bandenkeuze Laguna Seca
Harde compound Palou, Kirkwood, Rosenqvist, Herta, Rossi, Lundgaard, Grosjean O´Ward, Dixon, Malikas, Canapini, Power, Lundqvist, Ferrucci. Simpson, Siegel, Robb, Harvey, Ghotto
Zachte compound: McLaughlin, Armstrong Newgarden, Rahal, VeeKay, Rasmussen, Fittipaldi
Alex Palou mocht na de kwalificaties vanaf pole vertrekken terwijl VeeKay zich als 20e voor de wedstrijd had gekwalificeerd maar tijdens de warming up wel de snelste man op de baan was. Tijdens de warming up ging Sting Ray Robb er in Turn 6 hard vanaf maar bleef ongedeerd. Een erg late start aan de Westkust op Laguna Seca ´s avonds om 6 uur lokale tijd.
Respect voor Davud Malukas. Ondanks een nog niet geheel genezen arm streed hij dapper in de kopgroep mee.
Race
Met het nieuwe asfalt op Laguna Seca werd dit wel de zwaarste wedstrijd van het seizoen. Een vlekkeloze start waarbij Andretti Global-coureur Kyle Kirkwood polesitter Alex Palou wist te verrassen. VeeKay wist al twee posities te winnen en was al naar P18 opgeklommen terwijl Colton Herta in de kopgroep even contact met Arrow McLaren-coureur Alexander Rossi maakte. VeeKay´s teamgenoot Christian Rasmussen slaagde er in de openingsfase al in om vijf concurrenten te passeren. Na een 360 graden spin viel VeeKay naar P27 ofwel de laatste plek terug.
Stand 10e ronde: Kirkwood, Palou, Rosenqvist, Rossi, Herta, Lundgaard, Dixon, McLaughlin, Armstrong, Grosjean. P25 VeeKay. Kirkwood, Lundgaard, McLaughlin en Rossi gingen in de 25e ronde als eerste naar binnen. Daarbij nam Rossi de leiding gevolgd door Kirkwood, Herta en Palou. De Spanjaard bleef na zijn stop op de harde band.
Een teleurstellend einde voor Graham Rahal. In de jubileumwedstrijd van het team kon hij de spinnende Kyffin Simpson niet meer ontwijken.
Stand 30e ronde: Rossi, Kirkwood, Herta, Palou, Dixon, McLaughlin, O´Ward, Grosjean, Rosenqvist, Malukas. VeeKay P17. Lundgaard op P11 had na een offroad excursie een stukje bebording meegenomen dat onder auto bleef hangen. Penske-coureur Josef Newgarden kreeg van de wedstrijdleiding een ´´drive-through´´ opgelegd vanwege onjuist in-of uitrijden van de pits.
De Italiaan Luca Ghiotto zorgde in de 35e ronde een flinke klapper en zorgde daarbij voor de eerste neutralisatie. Daarbij moesten nogal wat bandenstapels rechtgetrokken worden wat de nodige tijd in beslag nam. Een groot aantal deelnemers maakten van de gelegenheid om naar binnen te gaan. Inmiddels was VeeKay in de 37e ronde toch naar de zevende positie opgeschoven. Vrijwel de helft van de kopgroep had van de gelegenheid gebruik gemaakt om naar binnen te gaan. O´Ward was echter bijgebleven. Bij het ingaan van de pits hadden Scott Dixon en Scott McLaughlin contact gemaakt.
Na de herstart in de 39e ronde nam Palou opnieuw de leiding terwijl Arrow McLaren-rijder Nolan Siegel in de fout ging en spinde en daarbij voor een tweede neutralisatie zorgde.
Om van Rinus VeeKay nog maar te zwijgen. Weer zat het niet mee voor de Nederlander.
Stand 40e ronde: Palou, Grosjean, O´Ward, Malukas, Armstrong, Ferrucci, VeeKay, Newgarden, Fittipaldi, Herta. Canapino ging bij de herstart eventjes wijd maar wist zijn dertiende positie te behouden. In de kopgroep bevonden zich Palou, Grosjean, Armstrong en Fittipaldi op de harde compound. VeeKay liet in de 47e ronde de zachte compound door de harde versie vervangen. Een sterk staaltje van David Malukas die zich vrij lang in de kopgroep bevond met een arm waarvan hij zelf zegt dat deze maar 80 procent is<
.
Stand 50e ronde: Palou, Grosjean, Ferrucci, Newgarden, Herta, Rossi, Kirkwood, Dixon, Power. VeeKay P21. In de 51e ronde gingen zowel Newgarden als Grosjean voor vers setje rood naar binnen. Palou volgde voor een vers setje rood. In de kopgroep bevonden zich Rossi, Palou, Grosjean en Rosenqvist op de Rode Compound. Met een prachtige move ging Penske-coureur Will Power in de 58e ronde aan Scott Dixon in de Corkscrew voorbij. Een geslaagde inhaalpoging die werkelijk volgens het boekje was.
Stand 60e ronde: Herta, Rossi, Palou, Kirkwood, McLaughlin, Power, Dixon, Grosjean, Rosenqvist, Newgarden. Gelijk in deze ronde wist Palou Rossi van de tweede plek te verdringen op weg richting Colton Herta. Drie ronden later ging de Spanjaard vrij gemakkelijk aan Andretti Global-coureur Colton Herta voorbij en bevond zich opnieuw in leidende positie. Andretti Global-coureur Kyle Kirkwood liet in de 66e ronde een verse setje harde Firestones monteren. Power, McLaughlin en Rossi volgden direct. Gedurende deze fase wist Palou een voorsprongetje op Romain Grosjean op te bouwen en ging voor zijn laatste stint op een gebruikt setje hard naar binnen.
Stand 70e ronde: Newgarden, Palou, Malukas, Armstrong, Herta, Rossi, Grosjean, Power, McLaughlin, Kirkwood. VeeKay P22. De Nederlander ging na zijn reguliere stop opnieuw naar binnen. De Nederlander kampte met versnellingsbak problemen. Uiteindelijk betekende het voor de Nederlander einde wedstrijd. Lundgaard en Armstrong raakten elkaar waarbij laatstgenoemde voor een neutralisatie zorgde maar kon zijn weg desondanks vervolgen. Het betekende tevens de eindsprint richting finish. De herstart volgde in de 79e ronde. Een overhaaste reactie van Scott McLaughlin ten opzichte van zijn teamgenoot Will Power kwam hem duur te staan. De Nieuw Zeelander moest direct de pits opzoeken terwijl Lundgaard voor vrije beelden in de Corkscrew zorgde. Malukas verloor kort na de herstart teveel bandentemperatuur terwijl Jack Harvey(Dale Coyne Racing) met een opgeblazen motor definitief moest opgeven waardoor een safetycar-interventie opnieuw noodzakelijk was.
Eindelijk weer eens podium voor Alexander Rossi.
De herstart volgde in de 85e ronde waarbij Herta direct trachtte in de aanval te gaan maar die werd die wist Palou prachtig af te slaan. Amper twee ronden gingen Kyffin Simpson en Graham Rahal af. Voor Rahal Letterman Racing een beetje troosteloos einde van hun 1000 jubileumwedstrijd. Rahal had geen schijn van kans. Hij kon de spinnende Simpson die vermoedelijk lek had gereden niet meer ontwijken.
Stand 90e ronde: Palou, Herta, Rossi, Grosjean, Newgarden, Kirkwood, Dixon, O´Ward, Power, Ferrucci. De herstart volgde in de 91e ronde waarbij Palou definitief de kop nam. Voor Josef Newgarden betekende de wedstrijd op Laguna Seca eigenlijk een drama. De Penske-coureur ging in de voorlaatste ronde opnieuw in de fout. Met een derde en een vierde plek behaalden Alexander Rossi en Romain Grosjean hun beste seizoensresultaat.
Weer een prachtig resultaat van Ganassi-coureur Alex Palou.
Uitslag Firestone Grand Prix of Monterey
1. Alex Palou Dallara Honda 95 ronden
2. Colton Herta Dallara Honda + 1.9780 secs.
3. Alexander Rossi Dallara Chevrolet + 4.5136 secs.
4. Romain Grosjean Dallara Chevrolet + 4.8243 secs.
5. Kyle Kirkwood Dallara Honda + 8.768 secs.
6. Scott Dixon Dallara Honda + 9.1504 secs.
7. Will Power Dallara Chevrolet + 9.964 secs.
8. Pato O´Ward Dallara Chevrolet + 10.5214 secs.
9. Santino Ferrucci Dallara Chevrolet + 11.0025 secs.
10. Marcus Ericsson Dallara Honda + 11.6388 secs.
Eigenlijk de derde overwinning voor Alex Palou dit seizoen. De Thermal Club telde niet voor het kampioenschap maar ook die won Alex Palou eerder dit jaar.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar
Alex Palou wint vanaf pole in Laguna Seca. VeeKay met versnellingsbakproblemen uitgevallen
In vier starts op Laguna Seca wist Alex Palou tweemaal te winnen en eindigde nooit lager als derde. De Spanjaard behaalde tevens in Laguna Seca zijn tweede seizoensoverwinning en nam in de tussenstand van het kampioenschap de leiding van Will Power over. En de beslissende move viel in de slotfase traditioneel in de Corkscrew toen Palou voor de laatste maal de leiding nam.
Start in Laguna Seca met Kyle Kirkwood en Alex Palou aan de leiding.
Ondanks dat er vraagtekens over de gezondheidstoestand van David Malukas waren deed de Meyer Shank-racer het eigenlijk uitstekend en met de handicap van een eigenlijk nog niet geheel genezen arm wist David zich lange tijd in de kopgroep staande te houden en eindigde uiteindelijk als zestiende. Een spin van VeeKay wierp hem aanvankelijk terug maar door een goede strategie wist de Nederlander zich eventjes in de Top 10 te handhaven. Versnellingsbakproblemen betekende dat VeeKay uiteindelijk voortijdig moest uitvallen.
Colton Herta startte niet vanaf de eerste startij en wist waardevolle punten binnen te halen.
Bij Team Penske heerste eigenlijk interne chaos. Will Power verloor de leiding in de tussenstand van het kampioenschap maar eindigde desondanks alles toch nog als zevende. Een doldrieste actie van teamgenoot Scott McLaughlin op zijn teamgenoot zorgde ook niet bepaald voor hegemonie binnen het team. Newgarden werd na een spin kort voor het einde van de wedstrijd slechts als 19e geklasseerd. Slechts twee plaatsen hoger dan Scott McLaughlin die eigenlijk het slachtoffer van zijn eigen acties werd. Nolan Siegel eindigde bij zijn debuut voor het team van Arrow McLaren als twaalfde en liet mogelijkerwijs wel zien dat hij misschien de belofte is waar men bij dit team al zo lang op gewacht heeft.
Bandenkeuze Laguna Seca
Harde compound Palou, Kirkwood, Rosenqvist, Herta, Rossi, Lundgaard, Grosjean O´Ward, Dixon, Malikas, Canapini, Power, Lundqvist, Ferrucci. Simpson, Siegel, Robb, Harvey, Ghotto
Zachte compound: McLaughlin, Armstrong Newgarden, Rahal, VeeKay, Rasmussen, Fittipaldi
Alex Palou mocht na de kwalificaties vanaf pole vertrekken terwijl VeeKay zich als 20e voor de wedstrijd had gekwalificeerd maar tijdens de warming up wel de snelste man op de baan was. Tijdens de warming up ging Sting Ray Robb er in Turn 6 hard vanaf maar bleef ongedeerd. Een erg late start aan de Westkust op Laguna Seca ´s avonds om 6 uur lokale tijd.
Respect voor Davud Malukas. Ondanks een nog niet geheel genezen arm streed hij dapper in de kopgroep mee.
Race
Met het nieuwe asfalt op Laguna Seca werd dit wel de zwaarste wedstrijd van het seizoen. Een vlekkeloze start waarbij Andretti Global-coureur Kyle Kirkwood polesitter Alex Palou wist te verrassen. VeeKay wist al twee posities te winnen en was al naar P18 opgeklommen terwijl Colton Herta in de kopgroep even contact met Arrow McLaren-coureur Alexander Rossi maakte. VeeKay´s teamgenoot Christian Rasmussen slaagde er in de openingsfase al in om vijf concurrenten te passeren. Na een 360 graden spin viel VeeKay naar P27 ofwel de laatste plek terug.
Stand 10e ronde: Kirkwood, Palou, Rosenqvist, Rossi, Herta, Lundgaard, Dixon, McLaughlin, Armstrong, Grosjean. P25 VeeKay. Kirkwood, Lundgaard, McLaughlin en Rossi gingen in de 25e ronde als eerste naar binnen. Daarbij nam Rossi de leiding gevolgd door Kirkwood, Herta en Palou. De Spanjaard bleef na zijn stop op de harde band.
Een teleurstellend einde voor Graham Rahal. In de jubileumwedstrijd van het team kon hij de spinnende Kyffin Simpson niet meer ontwijken.
Stand 30e ronde: Rossi, Kirkwood, Herta, Palou, Dixon, McLaughlin, O´Ward, Grosjean, Rosenqvist, Malukas. VeeKay P17. Lundgaard op P11 had na een offroad excursie een stukje bebording meegenomen dat onder auto bleef hangen. Penske-coureur Josef Newgarden kreeg van de wedstrijdleiding een ´´drive-through´´ opgelegd vanwege onjuist in-of uitrijden van de pits.
De Italiaan Luca Ghiotto zorgde in de 35e ronde een flinke klapper en zorgde daarbij voor de eerste neutralisatie. Daarbij moesten nogal wat bandenstapels rechtgetrokken worden wat de nodige tijd in beslag nam. Een groot aantal deelnemers maakten van de gelegenheid om naar binnen te gaan. Inmiddels was VeeKay in de 37e ronde toch naar de zevende positie opgeschoven. Vrijwel de helft van de kopgroep had van de gelegenheid gebruik gemaakt om naar binnen te gaan. O´Ward was echter bijgebleven. Bij het ingaan van de pits hadden Scott Dixon en Scott McLaughlin contact gemaakt.
Na de herstart in de 39e ronde nam Palou opnieuw de leiding terwijl Arrow McLaren-rijder Nolan Siegel in de fout ging en spinde en daarbij voor een tweede neutralisatie zorgde.
Om van Rinus VeeKay nog maar te zwijgen. Weer zat het niet mee voor de Nederlander.
Stand 40e ronde: Palou, Grosjean, O´Ward, Malukas, Armstrong, Ferrucci, VeeKay, Newgarden, Fittipaldi, Herta. Canapino ging bij de herstart eventjes wijd maar wist zijn dertiende positie te behouden. In de kopgroep bevonden zich Palou, Grosjean, Armstrong en Fittipaldi op de harde compound. VeeKay liet in de 47e ronde de zachte compound door de harde versie vervangen. Een sterk staaltje van David Malukas die zich vrij lang in de kopgroep bevond met een arm waarvan hij zelf zegt dat deze maar 80 procent is<
.
Stand 50e ronde: Palou, Grosjean, Ferrucci, Newgarden, Herta, Rossi, Kirkwood, Dixon, Power. VeeKay P21. In de 51e ronde gingen zowel Newgarden als Grosjean voor vers setje rood naar binnen. Palou volgde voor een vers setje rood. In de kopgroep bevonden zich Rossi, Palou, Grosjean en Rosenqvist op de Rode Compound. Met een prachtige move ging Penske-coureur Will Power in de 58e ronde aan Scott Dixon in de Corkscrew voorbij. Een geslaagde inhaalpoging die werkelijk volgens het boekje was.
Stand 60e ronde: Herta, Rossi, Palou, Kirkwood, McLaughlin, Power, Dixon, Grosjean, Rosenqvist, Newgarden. Gelijk in deze ronde wist Palou Rossi van de tweede plek te verdringen op weg richting Colton Herta. Drie ronden later ging de Spanjaard vrij gemakkelijk aan Andretti Global-coureur Colton Herta voorbij en bevond zich opnieuw in leidende positie. Andretti Global-coureur Kyle Kirkwood liet in de 66e ronde een verse setje harde Firestones monteren. Power, McLaughlin en Rossi volgden direct. Gedurende deze fase wist Palou een voorsprongetje op Romain Grosjean op te bouwen en ging voor zijn laatste stint op een gebruikt setje hard naar binnen.
Stand 70e ronde: Newgarden, Palou, Malukas, Armstrong, Herta, Rossi, Grosjean, Power, McLaughlin, Kirkwood. VeeKay P22. De Nederlander ging na zijn reguliere stop opnieuw naar binnen. De Nederlander kampte met versnellingsbak problemen. Uiteindelijk betekende het voor de Nederlander einde wedstrijd. Lundgaard en Armstrong raakten elkaar waarbij laatstgenoemde voor een neutralisatie zorgde maar kon zijn weg desondanks vervolgen. Het betekende tevens de eindsprint richting finish. De herstart volgde in de 79e ronde. Een overhaaste reactie van Scott McLaughlin ten opzichte van zijn teamgenoot Will Power kwam hem duur te staan. De Nieuw Zeelander moest direct de pits opzoeken terwijl Lundgaard voor vrije beelden in de Corkscrew zorgde. Malukas verloor kort na de herstart teveel bandentemperatuur terwijl Jack Harvey(Dale Coyne Racing) met een opgeblazen motor definitief moest opgeven waardoor een safetycar-interventie opnieuw noodzakelijk was.
Eindelijk weer eens podium voor Alexander Rossi.
De herstart volgde in de 85e ronde waarbij Herta direct trachtte in de aanval te gaan maar die werd die wist Palou prachtig af te slaan. Amper twee ronden gingen Kyffin Simpson en Graham Rahal af. Voor Rahal Letterman Racing een beetje troosteloos einde van hun 1000 jubileumwedstrijd. Rahal had geen schijn van kans. Hij kon de spinnende Simpson die vermoedelijk lek had gereden niet meer ontwijken.
Stand 90e ronde: Palou, Herta, Rossi, Grosjean, Newgarden, Kirkwood, Dixon, O´Ward, Power, Ferrucci. De herstart volgde in de 91e ronde waarbij Palou definitief de kop nam. Voor Josef Newgarden betekende de wedstrijd op Laguna Seca eigenlijk een drama. De Penske-coureur ging in de voorlaatste ronde opnieuw in de fout. Met een derde en een vierde plek behaalden Alexander Rossi en Romain Grosjean hun beste seizoensresultaat.
Weer een prachtig resultaat van Ganassi-coureur Alex Palou.
Uitslag Firestone Grand Prix of Monterey
1. Alex Palou Dallara Honda 95 ronden
2. Colton Herta Dallara Honda + 1.9780 secs.
3. Alexander Rossi Dallara Chevrolet + 4.5136 secs.
4. Romain Grosjean Dallara Chevrolet + 4.8243 secs.
5. Kyle Kirkwood Dallara Honda + 8.768 secs.
6. Scott Dixon Dallara Honda + 9.1504 secs.
7. Will Power Dallara Chevrolet + 9.964 secs.
8. Pato O´Ward Dallara Chevrolet + 10.5214 secs.
9. Santino Ferrucci Dallara Chevrolet + 11.0025 secs.
10. Marcus Ericsson Dallara Honda + 11.6388 secs.