Sportscars: Porsche-duo Nasr/Cameron wint IMSA Watkins Glen, Van der Zande nipt tweede, derde klassezege Indy Dontje in GTD (lang)
Winst voor de nummer 7-Penske-Porsche van Dane Cameron en Felipe Nasr in Watkins Glen
Dane Cameron en Felipe Nasr hebben met de nummer 7-Penske-Porsche de Sahlen’s Six Hours of the Glen, de derde endurance-wedstrijd van het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship gewonnen. In de race op Watkins Glen, die vanwege zware regenval voor zo'n drie kwartier onderbroken werd, eindigde Renger van der Zande in de Ganassi-Cadillac die hij deelde met Sébastien Bourdais, nipt geslagen als tweede. De nummer 6-Porsche van Mathieu Jaminet en Nick Tandy eindigde als derde. In LMP2 was de winst voor AF Corse met Nicklas Nielsen, Luis Perez Companc en Lilou Wadoux. In GTD-Pro leek de nummer 4-Corvette van Nicky Catsburg en Tommy Milner op weg naar de zege, todat Milner in de laatste ronde de pits in moest voor brandstof. Daarmee ging de winst naar de Heart of Racing-Aston Martin van Ross Gunn en Alex Riberas. In GTD won de Winward-Mercedes met Indy Dontje, Philip Ellis en Russell Ward, de vierde zege uit vijf races voor het team en de derde endurance-overwinning uit drie lange-afstandsraces.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto's: IMSA
Bij de start was het al grijs en bewolkt
Watkins Glen is meestal goed voor spectaculaire races en de zes-uurs-IMSA-race van dit jaar vormde daarop geen uitzondering. Op zaterdag al wezen meerdere landgenoten in hun commentaren na de kwalificatie op de verwachte wisselende omstandigheden en die verwachting kwam tijdens de race uit. Al in het eerste uur waren er twee neutralisaties na incidenten, maar vooral de regen aan het eind van het derde uur zorgde voor chaos. De Italiaan Gianmarco Levorato crashte zwaar bij het uitkomen van de laatste bocht in de nummer 55-Proton-Ford, waarbij ook Zach Robichon in de nummer 27-Heart of Racing-Aston Martin in de rondte ging.
Het veld stond zo'n drie kwartier in de pits na de rode vlag vanwege zware regenval
In het vijfde uur, met nog een uur en 22 minuten op de klok, besloot de wedstrijdleiding de race te onderbreken, omdat na een hoosbui meerdere auto’s van de baan waren geraakt en er water op de baan stond. Een aanvankelijke interventie van de safety-car bracht geen soelaas, omdat het zo nat was, dat een deel van het veld op slicks de safety-car niet kon bijhouden. Bij de onderbreking leidde de nummer 40-WTR-Acura met Louis Delétraz voor de nummer 10-WTR-Acura met Ricky Taylor. Eerder had de nummer 6-Porsche met Mathieu Jaminet de leiding in handen, maar die auto werd in de pits klemgezet door de zusterauto met het startnummer 7, waardoor er kostbare tijd verloren werd.
Nasr en Cameron werden de eerste rijders die dit seizoen tweemaal wonnen in de GTP-klasse
Nadat de regen was gestopt en de zon de baan weer snel had gedroogd, leek alles gereed voor een hervatting – de klok was ondertussen blijven lopen – maar nog achter de safety-car strandde de nummer 10-WTR-Acura met een losgelopen rechter achterwiel, waardoor de neutralisatie nog langer aanhield. Met 17 minuten te gaan werd de race eindelijk weer vrijgegeven. Net als eerder bij de reguliere start van de race, toen hij van pole vertrok, had Delétraz moeite met het opwarmen van de banden, waardoor hij direct bij de herstart flink terrein verloor. Nasr kwam er in de nummer 7-Porsche zonder al te veel moeite voorbij en ook Van der Zande passeerde de Zwitser. Vervolgens reed Nasr de overwinning naar huis, waarmee Campbell en hij na hun eerdere succes in Daytona de eerste dubbele racewinnaars van het lopende seizoen in de GTP-klasse werden.
Nederlands onderonsje: de Ganassi-Cadillac met Renger van der Zande voor de JDC Miller-Porsche met Tijmen van der Helm
Van der Zande en teamgenoot Bourdais eindigden op de tweede plaats. Van der Zande zei: “Ik zag dat de Porsches veel te veel vermogen hadden ten opzichte van ons. Qua rondetijden waren we nog wel gelijk, maar uiteindelijk in het verkeer of als ik een foutje maak hebben ze een heel groot voordeel. Bij ons moeten we echt een perfect rondje rijden om op die tijd te komen, terwijl zij zelfs een foutje kunnen maken en dan nog steeds in de buurt komen, omdat ze gewoon veel vermogen hebben. Dat maakt het heel moeilijk, dus ik denk dat we erg blij mogen zijn met de tweede plek. Goede punten voor het kampioenschap. Verder genoten van de race, het was weer een typische IMSA-race waar van alles kan gebeuren en ook gebeurt: rode vlag, regen, slicks in de regen, alles. Het verkeer was ook weer volledig chaos. Ik neem een beker mee naar huis, dinsdag en woensdag nog testen op Mosport, waar ik LMP2 rijd voor Tower Motorsports.”
De tweede Penske-Porsche met Nick Tandy en Mathieu Jaminet eindigde als derde, voor de nummer 40-WTR-Acura van Jordan Taylor en Louis Delétraz. Daarachter volgden de beide BMW’s in numerieke volgorde, de nummer 24 van Jesse Krohn en Philipp Eng voor de nummer 25 van Connor De Phillippi en Nick Yelloly, waarbij de laatste auto na een crash in de training in de nacht van zaterdag op zondag volledig nieuw opgebouwd moest worden. Gianmaria Bruni en bent Viscaal werden zevende met de Proton-Porsche, nadat . Viscaal verklaarde: “Een lastige race voor iedereen. Het belangrijkste was om op de baan te blijven. Dat is uiteindelijk gelukt. Het was niet makkelijk. Wel jammer van de laatste ‘stop and go’ voor Gimmi, ik denk dat die niet helemaal fair was vanwege de omstandigheden. Maar goed, we mogen denk ik tevreden zijn met de zevende plek. Het team heeft het fantastisch gedaan door de auto op snelheid te krijgen en ook de strategie pakte goed uit.”
De JDC Miller Motorsports-Porsche van Tijmen van der Helm, Richard Westbrook en Phil Hanson reed lange tijd goed voorin mee, maar eindigde als 17e algemeen en negende in de klasse na een stopstraf van vijf minuten voor Westbrook, nadat die bij het uitrijden van de pitstraat een bord van het Michelin-bandenidentificatiesysteem geraakt had.
LMP2-winst voor Richard Mille-AF Corse met Nielsen, Perez-Companc en Wadoux
Bij de laatste herstart streden Nicklas Nielsen in de nummer 88-AF Corse-Oreca, Felipe Fraga in de nummer 74-Riley-Oreca, Ben Hanley in de nummer 2-United-Oreca en Colin Braun in de nummer 04-CrowdStrike-Oreca om de leiding in de LMP2-klasse. Daarbij ging Fraga in de rondte en nam Hanley mee, terwijl ook Braun schade opliep. Daarmee was voor Nielsen de weg naar de klassezege vrij, een mooi succes, een week na zijn algehele overwinning met Ferrari in de 24 Uur van Le Mans. Nielsen deelde de zege met Luis Perez-Companc en de Française Lilou Wadoux. Braun kwam ondanks opgelopen schade aanvankelijk als tweede over de eindstreep, maar werd later teruggezet naar de laatste plaats vanwege een overtreding van de rijtijden. Daarmee erfden Fraga, Gar Robinson en Josh Burdon de tweede plaats, Jakub Smiechowski, Nicolas Boulle en Tom Dillmann eindigden voor Inter Europol als derde.
GTD-Pro-zege voor Ross Gunn en Alex Riberas in de Heart of Racing-Aston Martin
In GTD-Pro leek de race een gelopen koers voor Tommy Milner en Nicky Catsburg in de nummer 4-Corvette, totdat Milner in de slotronde naar binnen moest om te tanken. Daarmee was de winst voor Ross Gunn en Alex Riberas in de nummer 23-Heart of Racing-Aston Martin, gevolgd door Marvin Kirchhöfer en Oliver Jarvis in de Pfaff Motorsports-McLaren. Voor Corvette bleef de derde plaats voor Alex Sims en António García als troost. Nicky Catsburg zei: “Bizarre race. Helaas in de laatste ronde niet genoeg brandstof. We hadden daarvoor ook al wat geluk dat de restart wat langer duurde doordat Ricky Taylor zijn wiel verloor, anders hadden we het sowieso niet gered. Maar ja, in de laatste ronde de overwinning verliezen is natuurlijk nooit leuk. We hadden op zich een goede auto, maar we zijn gewoon veel te langzaam op de rechte stukken, dus als je eenmaal achter iemand zit, kunnen we eigenlijk niets. Niet zo gegaan als het moest, maar toch naar mijn zin gehad. Ik moet wel zeggen dat IMSA een beetje een loterij is, deze race was dat extreem zo. Daar moet ik nog wel een beetje aan wennen. Nu uitkijken naar Mosport, daar ben ik nog nooit geweest, dus na de 24 Uur van Spa ga ik goed aan de slag op de simulator om me voor te bereiden.”
Weer een overwinning voor Indy Dontje (r.) met Philip Ellis en Russell Ward
Indy Dontje reed voor de derde keer dit jaar een race in de VS en net als eerder in Daytona en Sebring bekroonde hij ook op Watkins Glen zijn deelname met de GTD-klassezege. Hij deelde het succes in de Winward-Mercedes met Philip Ellis en Russell Ward. Dontje was uiteraard dolblij met zijn zege: “Ongeslagen hier in Amerika! Echt geweldig! We waren echt niet snel genoeg, maar we zijn in de moeilijke omstandigheden buiten gebleven op slicks, elke keer de goede beslissingen genomen. We hadden wel wat geluk met de rode vlag, uiteindelijk konden de race uitrijden met de brandstof die we hadden en op dezelfde banden. Philip heeft goed de Lexus achter zich weten te houden, ondanks dat die veel sneller was! Het is allemaal goed gegaan en ik ben echt enorm blij, vooral voor de Winward-familie. Ze hadden de race al een keer gewonnen, maar toen werden ze gediskwalificeerd vanwege rijtijd. Nu hebben we hem echt gewonnen, megablij, ik kijk uit naar de volgende!” De Conquest-Ferrari (Franco/Costa/Sbirrazzuoli) eindigde als tweede, gevolgd door de Magnus Racing-Aston Martin (Potter/Lally/Pumpelly).
Zelfs onder deze omstandigheden wisselde het Winward-team niet naar regenbanden, wellicht de sleutel tot de overwinning