Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Volle punten bij SpeedEvents Internationals verdeeld

horto DSC 5231

Antti Horto, Tony Bryntesson, Andreas Arthursson en Jimmy Ålund zijn de eerste winnaars van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing 2024 geworden. De SpeedEvents Internationals was weliswaar de tweede wedstrijd van het kampioenschap, maar na het verregenen van de eliminaties in Engeland, konden op Tierp Arena onder zonnige omstandigheden de bekers en de volle punten voor het eerst wel worden verdeeld. Maar er waren meer winnaars in Zweden dan alleen de nummers één. Zo wist David Vegter tot de finale door te dringen en nam daarmee de leiding in de tussenstand van het FIA EK Pro Modified. Bij de motoren was er Nederlands succes met finaleplaatsen voor Margot Schmidt en René van den Berg.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings


Helemaal droog bleef het niet bij de SpeedEvents Internationals op Tierp Arena, maar zowel alle geplande kwalificatieronden als de eliminaties konden worden voltooid. Na een frisse start waren op zondag de condities van zowel het weer als een opgewarmde baan zelfs goed, waardoor op de dag van de eliminaties snellere tijden op de klokken verschenen dan in de kwalificaties, die bij lage temperaturen en daarmee een koude baan werden afgewerkt.

micallef DSC 5301
Duncan Micallef

Micallef snel, maar Horto wint
Op de koude baan hadden de Top Fuelers het in de kwalificatie uiterst lastig om de meer dan 10.000 pk op het asfalt te krijgen. In zijn laatste run klokte Duncan Micallef 3,94 seconden en daarmee was de RF Motorsport-rijder uit Malta niet alleen de enige die onder de vier seconden dook, maar ook nam hij de eerste kwalificatiepositie over van Susanne Callin. De Zweedse bleef steken op 4,17 seconden, terwijl Antti Horto zijn beste run zag stranden op 4,92 seconden.

callin DSC 4618
Susanne Callin

Met zijn eerste kwalificatiepositie verdiende Micallef in de halve finales een bye run en was daarmee zeker van een plaats in de finale. Dat de condities een stuk beter waren en de afstelling van de RF Motorsport-dragster klopte, bleek uit de tijd. De Maltees snelde naar 3,797 seconden bij slechts 477 km/u. Een gebroken blowerbelt weerhield Micallef van een nog betere tijd die waarschijnlijk onder het Europees record van Ida Zetterström zou hebben gelegen. De Zweedse noteerde vorig jaar bij 3,77 seconden namelijk een eindsnelheid van 516 km/u.

horto DSC 3862
Antti Horto

In de andere halve finale klopte Horto in 4,01 seconden Callin, die daarmee kostbare punten voor het kampioenschap verloren zag gaan.

tf final DSC 5208
De finale

De finale leek een spannende run op te leveren, maar toen Micallef halverwege tractie verloor was de strijd beslist en ging de winst met 4,03 seconden tegen 5,27 naar Horto.

horto DSC 5326
Antti Horto

Omdat de Fin niet aan alle wedstrijden van het kampioenschap deelneemt, deed uiteindelijk Micallef goede zaken en gaat nu in de titelstrijd aan de leiding.

bellio DSC 3670
Sandro Bellio

Dragsters winnen
In de Top Methanol klasse had Sandro Bellio aan één goede run van 5,52 seconden genoeg om de eerste kwalificatiepositie voor zich op te eisen. Na vele uren in de werkplaats was de schade van Engeland hersteld en kreeg het Belgische team loon naar werken.

bryntesson DSC 4475
Tony Bryntesson

Tony Bryntesson deed het met een 5,33 seconden ook meer dan uitstekend en eiste (door de handicap van 0,22 seconden die de dragsters ten opzichte van de funny cars krijgen toebedeeld) plaats twee voor zich op. Ari Pietilä kende een lastige rentree en bleef steken op 6,12 seconden, terwijl Jonny Lagg net als in Engeland vier keer op de startlijn met doorspinnende wielen bleef staan en niet verder kwam dan 14,75 seconden.

lagg DSC 3175
Jonny Lagg

De halve finale leverde daarmee twee confrontaties op tussen een dragster en een funny car. En meteen was er een verrassing. Bellio kreeg bij de start tyreshake en moest van het gas, terwijl in de andere baan Lagg opeens wel goed wegkwam en zelfs een meer dan uitstekende en winnende 5,31 seconden liet noteren. Het tractieprobleem van de Zweed bleek aan een defect in de koppeling te wijten te zijn geweest, en dat was eindelijk gevonden en opgelost.

pietila DSC 4116
Arie Pietilä

De uitkomst van de andere halve finale was minder verrassend. Pietilä kon zijn auto niet stilhouden op de lijn en trok een rood licht waardoor Bryntesson ondanks tractieproblemen in 9,8 seconden naar de winst kon rijden.

TM final DSC 5176
De finale

Daarmee in de finale twee dragsters en ook nog eens twee teamgenoten van A Fuel Team Sweden. In een mooie finale snelde Bryntesson naar een meer dan uitstekende 5,23 seconden en kwam daarmee dicht in de buurt van het al uit 2015 daterende Europees record van Timo Habermann (5,209 seconden). In de andere baan hield Lagg het met een betere reactietijd lang spannend, maar de ook uitstekende 5,36 seconden was niet voldoende om Bryntesson achter zich te houden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet