Indycar: Indycar-coureurs enthousiast over Nashville Speedway
Afgelopen weekend hield Indycar op de Nashville Speedway een dataverzamelingstest met enkele rijders. Daarbij werd vooral gekeken naar het opstellen van de aerodynamische configuratie van de auto’s. Tijden werden niet bekend gemaakt.
Ed Carpenter was erg enthousiast over de seizoensfinale op Nashville Speedway na de test. Eén van de weinige coureurs die er al eens eerder geracet had en de verschillen met toen goed kon uitleggen,
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Indycar
Indycar-coureurs enthousiast over Nashville Speedway
Slechts vier coureurs waaronder Colton Herta, Pato O’Ward, Ed Carpenter en Graham Rahal waren door de Indycar-organisatie uitgenodigd om voor de finale van de NTT Indycarseries op 15 september a.s. data te verzamelen. Naar verluidt zou de gemiddelde snelheid rondom de 320 km/u gelegen hebben. Arrow McLaren gaf wel bekend dat O’Ward bij een crash betrokken was geweest maar die had kennelijk weinig verdere gevolgen.
Pato O'Ward maakte een mooie vergelijking met de Texas Motor Speedway.
Pato O’Ward verklaarde dat de oval hem aan de Texas Motor Speedway deed denken. “Het oppervlak is een stuk ruwer omdat het beton is, dus het voelt eigenlijk als rubber tegen schuurpapier aan. Een beetje hobbelige baan maar eigenlijk best wel leuk. Ik was best wel enthousiast over de lage downforce configuratie. En daarmee kun je echt creatief worden hoe dat je door de bocht heen gaat” aldus de Mexicaan
Ook Graham Rahal reed eerder op de Nashville Speedway.
Ed Carpenter had hier in 2008 met het oude Dallara-chassis nog geracet en wees wel op de verschillen tussen toen en nu en hintte op de bandenslijtage. “De chassis die wij nu gebruiken zijn wel zwaarder maar veel veiliger. Ik heb het gevoel dat de banden totaal verschillend zijn en dat de slijtage en wrijving wel totaal anders is. Ik denk dat de slijtage gewoon afhankelijk is van de auto en het gewicht. Wij zijn nu wel 250 kg zwaarder dan toen en alleen op de manier waarop de auto met de hoge verticale belastingen reageert denk ik dat het extra gewicht een grotere uitdaging vormt dan wij aanvankelijk verwacht hadden.”
Naar verluidt zou Colton Herta behoorlijk snel geweest te zijn maar dat is hij altijd in tests, trainingen en kwalificaties. Verzilveren in resultaat is een wat lastiger verhaal.
Als ovalman was Carpenter natuurlijk wel enthousiast over het feit dat het kampioenschap dit jaar op een oval wordt afgesloten. Je weet nooit hoe dat iedereen er over denkt maar ik denk dat het een betere afsluiting van het kampioenschap is. Je hebt wat minder chaos dan op de Road and Street courses waardoor je hier meer tot het uiterste kan gaan.”
Ed Carpenter was erg enthousiast over de seizoensfinale op Nashville Speedway na de test. Eén van de weinige coureurs die er al eens eerder geracet had en de verschillen met toen goed kon uitleggen,
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Indycar
Indycar-coureurs enthousiast over Nashville Speedway
Slechts vier coureurs waaronder Colton Herta, Pato O’Ward, Ed Carpenter en Graham Rahal waren door de Indycar-organisatie uitgenodigd om voor de finale van de NTT Indycarseries op 15 september a.s. data te verzamelen. Naar verluidt zou de gemiddelde snelheid rondom de 320 km/u gelegen hebben. Arrow McLaren gaf wel bekend dat O’Ward bij een crash betrokken was geweest maar die had kennelijk weinig verdere gevolgen.
Pato O'Ward maakte een mooie vergelijking met de Texas Motor Speedway.
Pato O’Ward verklaarde dat de oval hem aan de Texas Motor Speedway deed denken. “Het oppervlak is een stuk ruwer omdat het beton is, dus het voelt eigenlijk als rubber tegen schuurpapier aan. Een beetje hobbelige baan maar eigenlijk best wel leuk. Ik was best wel enthousiast over de lage downforce configuratie. En daarmee kun je echt creatief worden hoe dat je door de bocht heen gaat” aldus de Mexicaan
Ook Graham Rahal reed eerder op de Nashville Speedway.
Ed Carpenter had hier in 2008 met het oude Dallara-chassis nog geracet en wees wel op de verschillen tussen toen en nu en hintte op de bandenslijtage. “De chassis die wij nu gebruiken zijn wel zwaarder maar veel veiliger. Ik heb het gevoel dat de banden totaal verschillend zijn en dat de slijtage en wrijving wel totaal anders is. Ik denk dat de slijtage gewoon afhankelijk is van de auto en het gewicht. Wij zijn nu wel 250 kg zwaarder dan toen en alleen op de manier waarop de auto met de hoge verticale belastingen reageert denk ik dat het extra gewicht een grotere uitdaging vormt dan wij aanvankelijk verwacht hadden.”
Naar verluidt zou Colton Herta behoorlijk snel geweest te zijn maar dat is hij altijd in tests, trainingen en kwalificaties. Verzilveren in resultaat is een wat lastiger verhaal.
Als ovalman was Carpenter natuurlijk wel enthousiast over het feit dat het kampioenschap dit jaar op een oval wordt afgesloten. Je weet nooit hoe dat iedereen er over denkt maar ik denk dat het een betere afsluiting van het kampioenschap is. Je hebt wat minder chaos dan op de Road and Street courses waardoor je hier meer tot het uiterste kan gaan.”