Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

24 Uur van Le Mans: Het nieuws van de persconferentie van de ACO

240613 Persconferentie
De persconferentie was als altijd zeer goed bezocht

Zoals gebruikelijk organiseerde de Automobile Club de l’Ouest op de vrijdagochtend voorafgaand aan de 24 Uur van Le Mans de jaarlijkse persconferentie, waarbij de FIA WEC-kalender voor 2025 werd gepresenteerd en er een vooruitblik werd gegeven op wijzigingen en ontwikkelingen in het reglement.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, X: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer

De LMP2-klasse volgens het huidige reglement wordt voortgezet tot het eind van 2027, terwijl de ACO samen met constructeurs werkt aan een nieuwe generatie met een nieuwe motor en een lager gewicht. “LMP2 is de topklasse in onze European Le Mans Series en is ook aanwezig in IMSA en de Asian Le Mans Series, vandaar dat het ook voor ons belangrijk is om te werken aan de toekomst van de klasse”, aldus Fillon.

Richard Mille, voorzitter van de endurance-commissie van de FIA, verklaarde: “De homologatie van de huidige hypercars wordt voortgezet tot eind 2029. Deze stabiliteit is belangrijk vanuit sportief en vanuit economisch perspectief.” Voorts werd, volgens verwachting, een minimum van twee auto’s per constructeur in het WK voorgeschreven.

John Doonan, president van de Amerikaanse organisatie IMSA, was eveneens op het podium. Hij benadrukte het succes van het huidige concept en noemde het huidige tijdperk zelfs het “platina tijdperk” van de sportwagenracerij. “Stabiliteit en kansen zijn de belangrijkste kenmerken”, zei hij.

Frédéric Lequien, directeur van het FIA WEC, gaf een overzicht van de stand van zaken met 14 deelnemende merken, meer dan ooit tevoren, en de bezoekersrecords die eerder dit voorjaar al werden gerealiseerd in Imola en Spa-Francorchamps. De kalender voor 2025 werd gepresenteerd, zoals verwacht opnieuw met acht wedstrijden op vier continenten. “Ook daarbij ging het ons om stabiliteit”, aldus Lequien, die tevens aankondigde dat er met het circuit van Imola een nieuw contract tot en met 2028 getekend werd. Nieuw is dat het WEC-startveld wordt uitgebreid van 36 naar 40 auto’s, wat mede mogelijk werd gemaakt door de realisatie van vier extra pitboxen op het circuit van Imola.

Xavier Mestelan-Pinon, verantwoordelijk voor de techniek van het WEC namens de FIA, gaf een korte vooruitblik op de te verwachten technische ontwikkelingen. Daarbij werd opnieuw benadrukt hoezeer de ACO en de FIA samen initiatieven op het gebied van waterstoftechnologie ondersteunen. “Het is ons absolute streven om het kampioenschap te decarboniseren. Daarbij streven we naar nul uitstoot”, aldus de Fransman. “Waterstof is een grote uitdaging, maar biedt ook heel veel mogelijkheden. We streven naar de opslag van 15 kilogram waterstof in vloeibare vorm, waaraan we hard werken.” ACO-president Fillon kondigde aan dat zulke auto’s vanaf 2028 in het kampioenschap en daarmee dus ook in Le Mans te zien zullen zijn.

240613 Persconf Mye
ACO-president Pierre Fillon, Deborah Mayer, die de 'Spirit of Le Mans'-trofee won, grand marshal Kazuki Nakajima en presentator Bruno Vandestick

Speciale aandacht was er voor Alpine, dat de ‘Prix du Président’ won, Ferrari, dat werd onderscheiden met de duurzaamheidstrofee, en het Belgische team WRT, dat in de persoon van Katherine Schuurmans de ‘Prix Coup de Coeur’ in ontvangst mocht nemen. Ook Deborah Meyer, initiatiefneemster van de Iron Dames, werd speciaal in het zonnetje gezet in de vorm van de ‘Spirit of Le Mans’-onderscheiding voor haar verdiensten op het gebied van de ondersteuning van vrouwen in de autosport. Kazuki Nakajima verscheen eveneens op het podium, hij is de ‘Grand Marshal’ van de race van dit jaar.

ACO-president Fillon benadrukte de economische waarde van de race met een totaal van 320 miljoen Euro, waarvan 88 procent wordt besteed in een straal van 200 kilometer rondom Le Mans.

De kalender van het FIA WEC voor 2025:
28 februari: Qatar
20 april: Imola
10 mei: Spa-Francorchamps
14-15 juni: Le Mans
3 juli: Sao Paulo
7 september: Austin
28 september: Fuji
8 november: Bahrein
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet