Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

24h Le Mans: In gesprek met Renger van der Zande: "We hoeven geen betere 'BoP', maar het moet wel gelijk zijn"

240613 Zande Dixon Klauser
Renger van der Zande met teamgenoot Scott Dixon en Laura Wontrop Klauser, manager van het sportwagenprogramma van General Motors

De nummer 3-Cadillac, waarin Renger van der Zande in actie komt, samen met lokale held Sébastien Bourdais en IndyCar-ster Scott Dixon, is de enige hypercar met Nederlandse inbreng die vanavond in actie komt tijdens de hyperpole-sessie in Le Mans. Daarmee is Van der Zande in ieder geval de best geplaatste Nederlandse rijder op de grid voor de klassieke race. AUTOSPORT.NL praatte bij met de coureur uit Amsterdam.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, X: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer, FIA WEC/DPPI

De mediasessie van Chevrolet en Cadillac in Le Mans op donderdag is in Le Mans altijd een vaste traditie, inclusief hamburgers en milkshakes. Je bent tenslotte een Amerikaans merk of je bent het niet. De hamburgers lieten we maar even aan ons voorbijgaan, maar onder het genot van een aardbeienshake konden we wel even spreken met Van der Zande over zijn eerste ervaringen in Le Mans.

Net als vorig jaar zijn er twee Cadillacs in de hyperpole. Zijn de auto’s sneller dan verwacht? “Het is heel moeilijk om in te schatten waar we precies staan”, zegt Van der Zande. “We hebben te maken met een ‘balance of performance’. De hypercars en de LMDh’s, zoals wij die hebben, rijden weliswaar in één klasse en die proberen ze dus gelijk te trekken, maar de hypercars hebben bijvoorbeeld ook vermogen op de vooras, waardoor er wel een verschil is. Zij hebben bijvoorbeeld een hogere topsnelheid dan wij, daar pakken ze een voordeel, en ze kunnen ook hun banden sneller op temperatuur krijgen doordat ze met spinnende voorwielen de pits uit kunnen rijden. Daar kun je echt heel veel tijd mee winnen of verliezen bij het uitrijden van de pits, wij kunnen onze banden veel slechter opwarmen. Dus waar we staan, ik durf het nog steeds niet te zeggen…”

VAN DER ZANDE Renger (ned), Cadillac Racing, Cadillac V-Series.R #03, Hypercar, portrait during the Free Practice 2 - Test Day of the 2024 24 Hours of Le Mans, 4th round of the 2024 FIA World Endurance Championship, on the Circuit des 24 Heures du Mans, on June 9, 2024 in Le Mans, France - Photo Julien Delfosse / DPPI

Is Van der Zande tevreden met het verloop van het evenement tot nu toe? “Ja, zeker! We hebben twee auto’s in de hyperpole, dus dan sta je in de top acht, daar kunnen we zeker blij mee zijn! Voor Cadillac is dit het evenement van het jaar, dat we er dan zo bij staan is geweldig, maar ook daarin geldt: ik weet niet in hoeverre die anderen echt gas aan het geven zijn. Wij hebben in ieder geval alles gegeven, we hebben niks meer aan reserve in de pocket, dus ik hoop niet dat die anderen in de race in één keer wegrijden. Dat zou echt jammer zijn. Ik hoop op een fair gevecht, een gevecht waarin we echt kans maken om mee te strijden voor de overwinning. We hoeven geen betere ‘BoP’, maar het moet wel gelijk zijn!”

Van der Zande heeft het in Le Mans als altijd goed naar zijn zin. “Maar ik vind het wel een heel lang durend evenement”, zegt hij eerlijk. “Je zit soms heel lang te wachten, en dan allerlei engineersmeetings en dergelijke, maar als je ziet wat Cadillac hier neerzet aan hospitality, dat is echt indrukwekkend. Ik heb mijn eigen kamertje met een douche en een WC en een bed boven de hospitality. Het is gewoon de hele sfeer; om met het Amerikaanse team, met alle monteurs en zo, hier te komen racen en dan voorin mee te doen, dat vind ik het mooiste van alles wat ik hier aan het doen ben. En dan zoals gisteravond met de softs (de zachte bandencompund, red.) in de nacht, die eerste paar ronden in Le Mans in de nacht, dat geeft wel een beetje kippenvel!”

03 BOURDAIS Sébastien (fra), VAN DER ZANDE Renger (ned), DIXON Scott (nzl), Cadillac Racing, Cadillac V-Series.R #03, Hypercar, action during the Free Practice 2 - Test Day of the 2024 24 Hours of Le Mans, 4th round of the 2024 FIA World Endurance Championship, on the Circuit des 24 Heures du Mans, on June 9, 2024 in Le Mans, France - Photo Charly Lopez / DPPI
Van der Zande deelt de nummer 3-Cadillac met Sébastien Bourdais en Scott Dixon

Met Sébastien Bourdais, die afkomstig is uit Le Mans, heeft Van der Zande natuurlijk een lokale beroemdheid als teamgenoot. “Oh ja, dat kun je wel zeggen”, lacht hij. “Als je met Séb hier een ‘track walk’ doet, dan hoor je soms opeens piepende banden, en dan denk je: ‘Er zal wel iemand boos zijn’, maar dan stoppen ze alleen maar om met Séb een foto te maken. Gewoon lokale mensen, echt iedereen kent hem hier. Hij is voor mij een geweldige teamgenoot, hij gaat ontzettend hard. We zijn super eerlijk naar elkaar. We zijn totaal verschillende personen, dat weet ook iedereen binnen het team, daar wordt ook wel om gelachen, maar daardoor zijn we ook heel complementair, ook in de feedback, de omgang met het team. Hij is nu voor het derde jaar mijn teamgenoot en ik zou er graag nog een paar jaar aan vastknopen!”

Voor Van der Zande is er weinig tijd om na de 24 Uur van Le Mans uit te rusten, want volgende week staat met de Whelen Six Hours of the Glen op het circuit van Watkins Glen alweer een belangrijke klassieker in het Noord-Amerikaanse IMSA-kampioenschap op het programma. “Ja, even rust, en dan vlieg ik donderdag alweer naar Amerika, en dan ben ik daarna nog een paar dagen in Canada om te testen. Juni is echt een heel drukke maand, maar het is ook super gaaf dat ik dit allemaal kan doen. Hier zijn ook Carlijn en de kinderen erbij, mijn vader komt, dat is ook heel fijn. Ik wil ze er ook graag bij hebben. Dit zijn de mooiste evenementen, we vechten voor de overwinning, daar moeten ze bij zijn!”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet