24h Le Mans: Morris Schuring in Le Mans: "Je voelt overal de historie"

Met zijn deelname aan de 92e editie van de 24 Uur van Le Mans staat coureur Morris Schuring uit Den Dolder voor waarschijnlijk de grootste uitdaging in zijn autosportcarrière tot nu toe. Tijdens de testdag op zondag reed hij zijn eerste ronden op het 13,626 kilometer lange circuit in West-Frankrijk. Gisteren was er de druk bezochte handtekeningsessie in de pitstraat en vanaf vandaag wordt er gereden in de trainingen en kwalificatie. “De eerste ronden hier waren wel een speciaal gevoel, je voelt echt overal de historie”, aldus Schuring. De race start op zaterdag om 16.00 uur en is live te volgen via Eurosport en RTL7.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
“Toen ik aan kwam rijden op donderdag had ik best een beetje kippenvel. Op een gegeven moment reed ik gewoon op het circuit, wat hier natuurlijk kan omdat het circuit voor een groot deel uit openbare wegen bestaat”, vertelt Schuring. “Dat was natuurlijk echt gaaf!” Op zaterdagmiddag was de eerste activiteit de technische keuring en de officiële presentatie van het team in de binnenstad van Le Mans. De keuring wordt door de Franse fans nog altijd traditioneel aangeduid als ‘pesage’, of te wel weging, terwijl er duidelijk meer gebeurt dan alleen het vaststellen van het gewicht van de auto’s, want er wordt bijvoorbeeld ook gelet op de aanwezigheid van alle verplichte veiligheidsvoorzieningen. Daarnaast zijn er interviews met alle rijders, worden de officiële teamfoto’s gemaakt en hebben bezoekers de gelegenheid om handtekeningen te verzamelen. “Ongelooflijk hoeveel mensen daar al op de been waren”, vertelde Schuring. “Ik heb enorm veel handtekeningen gezet en voor honderden selfies geposeerd.” Het was een voorproefje van wat er de rest van de week nog gaat volgen, want voor de traditionele rijdersparade in de stad op vrijdagmiddag worden nog meer mensen verwacht, terwijl de organisatie voor het evenement op het circuit in totaal opnieuw meer dan 300.000 bezoekers verwacht.

Tijdens de twee sessies van de testdag op zondag konden Schuring en zijn teamgenoten Yasser Shahin en Richard Lietz met de Manthey EMA-Porsche 911 GT3 R onder het startnummer 91 de eerste ronden op het circuit afleggen. “Het was grotendeels zoals op de simulator, maar in de praktijk zijn er altijd wel een paar dingen anders”, vertelde de rijder. “Oneffenheden in het wegdek, waarvan er in Le Mans veel zijn vanwege het normale verkeer dat er rijdt, merk je niet op de simulator. Ook is het in werkelijkheid een beetje smaller, dingen staan dichterbij… In Indianapolis ligt er nieuw asfalt, dat is wel interessant, en er was ook meer grip dan we verwacht hadden. Voor de rest hebben we alle systemen gecheckt, ons hele programma afgewerkt, zonder ons te druk te maken over rondetijden. Het team had alles prima voorbereid en daardoor hadden we een heel productieve dag.”
Voor Schuring staat vooral de ervaring van zijn eerste deelname in Le Mans voorop. “Ik probeer er zoveel mogelijk van te genieten. Het klinkt een beetje als een cliché, maar die historie hier is echt bijzonder, dat maakt het mooi. Je ziet dat het een gewone weg is die 360 dagen per jaar open is. Ik heb natuurlijk allerlei films gezien, maar als je er dan echt zelf bent en rijdt, dat is gewoon gaaf! Het is heel anders dan een permanent FIA-circuit waar je overal uitloopstroken hebt en waar over elke grindbak is nagedacht. Hier is het allemaal wat ruiger.”

Hoe gaat Schuring om met het aspect vermoeidheid tijdens de race? “Het begint natuurlijk al tijdens de week. We rijden op woensdag en donderdag tot ’s avonds laat. Dan zou je tot midden in de nacht meetings kunnen houden voor de nabespreking met de ingenieurs, maar het team weet ook wel dat wij onze rust nodig hebben, dus dat pakken ze zo efficiënt mogelijk aan. Dan vrijdag de rijdersparade en dan probeer ik wel vroeg in bed te liggen. Ook tijdens de race is het zaak om rust te pakken als dat kan. Ik ben in ieder geval super blij om hier te zijn en ik kijk uit naar de race!”