Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
NASCAR

NASCAR Whelen: Liam Hezemans King of Brands Hatch. Team Bleekemolen schittert in Finale EuroNASCAR2

Aan Nederlandse successen ontbrak het afgelopen weekend allesbehalve, naast Max Verstappen, Larry ten Voorde, Maxime Oosten kunnen we daar ook nog de naam van Liam Hezemans aan toevoegen. De Nederlander werd na zijn overwinning in de slotwedstrijd op Brands Hatch tot King van Brands Hatch gekroond. In de EuroNASCAR 2 deed Michael Bleekemolen eigenlijk hetzelfde als wat een jongedame van de Iron Dames tijdens de FRECA-wedstrijd gisteren op Zandvoort deed. Die haalde vanaf de laatste startplek (Marta Garcia) ook een record aantal auto’s in. Waarin andermaal wordt hiermee bewezen dat leeftijd in deze sport niet altijd een rol speelt. In de Legends Trophy ging de hoofdprijs naar Team Bleekemolen met Melvin de Groot en Michael Bleekemolen op P1 en P2. En wat is er mooier om juist nog voor het NASCAR Whelen event voorafgaande aan de Nederlandse ronde op Venray eind deze maand te winnen?

2024 Liam Hezemans
Liam Hezemans de nieuwe Koning van Brands Hatch tijdens het American Speedfest afgelopen weekend.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR Whelen/Nina Weinbrenner/Bart Dehaese/Bremotion

Liam Hezemans King of Brands Hatch.Team Bleekemolen schittert in finale EuroNASCAR 2
Liam Hezemans wist afgelopen weekend de zesde ronde meetellend van de NASCAR Whelen Euroseries titel op Brands Hatch op zijn naam te schrijven. Voor die laatste wedstrijd op Brands Hatch behaalde de Nederlander pole nadat hij tijdens de eerste wedstrijd de snelste raceronde had laten noteren. In de tweede wedstrijd overleefde Liam een vroege herstart en reed direct weg van de concurrentie. Daarmee bezegelde Liam zijn comeback in Winner’s. Circle. Met de #50 Hendriks Motorsport Toyota Camry behaalde Liam dit jaar zijn tweede NASCAR Whelen Pro-overwinning. Hezemans kreeg niet alleen de “King of Brands Hatch”kroon maar werd ook nog eens beloond met een prachtige titanium ring voor het winnen van de Tijey Fastest Driver Award. Na Valencia eerder dit jaar betekende het voor Liam zijn tweede seizoenszege.

Na Valencia kon Liam afgelopen weekend daar dus een tweede aan toevoegen. Liam Hezemans: ‘Het was een zware wedstrijd zeker nadat we bij de herstart naast elkaar reden. Lucas Lassere gaf me een duwtje terwijl Gianmarco Ercoli aan de buitenzijde reed. Dit hielp me wel een beetje om mijn leiding te verdedigen. De auto was de gehele race natuurlijk geweldig maar het was werkelijk moeilijk om “het verkeer” op het einde te beheersen. Ik probeerde het echt rustig aan te doen maar Lucas duwde echt en kwam terug naar mijn achterbumper. Met mijn thuisrace in het vooruitzicht kijk ik uit naar de volgende uitdaging. Ik reed al eens op de oval en behaalde toen de overwinning in een andere serie(V8 Ovalseries. red)

Het 1.944 lange Indycircuit op Brands Hatch bood al genoeg drama toen in de tweede ronde de lokale held Max Marzorati na contact met de Schot Jack Davidson werd uitgeschakeld. Om de #27 Double V Ford Mustang voor verdere schade te behoeden werd de wedstrijd met twee ronden verlengd zodat de marshalls de tijd kregen om de gestrande Mustang veilig te bergen. Het stelde Lucas Lassere wederom in de gelegenheid in opeenvolgende wedstrijd op het podium te eindigen. De Fransman baande zich op meesterlijke wijze een weg langs Gianmarco Ercoli om zodoende op het podium te eindigen. Op het gedeelte van Druids wist de Italiaan alle aanvallen van Hezemans’ teamgenot Martin Doubek af te slaan.

Voor Doubek was het podium de prachtige beloning voor een comeback ritje. De Tsjech startte vanaf een zesde startplek en wist bij de eerste start nauwelijks posities te winnen maar de Safetycar gave hem een tweede kans die met beide handen werd aangegrepen. De Hendriks Motorsport #7 Ford Mustang wist bij de herstart zowel Vittorio Ghirelli als Fabrizio Armetta in te verschalken. Vervolgens onttroonde hij Gianmarco Ercoli als de vorige King of Brands Hatch. Die mocht zijn podiumpositie inleveren. De Italiaan kwam als vierde over de eindstreep.

2024 Brands Hatch
Paddock Hill always bites, Let even op de man op de achtergrond.

Bremotion-coureur Tobias Dauenhauer deed het ook uitstekend. De Duitser wist met zijn Bremotion Chevrolet maar liefst zeven posities goed te maken en wist als vijfde te eindigen. De Fransman Paul Jouffreau eindigde als zesde algemeen en als tweede in de Junior Trophy waarin hij alleen door Liam Hezemans werd verslagen. Ulysse Delsaux eindigde voor Vittorio Ghirelli als zevende. De Italiaan beleefde in de #24 PK Carsport Camaro een zware wedstrijd wat resulteerde in zijn eerste finish buiten het podium dit seizoen.

Ghirelli was ook niet bepaald te spreken over de rijstijl van zijn landgenoot Fabrizio Armetta, die deel uitmaakte van een groepje auto’s dat om de vijfde plek streed. Armetta was betrokken bij een incident met Thomas Toffel en kreeg van Race Control een tijdstraf van 10 seconden opgelegd nadat hij meervoudig contact met diverse deelnemers had veroorzaakt. Vittorio Ghirelli: “Hij duwde me vijf of zesmaal. Dit was wel een moeilijke situatie. Ik ben er niet blij mee hoe dat hij vandaag tegen mij racete.” De Top 10 werd door Sebastiaan Bleekemolen en Ryan Vargas gecompleteerd. Laatstgenoemde werd bij de Junioren als derde geklasseerd. De Challenger Trophy ging hier naar Max Lanza. Hij was de beste amateurcoureur.

2024 Ghirelli
Vittorio Ghirelli won afgelopen zaterdag de eerste wedsrijd van het weekend in de EuroNASCAR PRO.

Ghirelli wint zaterdagwedstrijd
Wisselende weersomstandigheden en de concurrentie oefenden afgelopen zaterdag behoorlijk wat druk op Vittorio Ghirelli uit. De PK Carsport-coureur weerstond alle uitdagingen en domineerde vanaf pole en stelde daarmee zijn vierde seizoensoverwinning veilig. Tevens betekende het de zevende NASCAR PRO-overwinning in zijn carriere. Ghirelli versloeg Paul Jouffreau en wist ook een herstart, die door een typische korte Britse regenbui werd veroorzaakt, te overleven.

Vanwege deze regenbui werd de wedstrijd kortstondig onderbroken waarbij de wedstrijd in de 23e ronde werd hervat. Ghirelli slaagde er daarna in om de RDV Mustang van Jouffreau achter zich te houden. Het verschil tussen Ghirelli en Jouffreau bedroeg op de finish slechts 0.813 secs.

Vittorio Ghirelli:
“Ik ben heel blij met deze overwinning maar het was een zware wedstrijd. De regen hielp niet echt en Paul Jouffreau pushte mij constant. Toen het begon te regenen had ik even een momentje in de wedstrijd. Daarna heb ik niet al teveel risico’s meer genomen. Dit was wel de zwaarste overwinning in het seizoen tot nu toe.”

Jouffreau eindigde niet alleen als tweede in het algemeen klassement maar won ook de Junior Trophy. Speedhouse teameigenaar Lucas Lassere eindigde als derde. De veteraan profiteerde van een herstart waarbij hij Martin Doubek wist te verslaan. Martin Doubek eindigde voor het team van Hendriks Motorsport als vijfde en scoort nog steeds solide resultaten. Liam Hezemans eindigde als zesde en als tweede in de Junior Trophy maar liet wel de snelst raceronde noteren. Achter Liam Hezemans volgde Ulysse Delsaux gevolgd door Thomas Krasonis die door viervoudig EuroNASCAR kampioen Alon Day ondersteund wordt. Daar wordt aan de telemetrie gewerkt om de prestaties van de Griek te verbeteren en dit heeft al zijn eerste vruchten afgeworpen. De Top 10 werd door Vladimiros Tziortzis en Sebastiaan Bleekemolen gecompleteerd.Thomas Toffel reed zelfs in achtste positie totdat hij in de 10e ronde noodgedwongen moest opgeven. Daardoor kon Dario Casio dit seizoen zijn eerste klasse-overwinning behalen.

2024 Dauenhauer
Voor het team van Bremotion was het eigenlijk een beetje een wisselvallig weekend.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet