Formule 1: Kort nieuws week 23: F1 2026, Pérez, Ocon
Na weken vol F1-actie op de baan en weggezakte aandacht rondom de toekomst van Red Bull Ring lag deze week weer de nadruk op de berichten uit de paddock. Red Bull bevestigde verrassend de tweejarige verlenging van het contract van Sergio Pérez, terwijl Alpine en Esteban Ocon aankondigden dat hun wegen zich na afloop van 2024 zouden scheiden. Bovendien haalde de Formule 1 het doek af van de F1-auto van 2026.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: FIA, Red Bull Racing, Alpine F1 Racing Team
F1-auto van 2026 wordt smaller, korter en lichter
Na vele maanden van discussie over de actieve aerodynamica en 50/50-vermogensverdeling tussen brandstofmotor en batterijen kon de Formule 1 deze week eindelijk zijn plannen voor 2026 uit de doeken doen. Bij elkaar was het een stevig pakket aan veranderingen, die teams voor flink wat hoofdbrekens zullen zetten. Zo komt de F1 tegemoet aan de klacht van coureurs en publiek dat de huidige auto’s veredelde vrachtwagens zijn geworden door de nieuwe auto’s smaller, korter en lichter te maken, met ook smallere banden voor en achter. Tegelijk gaat er 30 kg af van het minimumgewicht – een doelstelling die Fernando Alonso meteen al onhaalbaar noemde, en niet alleen vanwege de aangescherpte veiligheidsmaatregelen.
Tegelijk wordt de accucapaciteit namelijk flink vergroot, om het mogelijk te maken dat op sommige momenten nog maar 50% van het vermogen uit de brandstofmotor komt. Het extra vermogen moet dan aan het wegdek worden gelegd door een nóg zwaarder batterijpakket. Dat vermogen wordt vervolgens aangewend voor een push-to-pass-systeem dat niet zo mag heten. DRS komt daardoor te vervallen, maar dat betekent niet het einde van de bewegende achtervleugel. Sterker nog, actieve aerodynamica – ook via de voorvleugel – wordt een vast onderdeel van de manier waarop de auto zich op verschillende plekken van het circuit gaat gedragen, ook om het mogelijk maken dat auto’s korter op elkaar kunnen volgen. Daar staat tegenover dat een deel van het huidige ground effect verdwijnt: een groot deel van de bodemplaat wordt weer vlak.
Pérez blijft nog twee jaar bij Red Bull
Precies op het moment dat Sergio Pérez weer dezelfde kwalen begon te vertonen die hem vorig jaar tot zo’n teleurstellende tweede Red Bull-coureur maakten, kondigde het team de verlenging van zijn contract met twee jaar aan. Het gerucht dat Pérez toch zou blijven, hoezeer hij ook onder druk stond, ging al een tijdje rond – wat de aanleiding was voor onder meer de aanbieding van Williams aan Carlos Sainz, die door de contractverlenging van de Mexicaan definitief buiten de boot lijkt te vallen bij de topteams.
De keuze van Red Bull Racing voor continuïteit is wellicht begrijpelijk, maar ook merkwaardig, nu een onderpresterende Pérez een serieus risico vormt voor de koppositie in een constructeurskampioenschap waarin Ferrari en McLaren zich steeds nadrukkelijker roeren. Het betekent dat Sainz nu feitelijk de keus heeft tussen Sauber (Audi) en Williams, waarbij Williams nog een tweede ijzer in het vuur heeft met oudgediende Valtteri Bottas. Bij Mercedes ziet het er immers steeds sterker naar uit dat Kimi Antonelli in 2025 toch meteen voor de leeuwen wordt gegooid, zodat ook daar voor Sainz geen plaats is.
Ocon en Alpine uit elkaar
Na een GP van Monaco waarin Esteban Ocon zich van zijn slechtste kant liet zien, kon een reactie niet uitblijven. Teambaas Bruno Famin was ziedend na de drieste inhaalpoging van Ocon in de openingsronde, waarmee hij ook zijn teamgenoot Pierre Gasly had kunnen uitschakelen, maar uiteindelijk er alleen maar zichzelf mee had. Gepaste maatregelen zouden volgen, liet Famin meteen weten, waarna rap het besluit viel om de twee Franse aartsrivalen vanaf 2025 niet langer samen in één team te laten samenwerken. Reservecoureur Jack Doohan staat klaar om in te stappen en rijdt dit weekend al in de eerste vrije training voor de GP van Canada mee. Deze week testte Alpine op de Red Bull Ring ook juniors Victor Martins en Kush Maini.
De aanrijding tussen Gasly en Ocon was overigens hooguit de druppel die de emmer deed overlopen, want Ocon stond al met één been buiten de deur bij Alpine. Hij was al langer in gesprek met Haas en blijft de belangrijkste kandidaat om de plaats in te nemen van Nico Hülkenberg, die naar Sauber/Audi vertrekt. Ollie Bearman staat bij Haas nog steeds op nummer 1 om Kevin Magnussen uit de Formule 1 te dwingen. Ook voor Logan Sargeant en Guanyu Zhou is er zeer waarschijnlijk geen plek meer in 2025.