Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
V-Max

BetCity Mazda MX-5 Cup: Sprong in het diepe voor Thierry Glaesener

portret

Thierry Glaesener is dit seizoen een van de debutanten in de BetCity Mazda MX-5 Cup. Het woord debutant is bij de 35-jarige Luxemburger wel heel letterlijk van toepassing. Zonder enige ervaring in welke klasse van de kart- of autosport dan ook maakt Glaesener dit jaar zijn entree in deze competitieve merkencup van het VRM-programma. “Ik zocht iets met een sterke competitie en wat daarbij ook nog betaalbaar was, en dus viel de keuze op de Mazda MX-5 Cup”, aldus de simpele en logische verklaring van de Luxemburger.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto’s: PR

3L8A1746


In de BetCity Mazda MX-5 Cup zijn rijders van diverse nationaliteiten actief. De nu 35-jarige Thierry Glaesener is daarbij de enige vertegenwoordiger uit Luxemburg. Om de autosport actief te kunnen beoefenen zijn de inwoners van het in oppervlakte kleine groothertogdom al snel aangewezen op competities in de aangrenzende landen. Voor Glaesener viel daarbij de keuze op de BetCity Mazda MX-5 Cup. “Samen met mijn vader heb ik altijd al interesse gehad in de autosport. Ik heb ook altijd iets in de autosport willen doen, maar de middelen waren er gewoon niet om te beginnen. Tot dit jaar is het er dan ook nooit van gekomen en heb ik dus ook nog nooit een meter op een circuit geracet”, kijkt Glaesener terug. “Uiteindelijk wilde ik toch iets gaan doen. Ik zocht een klasse die betaalbaar was, want ik moet alles zelf bekostigen, maar waar ook een flinke competitie in was. De Mazda MX-5 Cup voldeed precies aan die twee voorwaarden. Ik heb toen contact gezocht met Dick van Elk en die heeft mij vervolgens weer in contact gebracht met Patrick Mertens van Polyparts. We zijn tot een deal gekomen, heb vervolgens een cursus gedaan en mijn licentie gehaald. Zo stond ik dus tijdens de Voorjaarsraces op Zandvoort voor het eerst aan de start en ben ik nu op Spa-Francorchamps.”

4P9A7288

Dat de Luxemburger voor zijn eerste meters in Zandvoort de nodige spanning voelde, is dus niet zo verbazingwekkend. “Alles is nieuw voor me. Ik voelde dan ook best wel veel druk voor die eerste race. Ik dacht eerst dat ik nooit in gevecht zou kunnen met al die andere rijders, want die hebben meer ervaring en zouden veel sneller zijn. Uiteindelijk ging het best goed en heb ik zelfs nog in een paar gevechten gezeten. Ik wilde gedurende het weekend progressie boeken, en dat is gelukt. Dat is ook mijn doel voor dit jaar, leren, beter worden en progressie boeken. Ik weet dat ik die ervaren jongens niet zomaar ga verslaan. Ik voel me al bevoorrecht dat ik dit kan doen.”

4P9A8169

Zijn team Polyparts Rent speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Luxemburger als coureur. “Binnen het team van Patrick is zoveel kennis aanwezig, dat helpt mij enorm. Daarnaast heb ik een teamgenoot die vorig jaar meemaakte wat ik nu meemaak, dus van zijn ervaringen leer ik heel veel. Daarbij is de Mazda MX-5 de perfecte auto om te leren racen en het team en mijn teamgenoten helpen mij om de auto beter te leren begrijpen.”

4P9A6738

Maar niet alleen het racen en de auto, ook de circuits zijn natuurlijk helemaal nieuw voor Glaesener. “Op Zandvoort had ik nog nooit een meter gereden, op Spa-Francorchamps had ik voor het raceweekend van de Spa Euro Race al wel wat kunnen testen. Spa is een geweldig mooi circuit, maar zeker in de regen heel erg lastig.” Dat laatste ondervond Glaesener in de vrije training toen hij met zijn Mazda bij het opgaan van Raidillon een schuiver maakte en met de achterkant van de auto de bandenstapels toucheerde. Gelukkig was de snelheid er toen al uit en bleef de schade beperkt tot wat gekleurde strepen van de baanmarkering.

actie 1

In de kwalificatie kleurde Glaesener wel keurig binnen de lijntjes. Na een dertiende positie in de kwalificatie volgde een tiende plaats in race één. Met een negende positie in de tweede race van het Spa Euro Race-weekend scoorde Glaesener zijn beste klassering tot nu toe van dit seizoen. En de verdere plannen. “Leren en progressie boeken, en als het even kan zolang mogelijk blijven racen.” Autosport is en blijft een verslavend spelletje!
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet