Retro: Dieter Quester 85 jaar en nog steeds snel
Quester en Hezemans, een succesvolle combinatie
Hij reed met toerwagens en sportwagens, werd meerdere malen Europees toerwagenkampioen, won zijn klasse in Le Mans, won de eerste twee edities van de 24 Uur van Dubai startte eenmaal in een Formule 1-WK-race en is nog steeds actief, met name als het om historische auto’s gaat, bij voorkeur van BMW. De Oostenrijker Dieter Quester viert vandaag zijn 85e verjaardag.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: Red Bull Content Pool, Rebocar/R. de Boer
In 1987 verscheen er een boek over de rijke carrière van Dieter Quester met de titel “Wie komm ich bloß vom Rennsport los”, vertaald “Hoe kom ik ooit weg van de racerij”. Het antwoord heeft de Oostenrijker ook 37 jaar later klaarblijkelijk nog niet gevonden, want hij is aangekondigd als een van de speciale gasten tijdens de Red Bull Ring Classics op de Red Bull Ring volgende week, en reken maar dat hij daar zoals altijd gas zal geven met welke auto de organisatie hem dan ook ter beschikking stelt. Anders dan vele anderen begon Quester niet met karts of motorfietsen, maar met motorboten, waarin hij succesvol was: in 1962 werd hij Europees kampioen in de klasse voor 500cc-buitenboordmotoren. Vervolgens ondernam hij wel de nodige pogingen met motorfietsen, maar zonder al te veel succes. Dat veranderde na zijn overstap naar de autosport, want in 1968 en 1969 won hij de Europese toerwagentitel met een BMW 2002.
Quester/Hezemans tijdens de 24 Uur van Le Mans in 1973
Al in 1968, zijn derde jaar in de autosport, was hij fabrieksrijder voor BMW, een merk waarmee hij zijn leven lang een warme band onderhield. Na zijn vroege toerwagensuccessen scoorde hij met BMW ook goed in de Formule 2. In 1974 beleefde hij voor eigen publiek op de Oesterreichring zijn enige optreden in de Formule 1 met een Surtees, dat hij als negende afsloot. Een jaar eerder had hij al zijn debuut gemaakt op Le Mans met een fabrieks-BMW 3.0 CSL, die hij deelde met Toine Hezemans. De elfde plaats algemeen en de klassezege zou gelijk Questers beste resultaat in Le Mans zijn, want bij zijn zeven volgende optredens, tot en met 1986, viel hij zes keer uit en eindigde hij eenmaal als 14e.
Met Hezemans reed Quester meerdere races. In de jaren zeventig en tachtig volgden optredens in de Procar-serie met de geweldige BMW M1’s en vanaf 1985 racete Quester regelmatig in Amerika, terwijl hij ook actief was in de DTM. Een van zijn bekendste wapenfeiten was de derde plaats in de DTM-race op de Avus in Berlijn in 1990, hoewel hij met zijn auto op het dak over de eindstreep kwam, nadat hij in de laatste bocht de controle over zijn M3 verloren was. De race werd afgebroken met de rode vlag, maar omdat de volgorde van de voorgaande ronde telde voor de uitslag, werd Quester alsnog derde.
Eind jaren tachtig al was Quester een van de eerste rijders die werd ondersteund door Red Bull, een contact dat ook tot op de dag van vandaag aanhoudt. Tot ver in het eerste decennium van deze eeuw racete Quester actief, ondermeer in de FIA GT-serie en dus ook met de overwinningen in de eerste twee edities van de 24 Uur van Dubai, beide malen met een BMW van het Oostenrijkse Duller Motorsport. De laatste jaren rijdt hij regelmatig in historische wedstrijden, zowel in de Verenigde Staten als in Europa. Naast zijn sportieve successen is Quester ook bekend als een groot liefhebber van grappen en grollen, het liefst samen met (of ten koste van) zijn goede vriend Hans-Joachim Stuck, terwijl dan ook Leopold Prinz von Bayern vaak niet ver weg is. Een bijzonder mens!