Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT4: Thuiszege voor Mücke Motorsport op de Lausitzring. Derde seizoenszege Piana/Schrey

ADAC GT4 Germany, 3. + 4. Rennen Lausitzring 2024 - Foto: Gruppe C Photography
Mooie strijd in de ADAC GT4 Germany series een fraaie strijd tussen BMW, Mercedes en Porsche.


Wedstrijd zaterdag

Afgelopen zaterdag behaalde de combinatie Michael Schrey/Gabriele Piana op de Lausitzring hun derde seizoensoverwinning. Na een sterke inhaalwedstrijd eindigde de combinatie Leyton Fourie(ZA/19)/ Max Rosam(D/19 beiden FK Performance Motorsport) als tweede. Alex Connor(GB/20)/ Jan Philipp Springobb (D/23 beiden CV Performance Group) eindigden met een AMG Mercedes GT4 als derde. Michael Schrey: “Een derde overwinning in de derde wedstrijd daar zijn wij uiteraard superblij mee. Wij beschikten zeker niet over de snelste auto maar we bevonden ons juist wel op de juiste circuitgedeeltes.

De BWT Mücke Motorsport AMG Mercedes GT4 startte met Marc de Fulgenico(ESP/24) vanaf pole maar Piana was duidelijk sneller en schoof in de tweede ronde al vanaf P5 door naar P2. Al in de tweede ronde wist Piana Fulgenico te verschalken en nam de leiding. Achter de als vierde geklasseerde Springobb wist de Zuid Afrikaan Leyton Fourie zich met zijn FK Performance BMW M4 GT4 naar de vijfde plek op te werken. Springobb legde de lat nog wat hoger en wist zich voor de verplichte rijderswissel al van de tweede plek te verzekeren. Na de verplichte rijderswissel nam Schrey van Piana over terwijl de partners van Springobb en De Fulgenico, resp. Alex Connor en Enzo Joulié de achtervolging inzette. Het betekende het startpunt voor een spannende finish

ADAC GT4 Germany, 3. + 4. Rennen Lausitzring 2024 - Foto: Gruppe C Photography
Het werd dankzij de combinatie Rosam/Fourie een dubbeloiverwinning.
.
Conor en Rosam vochten rondenlang om de derde plek. Pas in de slotfase begon de BMW van Rosam de overhand te krijgen. De strijd om de kop tussen Schrey en Joulié was eveneens aantrekkelijk. In de laatste ronde raakten ze elkaar waarbij Schrey in de rondte ging. Joulié kreeg voor dit incident een tijdstraf van vijftien seconden opgelegd en viel naar de vijfde plek terug. Schrey wist zijn positie tegen de aanvallende Rosam constant te verdedigen en behaalde een duidelijke overwinning. De combinatie Rosam/Fourie wonnen tevens het Junioren klassement.

Achter de combinatie Springobb/Connor eindigde de combinatie Finn Zulauf(D/19)/Josef Knopp (CZ/20) met de W&S Avia Porsche de vierde plek. Hun merkencollega’s Ferdinand Winter(D/20)/Ivan Ekelchik(D/27 beiden Wimmer Werk) eindigden als zesde gevolgd door het Hofor by Bonk Motorsport-duo Tim Reiter(D/25)/ Leon Wassertheurer(D/22) gevolgd door hun BMW merkgenoten Philipp Wiskirchen(D/19)/Markus Eichele(D/43 beiden ME Motorsport BMW) Voor laatstgenoemden betekende dit tevens een zege in het Trophy klassement. De combinatie Max Kronberg(SGP/37)/Hendrik Still(D/37) beiden AVIA W&S Motorsport Porsche. De Top werd gecompleteerd dor de ME Motorsport BMW M4 GT4 van de combinatie Thomas Rackl(D/16)/Andreas Jochimsen(DK/26)

Gabriele Piana – winnaar voor Hofor Racing by Bonk Motorsport

“De start was uiteraard geweldig. Ik remde erg laat en profiteerde van een groot gat in het midden. Ik wilde de leider een ronde later niet aanvallen. Ik remde normaal en reed plotseling voorop. Ik denk dat we vandaag niet de snelste auto hadden. Maar in de tweede sector waren we sterk. De vreugde over de overwinning is enorm.”

Michael Schrey – winnaar voor Hofor Racing van Bonk Motorsport
“We zijn in de wolken. Dank aan het team en aan Gabiriele We hebben allemaal hard gewerkt voor deze triomf. De race was spannend tot de laatste ronde. Uiteindelijk verwachtte ik geen aanval meer en ging ik zoals gewoonlijk naar binnen. We waren snel op het juiste moment en brachten de overwinning naar huis.”

Leyton Fourie – tweede plaats voor FK Performance Motorsport

“Ik ben enorm blij. Het team heeft tot nu toe het hele weekend uitstekend werk geleverd. De race was een soort compensatie voor Oschersleben. Daar hadden we niet veel geluk. Nu hebben we laten zien waar we thuishoren. Ik had een geweldige stint en kon van P11 naar de vijfde positie opklimmen. Toch moest ik voor Max altijd de banden sparen.”

Max Rosam – tweede plaats voor FK Performance Motorsport
“Na de kwalificatie was het natuurlijk nog een lange weg voorwaarts. Maar nadat Leyton mij de auto op de vijfde plaats overhandigde, wist ik dat een podium mogelijk was. Ik heb tijdens mijn stint alles gegeven en in eerste instantie de Mercedes-AMG ingehaald. Uiteindelijk was ik zelfs heel dicht bij de winnaar. Maar het was gewoon niet genoeg om hem in te halen.”

ADAC GT4 Germany, 3. + 4. Rennen Lausitzring 2024 - Foto: Gruppe C Photography
Tot aan de finish een prachtige strijd.

Alex Connor – derde plaats voor CV Performance Group
“Het was een goede race voor ons. Jan Philipp had een geweldig eerste deel van de race. Dat bracht mij in een goede positie voor mijn stint Toen ging het uitstekend .Uiteindelijk hadden we een beetje geluk dankzij het incident aan de voorkant. Al met al was het een positief resultaat voor ons.”

Jan Philipp Springob – derde plaats voor CV Performance Group
“Ik ben erg blij met mijn periode, waarin alles volgens plan verliep. Qua afstelling hadden we vandaag een van de beste auto's tot nu toe. Mijn duels met de Porsche en de andere Mercedes-AMG waren erg leuk.”
2024 R1
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet