Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Charles Leclerc wint eindelijk zijn eigen Grand Prix

leclerc juicht

In de straten waar hij is opgegroeid wint Charles Leclerc eindelijk zijn eigen Grand Prix. Ontlading na afloop bij de rijder, zijn thuispubliek, bij Ferrari en de Koninklijke familie. Zijn droom om hier te winnen komt eindelijk uit. Alle schepen in de haven blazen na de finish hun hoorn. In 1931 won Louis Chiron als inwoner uit Monaco met zijn Bugatti de race. Leclerc is zijn opvolger. De wedstrijd begon met een flinke crash van Sergio Perez en een code rood. Na de herstart blijft de Monegask de koploper voor Oscar Piastri in zijn McLaren. Carlos Sainz eindigt als derde en weet Lando Norris voor te blijven. George Russel behoudt zijn voorsprong op de snellere Max Verstappen en Lewis Hamilton. Yuki Tsunoda pakt weer belangrijke punten met een achtste plaats, gevolgd door Alexander Albon die de eerste punten voor zijn Willams team binnen haalt. Pierre Gasly pakt het laatste punt voor Alpine met zijn tiende plaats en dat had eigenlijk niemand verwacht na zijn enorme luchtsprong na de eerste start.

Tekst: Gerrie Hoekstra / PR Verstappen
Foto’s: Ferrari, McLaren en Red Bull

SI202405260332

Na de start gaat het gelijk mis tussen Kevin Magnussen en Sergio Perez. De Haas coureur neemt na de eerste bocht ter hoogte van Beau Rivage te veel risico’s en ziet een gat aan de rechterkant die er niet is, gaat niet van zijn gas af en ramt de Red Bull van Sergio Perez in zijn flank. De bolide van de Mexicaan raakt de rail en stuitert naar de andere kant waar ook nog de Haas Ferrari van Nico Hulkenberg vol wordt geraakt. Daarachter weet Zhou Guanyu alle brokstukken te ontwijken. De Red Bull van Perez is zwaar beschadigd, maar gelukkig is de rijder ongedeerd. Verderop voor de ingang van de Tunnel raken de twee Alpine teamgenoten elkaar, waarbij Pierre Gasly hoog door de lucht vliegt. Gelijk een code rood, de baan ligt bezaait met brokstukken en de vangrail bij Beau Rivage is zwaar beschadigd. Carlos Sainz heeft met de herstart geluk. De Spanjaard raakt de McLaren van Oscar Piastri en weet nog de pits te bereiken met een lekke band en mag gewoon meedoen met het vervolg. De wedstrijd wordt opnieuw met een staande start gestart in de volgorde van de eerste startopstelling.

Herstart
Alle teams hebben hard gewerkt om de auto’s weer race klaar te krijgen. Esteban Ocon, Sergio Perez en de beide Haas rijders komen niet meer aan de start. Het is ongelofelijk dat Pierre Gasly na zijn luchtreis weer aan de start kan verschijnen. Ocon krijgt van zijn Alpine team de schuld van de crash en krijgt van de wedstrijdleiding twee punten straf op zijn licentie en vijf plaatsen gridstraf voor de volgende race. Alle bolides zijn van compound gewisseld en willen op hun nieuwe banden de wedstrijd zonder pitstop uitrijden.

SI202405260467

Het uitgedunde veld gaat voor de tweede keer van start, met opnieuw Charles Leclerc op kop voor Oscar Piastri en Carlos Sainz, met Lando Norris, George Russell en Max Verstappen daar weer achter. Piastri zijn McLaren heeft na zijn touché met de Ferrari van Sainz vloerschade opgelopen, maar weet koploper Leclerc goed bij te houden. Russell levert op de vijfde plaats flink veel tijd in. Ook Verstappen moet goed omgaan met zijn medium banden om de gehele wedstrijd vol te maken. De eerste die toch een pitstop maakt is Valtteri Bottas met zijn Sauber, die de medium banden omruilt voor de harde versie, en gelijk de snelste tijd rijdt.

Na twintig ronden ligt de top vier nog bij elkaar, maar is er daarna een gat van tien seconden naar Russell, die gevolgd wordt door Verstappen die over de boordradio laat weten: “Wat is dit saai. Ik had m’n kussen mee moeten nemen.”

Het is inderdaad allemaal een strategisch spel aan het worden. De auto’s mogen niet te snel rijden om de banden te sparen. Wie komt er nog naar binnen voor verse sloffen. De sleutel van de wedstrijd is het oplopende verschil tussen Leclerc en Russell voor het maken van een veilige pitstop zonder veel plaatsen te verliezen. In de 41ste van de 78 te rijden ronden nadert de kopgroep de achterblijvers Bottas, Zhou, Sargeant, Ricciardo en Alonso, die zelf ook strijden voor posities. Door alle inhaalacties verliest de kopgroep van vier tijd op de achtervolgers Russell en Verstappen.

Lance Stroll doorbreekt de strategie van de rest van de teams. Zijn Aston Martin team haalt hem binnen voor nieuwe banden en kan nu vol gas geven voor het restant van de race. De Canadees gaat echter over zijn limiet en raakt de vangrail in de Chicane en moet met een lekke band de pitstraat opzoeken, waar het loopvlak van zijn band afloopt.

2024 Monaco Grand Prix, Saturday - LAT Images

In de 53ste ronde rent ook de crew van Mercedes naar buiten om Lewis Hamilton te voorzien van nieuwe harde banden. Deze actie wordt gevolgd door het Red Bull Racing team die gelijk Max Verstappen binnen haalt. Verstappen rijdt een ongelofelijk snelle inlap en komt na zijn wissel voor Hamilton de baan op. De twee rijders kunnen er nu vol voor gaan.

Lando Norris heeft zich vlak achter Carlos Sainz genesteld en is nog helemaal niet bezig met pitstops. Met nog 20 lange ronden voor de koplopers wordt het moeilijk met banden die steeds minder worden. Er komt eindelijk wat reuring in deze strategische wedstrijd waar Verstappen en Hamilton veel sneller zijn als de koplopers, en George Russell al snel binnen bereik komt. Verstappen zit echter vast achter de Brit, die echt alles uit zijn medium banden haalt, waar hij al de gehele wedstrijd mee rijdt.

SI202405260521

Charles Leclerc is aan het aftellen om eindelijk op het hoogste podium te staan samen met zijn Prins. Daarachter verkleint Carlos Sainz zij achterstand op Oscar Piastri, die een veel snellere Leclerc moet laten gaan. Ook goed onderweg is Yuki Tsunoda, die voor zijn RB Honda RBPT team weer de nodige punten binnenhaalt. Ook Alexander Albon pakt de eerste punten voor zijn Williams team.

Na drie keer de snelste te zijn op zaterdag wint Charles Leclerc zijn thuisrace en moet in de laatste ronden zijn tranen bedwingen en zich tot de orde moet roepen. Na afloop veel emoties en ontlading bij zijn team en hemzelf: “Ik heb er geen woorden voor, het was een moeilijke race, ik heb al twee keer op pole gestaan en het toen niet gered. Ik heb altijd gedroomd om Formule 1-coureur te worden en om hier te winnen. Mijn missie is eindelijk geslaagd. Ik dacht in de laatste ronden aan mijn vader die alles heeft gegeven om mij hier te krijgen”.

SI202405260521

Max Verstappen na afloop van de wedstrijd: “Die rode vlag heeft alle opties qua strategie om zeep geholpen, waardoor het banden sparen tot het einde werd en het een saaie race opleverde. Hopelijk is niemand in slaap gevallen”, zegt Max met een knipoog.


Uitslag GP Monaco:
1. Charles Leclerc (Ferrari) 78 ronden in 2:23:15.554 (25 pnt)
2. Oscar Piastri (McLaren Mercedes) +7.152s (18 pnt)
3. Carlos Sainz (Ferrari) +7.585s (15 pnt)
4. Lando Norris (McLaren Mercedes) +8.650s (12 pnt)
5. George Russell (Mercedes) +13.309s (10 pnt)
6. Max Verstappen (Red Bull Racing Honda RBPT) +13.853s (8 pnt)
7. Lewis Hamilton (Mercedes) +14.908s (7 pnt)
8. Yuki Tsunoda (RB Honda RBPT) +1 ronde (4 pnt)
9. Alexander Albon (Williams Mercedes) +1 ronde (2 pnt)
10. Pierre Gasly (Alpine Renault) +1 ronde (1 pnt)
11. Fernando Alonso (Aston Martin Aramco Mercedes) +2 ronden
12. Daniel Ricciardo (RB Honda RBPT) +2 ronden
13. Valtteri Bottas (Kick Sauber Ferrari) +2 ronden
14. Lance Stroll (Aston Martin Aramco Mercedes) +2 ronden
15. Logan Sargeant (Williams Mercedes) +2 ronden
16. Zhou Guanyu (Kick Sauber Ferrari) +2 ronden
NC. Esteban Ocon (Alpine Renault) DNF
NC. Sergio Perez (Red Bull Racing Honda RBPT) DNF
NC. Nico Hulkenberg (Haas Ferrari) DNF
NC. Kevin Magnussen (Haas Ferrari) DNF

Stand:
1. Max Verstappen (NED) 169
2. Charles Leclerc (MON) 138
3. Lando Norris (GBR) 113
4. Carlos Sainz (ESP) 108
5. Sergio Perez (MEX) 107
6. Oscar Piastri (AUS) 71
7. George Russell (GBR) 54
8. Lewis Hamilton (GBR) 42
9. Fernando Alonso (ESP) 33
10. Yuki Tsunoda (JPN) 19
11. Lance Stroll (CAN) 11
12. Oliver Bearman (GBR) 6
13. Nico Hulkenberg (GER) 6
14. Daniel Ricciardo (AUS) 5
15. Alexander Albon (THA) 2
16. Esteban Ocon (FRA) 1
17. Kevin Magnussen (DEN) 1
18. Pierre Gasly (FRA) 1

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet