DTM: Preining wint zondagsrace Lausitzring, Kelvin van der Linde komt als leider naar Zandvoort
Pole-position en eerste seizoenszege voor DTM-titelverdediger Thomas Preining
In Oschersleben klaagde men bij Porsche nog over een slechte BoP, maar tijdens het tweede DTM-weekend op de Lausitzring liet titelverdediger Thomas Preining zien dat hij na een aanpassing weer voorin kan meerijden. Na de tweede plaats van gisteren won de Oostenrijker op overtuigende wijze de zondagsrace. De beide Abt-Audi-rijders Kelvin van der Linde en Ricardo Feller, die op aanwijzing van de wedstrijdleiding eenmaal van plek moesten wisselen, eindigden als tweede en derde, waarmee Van der Linde zijn gisteren veroverde leiding in het kampioenschap verder vergroot. Daarmee komt de Zuid-Afrikaan als koploper naar de volgende DTM-ronde in Zandvoort. Thierry Vermeulen sloot met de Emil Frey-Ferrari de race als 13e af.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: ADAC Motorsport
Thomas Preining behaalde met een tijd van 1:20,585 minuten in de nummer 1-Manthey-EMA-Porsche zijn eerste pole-position van het seizoen, voor Ricardo Feller (Abt-Audi), die 0,044 seconde tekort kwam, Mirko Bortolotti (SSR-Lamborghini) en de racewinnaar van gisteren, Kelvin van der Linde in de andere Abt-Audi. Ook Ayhancan Güven was opnieuw snel, hij kwalificeerde zich met de andere Manthey-EMA-Porsche als vijfde. Daarachter drie Lamborghini’s met Luca Engstler (GRT), Nicki Thiim (SSR) en Maximilian Paul (Paul Motorsport), de snelste BMW met Marco Wittmann en de snelste Mercedes met Luca Stolz, die de top tien completeerde. Thierry Vermeulen behaalde met de Emil Frey-Ferrari de 15e startplaats, een plek voor zijn teamgenoot Jack Aitken.
Preining leidt voor Feller, Kelvin van der Linde en Bortolotti
Preining heeft de beste start en leidt voor Feller, Kelvin van der Linde, Bortolotti en Engstler. Thiim stuurt bij de start te vroeg naar links en is direct ‘under investigation’ bij de wedstrijdleiding. In de tweede ronde is het het nodige contact, ondermeer tussen Aitken en Engelhart. Thiim moet vanwege zijn actie bij de start eenmaal door de ‘penalty lap zone’. In de derde ronde plaatst Feller bij het aanremmen van de eerste bocht een aanval op Preining en neemt aan de buitenkant de leiding over.
Verderop in de ronde strandt Clemens Schmid in de grindbak na een driestrijd met Vermeulen en Engelhart, waarop de safety-car in actie komt. Feller leidt voor Preining, Kelvin van der Linde, Engstler, Paul, Rast, Güven, Stolz en Wittmann. Vermeulen rijdt op de 17e plaats, terwijl Nicki Thiim zijn auto in de pits parkeert en de race voor gezien houdt.
Aan het eind van de negende ronde komt de safety-car de pits in en wordt de race weer vrijgegeven. Feller slaat direct een gaatje, voor de rest verloopt de herstart zonder incidenten en positiewisselingen. Rast passeert Paul in de eerste bocht van de twaalfde ronde, maar niet nadat hij de Lamborghini van Paul kort op de linker achterkant geraakt had. Na 20 minuten opent het pitstopvenster, we schrijven het eind van de 14e ronde.
Een vroege pitstop was voor Preining de sleutel tot de overwinning
Preining is in ronde 15 eerste die binnenkomt, daarachter ook Stolz, Wittmann, Auer, Aitken en Dörr, die allemaal een ‘undercut’ proberen. Een ronde later stoppen Feller, Rast en Vermeulen. Feller komt voor Preining weer de baan op, maar de Porsche-rijder sluit vlot het gat. Feller verdedigt echter met succes zijn virtuele leiding. Engstler stopt in de 17e ronde, net als Sheldon van der Linde. Aan het eind van ronde 18 maken Kelvin van der Linde, Bortolotti en Güven hun stops, terwijl Preining uiteindelijk toch Feller weet te passeren. De twee vinden vervolgens Kelvin van der Linde voor zich, die net zijn stop gemaakt heeft en nog koude banden heeft.
Kelvin van der Linde probeert Preining achter zich te houden, die op zijn beurt Feller in zijn kielzog heeft. Prachtige strijd om de virtuele leiding, terwijl alleen Engel, Engelhart, Paul en Maini nog hun stop moeten maken. De laatste twee komen aan het eind van ronde 20 binnen. Preining passeert in de 20e ronde Kelvin van der Linde vanuit de slipstream, waarop ook Feller zijn Abt-Audi-teamgenoot Feller inhaalt. In de 21e ronde komen Paul en Stolz met elkaar in botsing en stranden beide in de grindbak van bocht 7. Engel en Engelhart stoppen ook.
De wedstrijdleiding wacht extreem lang met het uitroepen van een ‘full-course yellow’ vanwege de twee gestrande auto’s, met nog zeven minuten te gaan in het pitstopvenster. Na de stops leidt Preining voor Feller, Kelvin van der Linde, Bortolotti, Rast, Engstler, Shelcon van der Linde, Engel, Wittmann en Güven. Vermeulen rijdt op de 13e plaats. De wedstrijdleiding geeft de instructie dat Feller en Kelvin van der Linde van positie moeten wisselen vanwege contact bij de eerdere inhaalactie. In de 29e ronde is het pitstopvenster gesloten en komt de safety-car de baan op vanwege de twee gestrande auto’s. Aan het eind van de 32e ronde komt de safety-car naar binnen en wordt de race weer vrijgegeven met nog 13 minuten en 30 seconden te gaan. Feller gaat opzij en laat Kelvin van der Linde zoals voorgeschreven voorbij. Bortolotti probeert direct Feller te passeren, maar komt vervolgens zelf onder druk van René Rast, die op zijn beurt Luca Engstler en Sheldon van der Linde in zijn kielzog heeft. Maro Engel passeert Sheldon van der Linde en pakt zo de zevende plaats.
In totaal kwamen er 45.500 bezoekers naar de Lausitzring, waar het Abt-team zeer succesvol was
In de 37e ronde probeert Sheldon van der Linde zijn positie van Engel terug te pakken, maar zonder succes en komt dan zelf onder druk van zijn eigen teamgenoot Marco Wittmann, die echter bij de aanval de muur raakt bij het opkomen van de oval. De slotfase van de wedstrijd levert geen positiewisselingen meer op. Preining rijdt op dominante wijze naar de overwinning, Kelvin van der Linde en Ricardo Feller rijden voor Abt-Audi op de tweede en derde plaats. Daarachter de beide Lamborghini’s van Bortolotti en Engstler, de BMW van Rast, de Winward-Mercedes van Engel en de andere beide Schubert-BMW’s van Sheldon van der Linde en Wittmann. Lucas Auer completeert met zijn Winward-Mercedes de top tien. Vermeulen sluit de race als 13e af.
Podium met vlnr Kelvin van der Linde, Preining, race-ingenieur Felix Stiller van het winnende team Manthey EMA en Feller
Kelvin van der Linde komt als leider in de DTM-tussenstand naar Zandvoort