Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula E

Formule E: António Félix da Costa neemt revanche en wint tweede race Sjanghai

Antonio Felix da Costa, TAG Heuer Porsche Formula E Team, Porsche 99X Electric Gen3
António Félix da Costa won de tweede Formule E-race op het verkorte Grand Prix-circuit van Sjanghai

António Félix da Costa (Porsche) kreeg gisteren uren na de race nog een tijdstraf van vijf seconden vanwege een incident met Vergne, waardoor hij terugviel van de vijfde naar de 20e plaats, maar vandaag haalde hij revanche in de tweede Formule E-race in Sjanghai. De Portugees won op overtuigende wijze, zijn tiende zege in de Formule E, voor Jake Hughes (McLaren), voor het eerst op het podium in de klasse, en Norman Nato (Andretti), die zijn eerste podiumresultaat van het seizoen behaalde. Beste Nederlander was Robin Frijns (Envision) op de negende plaats, Nyck de Vries (Mahindra) kon zijn uitstekende vierde startplaats niet vertalen in een topresultaat, nadat hij door een agressief rijdende Sam Bird in de rondte was getikt, en eindigde als 16e. Omdat Pascal Wehrlein na een klapband puntloos bleef, groeide de voorsprong van Nick Cassidy (Jaguar), in de race vierde, als leider in de tussenstand van het rijderskampioenschap tot een riante 25 punten.

Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: Porsche, Formule E

Jake Hughes, NEOM McLaren Formula E Team, with the Julius Baer Pole Position Award
Pole-position voor Jake Hughes

Jake Hughes (McLaren) was met een tijd van 1:13,921 minuten het snelst in de kwalificatie, slechts één duizendste van een seconde sneller dan Stoffel Vandoorne (DS Penske), die daarmee de tweede startplaats voor zich opeiste. António Félix da Costa (Porsche) kwalificeerde zich als derde, een tiende sneller dan Nyck de Vries (Mahindra), die na zijn eerste punten van het seizoen gisteren nu zijn tot dusver beste startplaats van het jaar binnenhaalde. Op de derde rij de beide Jaguar-rijders Nick Cassidy en Mitch Evans. Robin Frijns (Envision) kende een lastige kwalificatie, met niet meer dan de 20e startplaats als resultaat.


Stoffel Vandoorne, DS Penske, DS E-Tense FE23, leads Jake Hughes, NEOM McLaren Formula E Team, e-4ORCE 04, and Antonio Felix da Costa, TAG Heuer Porsche Formula E Team, Porsche 99X Electric Gen3  (Stoffel Vandoorne, DS Penske, DS E-Tense FE23, leads J

Bij de start laat Hughes meters liggen, Vandoorne profiteert en pakt de leiding, voor Hughes, Félix da Costa, Nato en De Vries. Frijns en teamgenoot Buemi vormen de staart van het veld. In de derde ronde halen meerdere rijders voor de eerste keer extra vermogen, onder wie Hughes, Nato, De Vries, Cassidy en achterin ook Frijns. Een ronde later doet ook Vandoorne dat en valt daarmee terug van de eerste naar de tweede plaats, met Nato als nieuwe leider. In de zevende ronde haalt Nato extra vermogen, waarmee Vandoorne de eerste plaats weer in handen heeft, maar niet lang, want Nato profiteert van zijn ‘attack mode’ en haalt de Belg in. Félix da Costa passeert Hughes en neemt de derde plaats over. Vandoorne valt verder terug naar der vierde plaats. In de negende ronde haalt Félix da Costa zijn extra vermogen en is daarna derde achter Nato en Hughes.

Opnieuw zijn er volop positiewisselingen in het peloton, terwijl de rijders ook nog steeds proberen om energie te sparen. In de twaalfde ronde rijdt Wehrlein de pits in met een lekke linke achterband, waarvoor hij Sam Bird de schuld in de schoenen schuift. De Duitser valt terug tot de staart van het veld. Günther en De Vries komen ook met elkaar in botsing in de strijd om de achtste plaats, maar zonder grotere gevolgen.

Norman Nato, Andretti Global, Porsche 99X Electric Gen3, leads Stoffel Vandoorne, DS Penske, DS E-Tense FE23  (Norman Nato, Andretti Global, Porsche 99X Electric Gen3, leads Stoffel Vandoorne, DS Penske, DS E-Tense FE23 , ASCII, 110 components, 110 by
Nato, hier voor Vandoorne en Félix da Costa, reed een sterke wedstrijd en behaalde zijn eerste podiumplaats van het seizoen

Halverwege de race leidt Nato voor Félix da Costa, Vandoorne, Hughes, Cassidy, Evans, Vergne, Günther, De Vries en Frijns. In de 15e ronde passeert Hughes Vandoorne en is daarmee derde. Evans krijgt de instructie “Let’s go”, wat het teken is dat er eindelijk geracet mag worden. In de 17e ronde is Félix da Costa de nieuwe leider na een succesvolle aanval op Nato. In ronde 18 valt De Vries terug van de achtste naar de 15e plaats, nadat Bird hem in de rondte getikt heeft. Na de actie tegen Wehrlein is dat al de tweede dubieuze manoeuvre van de Brit. Cassidy probeert het bij Hughes, maar beschadigt daarbij zijn voorvleugel. Een ronde later passeert Hughes op zijn beurt Nato en pakt zo de tweede plaats. McLaren-teamgenoot Bird parkeert zijn auto in de pits met schade na de botsing met De Vries.

Antonio Felix da Costa, TAG Heuer Porsche Formula E Team, Porsche 99X Electric Gen3, takes the chequered flag to win the race (Antonio Felix da Costa, TAG Heuer Porsche Formula E Team, Porsche 99X Electric Gen3, takes the chequered flag to win the rac
António Félix da Costa wordt als winnaar afgevlagd

In de slotfase is het alleen de vraag in hoeverre Jaguar-coureurs Cassidy en Evans, vooralsnog op de vierde en vijfde plaats achter Félix da Costa, Hughes en Nato, nog naar voren kunnen komen. In de top drie lijken de posities geconsolideerd. Vooraan loopt Félix da Costa verder en verder uit en uiteindelijk komt hij met een marge van zes tienden op Hughes als winnaar over de eindstreep. Hughes behaalt als tweede zijn eerste podiumplaats, Nato eindigt op de derde plaats, voor de beide Jaguar-rijders Cassidy en Evans. De DS Penske-teangenoten Vandoorne en Vergne eindigen als zesde en zevende, voor Günther, Frijns en Rowland. De Vries wordt als 16e geklasseerd.

Antonio Felix da Costa, TAG Heuer Porsche Formula E Team, 1st position, jumps in celebration on the podium as Jake Hughes, NEOM McLaren Formula E Team, 2nd position, and Norman Nato, Andretti Global, 3rd position, look on (Antonio Felix da Costa, TAG  
Podium met een blije winnaar


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet