DTM: Kelvin van der Linde superieur in regenchaos Lausitzring
Kelvin van der Linde behaalde zijn zesde overwinning in de DTM
Kelvin van der Linde is de winnaar van de derde DTM-race van het seizoen op de Dekra Lausitzring. De wedstrijd van een uur werd vanwege zware regenval twee keer met de rode vlag onderbroken, maar Van der Linde, die met de Abt-Audi vanaf de pole-position startte, liet zich daardoor niet van de wijs brengen. Voor de Zuid-Afrikaan was het zijn zesde overwinning in de DTM. Maro Engel maakte 13 plaatsen goed en eindigde met zijn Mercedes heel sterk als tweede, voor titelverdediger Thomas Preining in de Manthey-EMA-Porsche. Thierry Vermeulen sloot de race als 17e af.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: ADAC
Bij de Audi van Kelvin van der Linde werden na de race op Oschersleben scheurtjes in het chassis vastgesteld, die door het team gerepareerd werden. Op de Lausitzring zat de snelheid er weer duidelijk in, waarmee de Zuid-Afrikaan in de kwalificatie met een tijd van 1:20,706 minuten de pole-position behaalde. Op de tweede plaats Thomas Preining met de Manthey EMA-Porsche, die zes duizendste van een seconde tekort kwam. Van der Lindes Abt-Audi-teamgenoot Ricardo Feller reed de derde tijd, Preinings teamgenoot Ayhancan Güven wist zich als vierde te kwalificeren. Daarachter volgde Arjun Maini als snelste Mercedes-rijder, voor de beide Lamborghini’s van Nicki Thiim en Mirko Bortolotti. Snelste BMW-man was Sheldon van der Linde op de twaalfde startplaats. Thierry Vermeulen, die gisteren met een crash voor een onderbreking van de tweede training zorgde, werd met de Emil Frey-Ferrari als 18e geklasseerd.
Bij de start was het nog droog en zonnig... Van der Linde leidt voor Feller, Preining, Güven en Maini
Voorafgaand aan de start, vanwege het WK ijshockey pas om 17.00 in plaats van zoals gebruikelijk om 13.30 uur, trekken er donkere wolken over de Lausitzring, wat de nodige vraagtekens oproept voor wat betreft het weer. De wedstrijdleiding verklaart de competitie tot ‘wet race’. Vooralsnog schijnt de zon als het veld van 20 auto’s in beweging komt voor de formatieronde. Van der Linde neemt de leiding, van achteren afgeschermd door teamgenoot Feller. Preining valt terug naar de derde plaats. Vermeulen raakt in de eerste bocht van de baan en valt terug tot de staart van her veld. In de tweede ronde wordt er regen gemeld bij start en finish. Van der Linde leidt voor Feller, Preining, Maini, Thiim, Güven, Bortolotti, Sheldon van der Linde, Auer en Paul.
Sheldon van der Linde heeft al vier plaatsen goedgemaakt ten opzichze van zijn startpositie en passeert in de vierde ronde ook Bortolotti en Güven. “De BMW’s hebben 100 pk meer”, meldde Auer via de boordradio. De regen wordt steeds sterker: Maini, Paul, Engelhart, Engel, Schmid en Vermeulen komen aan het eind van de vijfde ronde naar binnen voor regenbanden. In de volgende ronde stoppen de meeste anderen, aangevoerd door Kelvin van der Linde, de leider in de wedstrijd. Engstler en Güven raken in de zevende ronde van de baan en komen direct naar binnen. Drama voor René Rast: de motor van zijn auto slaat af na de pitstop en en hij kan niet meer starten. In de achtste ronde stuurt de wedstrijdleiding vanwege de regen de safety-car de baan op.
Kelvin van der Linde leidt, voor Engel, Thiim, Maini, Preining, Paul, Auer, Sheldon van der Linde, Engelhart en Vermeulen. Een ronde later wordt de race onderbroken omdat de regen te sterk is. Er staan nog 45 minuten en 50 seconden op de klok. Al snel komt het bericht dat de herstart wordt gepland voor 17.29 uur. Dat gebeurt inderdaad, achter de safety-car komt het veld opnieuw in beweging. Via de boordradio meldt Preining dat er nog steeds geen zicht is vanwege de spray. De wedstrijdleiding reageert en toont opnieuw de rode vlag. Op de klok nog 40 minuten en twee seconden. Om 17.54 uur wordt er opnieuw een poging gewaagd.
Safety-car-bestuurder Ron Dobmeier maakte overuren
Na drie ronden safety-car word de race weer vrijgegeven. Kelvin van der Linde blijft aan de leiding, voor Engel en Thiim. Vrij snel na de herstart gaat het pitstopvenster open, waarop Güven als eerste naar binnen komt. Een ronde later stopt Thiim als eerste vanuit de kopgroep. Het regent weliswaar niet meer, maar het is zeker nog te nat voor slicks.
De meeste rijders stellen hun verplichte stop zo lang mogelijk uit om in ieder geval de mogelijkheid te hebben om eventueel op slicks te gaan. Vanaf de 24e ronde wordt een drogere lijn zichtbaar. Aan het eind van ronde 26 stopt Kelvin van der Linde als leider in de wedstrijd, ook bij hem gaan er nog regenbanden op. Ook Preining stopt vanaf de derde plaats. Alleen Engel, Feller en Bortolotti moeten nog naar binnen, Engel en Feller doen dat in de 27e ronde. Bortolotti gokt en gaat op slicks. Als iedereen zijn stop heeft gemaakt leidt Kelvin van der Linde voor Engel, Preining, Auer, Engelhart, Feller, Maini, Sheldon van der Linde, Thiim en Aitken. Feller krijgt een ‘penalty lap’ vanwege een snelheidsovertreding in de pitstraat. Bortolotti rijdt na zijn stop op de 15e plaats, Vermeulen is 18e.
Van der Linde voor Engel en Bortolotti
In de 30e ronde tikt Güven Aitken in de rondte in de strijd om de tiende plaats. Nog negen minuten te gaan. De baan wordt wel droger, maar het voordeel voor Bortolotti is niet groot genoeg om ver naar voren te komen. Hij wint nog wel een paar plaatsen, onder andere ten koste van Vermeulen. Vooraan rijdt Kelvin van der Linde probleemloos naar de overwinning, voor Engel en Preining, Auer, Feller. Daarachter na een mooie strijd Sheldon van der Linde, Maini, Thiim en Engelhart, terwijl Stolz de top tien completeert. Bortolotti sluit zijn inhaaljacht als elfde af. Vermeulen wordt 17e.
Eerste seizoenszege voor Kelvin van der Linde, Thomas Preining applaudiseert