Formule E: Evans pakt winst in eerste race Sjanghai, De Vries pakt eerste punten
Succes voor Mitch Evans, zijn tweede zege van het seizoen na Monaco
Jaguar-coureur Mitch Evans is de winnaar van de eerste van de beide Formule E-races in Sjanghai. Na een intens duel met Porsche-rijder Pascal Wehrlein met meerdere positiewisselingen nam Evans in de slotronde de leiding en reed vervolgens de overwinning naar huis. Wehrlein, die in de laatste ronde nog een harde aanval plaatste op Evans’ teamgenoot Cassidy, werd als tweede geklasseerd, maar het is goed mogelijk dat de sportcommissarissen nog wel naar een paar acties kijken. Cassidy kwam ondanks schade na de aanrijding nog als derde over de streep. Nyck de Vries eindigde als achtste na een goed gereden race, waarin hij eindelijk zijn eerste punten van het seizoen behaalde. Ook Robin Frijns reed lange tijd goed voorin mee, maar verloor veel terrein na een spin. Hij werd uiteindelijk 14e.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: FIA Formule E, Porsche
Jean-Eric Vergne behaalde voor DS Penske de pole-position met een tijd van 1:13,322 minuten, 38 duizendste sneller dan Nissan-rijder Oliver Rowland. Op de tweede rij Mitch Evans (Jaguar) en Pascal Wehrlein (Porsche), daarachter Jake Hughes (McLaren) en António Félix da Costa (Porsche). Robin Frijns (Envision) wist zich als negende te kwalificeren, Nyck de Vries (Mahindra) behaalde de 13e startplaats.
Bij de start komt Vergne goed weg, Wehrlein klimt op en pakt de tweede plaats, voor Evans en de slecht gestarte Rowand. Frijns wint ook twee plaatsen en komt als zevende door, De Vries rijdt op de twaalfde plaats. Da Costa passeert Evans en pakt de derde plaats. Frijns toont zich strijdlustig in het duel met Hughes en rijdt na de tweede ronde op de vijfde plaats. Wehrlein passeert Vergne voor de leiding. In de derde ronde neemt Frijns de leiding over, ondanks dat Wehrlein al ‚attack mode‘ heeft. Frijns haalt een ronde later extra vermogen, waardoor hij aanvankelijk weer wat terugvalt. Wehrlein leidt weer, voor Félix da Costa.
Wehrlein haalt in de zesde ronde al voor de tweede keer zijn ‘attack mode’, een ronde later gevolgd door teamgenoot Félix da Costa. Er zijn flink wat positiewisselingen, mede omdat de rijders in de eerste racehelft nog proberen energie te sparen.
Frijns zit er mooi voorin bij
Frijns en De Vries rijden goed voorin mee: na een derde van de race is De Vries vierde en Frijns, die al voor de tweede keer ‘attack mode’ gehaald heeft, negende. Een ronde later komt De Vries zelfs als leider door, maar de vele positiewisselingen in het peloton maken de race even onvoorspelbaar als onoverzichtelijk. “We don’t want to lead”, was een duidelijke aanwijzing van de ingenieur via de boordradio aan Nyck de Vries.
Porsche-rijders Wehrlein en Félix da Costa en Vergne namens DS Penske reden ook in de voorste gelederen
Halverwege de race leidt Mitch Evans voor Wehrlein, Félix da Costa, Vergne, De Vries, Cassidy, Frijns, Dennis, Müller en Rowland. In de 17e ronde parkeert De Vries’ teamgenoot Edoardo Mortara zijn auto in de pits, nadat hij door een concurrent getroffen is, wat later Hughes blijkt te zijn. De wedstrijdleiding waarschuwt voor brokstukken in bocht drie. Vooraan geeft Félix da Costa teamgenoot Wehrlein rugdekking, maar Evans doorbreekt de defensie en pakt toch de tweede plaats. Een ronde later herstelt de Portugees de oorspronkelijke volgorde. Frijns gaat in de 20e ronde in de rondte en valt daarmee terug tot de 18e plaats.
In de 23e ronde verremt Wehrlein zich, waarvan Evans onmiddellijk profiteert en de leiding overneemt. Rowland passeert in de 25e ronde De Vries vanuit de slipstream en verovert zo de zesde plaats. Wehrlein plaatst de aanval op Evans en haalt hem in, waarmee de Duitser weer de leiding in handen heeft. Cassidy rijdt op de derde plaats achter Evans. Evans en Wehrlein blijven in de strijd om de leiding, terwijl Cassidy via de boordradio wanhopig vraagt wat hij moet doen: aanvallen of verdedigen.
Evans verovert door laat te remmen in de eerste bocht in de slotronde weer de leiding, wat de beslissende manoeuvre is. Cassidy wordt hard geraakt door Wehrlein in de strijd om de tweede plaats, waarbij Cassidy een flink deel van zijn auto verliest. Evans wint, voor Wehrlein, Cassidy, Rowland, Félix da Costa, Dennis, Vergne, De Vries, Günther en Buemi. Frijns passeert als 14e de finish.