Indycar: Scott Dixon het snelst tijdens Carburation Day
Tijdens Carburation Day voorafgaande aan de Indy 500 krijgen de teams en coureurs de laatste kans om nog veranderingen in de afstellingen van hun auto’s aan te brengen. Zesvoudig Indycar kampioen Scott Dixon was met zijn No 9 PNC Bank Chip Ganassi Dallara Honda met 227.206 mph de snelste man op de baan. Dixon haalde dit kunstje in de laatste tien jaar maar liefst negen maal uit.
Wie gaat er zondag voor de overwinning. Josef Newgarden of Scott Dixon?
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Indycar
Scott Dixon het snelst tijdens Carburation Day
Dixon vertrekt a.s. zondag vanaf een 21e startplek maar is ervan overtuigd dat hij zich voor een tweede overwinning snel door het veld kan heen werken. Scott Dixon: “De auto lijkt behoorlijk snel, accelereert goed en is redelijk consistent. Ik denk dat je het moment moet nemen zoals het is. Je moet je ook niet teveel haasten (met vroege inhaalmanoeuvres) We moeten een aantal posities inhalen. Hopelijk zo snel mogelijk naar voren. Ik zou graag al 20 auto’s in de eerste ronde willen passeren maar dit gaat waarschijnlijk niet gebeuren.”
Door Chevrolet aangedreven coureurs veroverden afgelopen zondag tijdens de kwalificatie de eerste acht startplekken waaronder Penske trio Newgarden, Power en McLaughlin. Maar door Honda aangedreven coureurs wisten zich tijdens de laatste twee uur durende training te herstellen. In de Top 10 bevonden zich maar liefst zeven door Honda aangedreven auto’s.
Met een tijd van 226.939 mph liet viervoudig Indy 500 winnaar Helio Castroneves in de 06 Cliffs Dallara Honda van Meyer Shank Racing with Curb Agajanian de tweede tijd noteren en schept daarmee verwachtingen voor een eventuele vijfde overwinning op de Speedway wat tevens een record zou kunnen betekenen. Met 49 jaar is Helio Castroneves overigens de oudste deelnemer in het veld en rijdt overigens maar één wedstrijd dit seizoen en dat is de Indy 500.
Helio Castroneves verraste tijdens Carburation Day. Gaat het een vijfde overwinning worden?
Helio Castroneves: “Deze jongens verrichten fenomenaal werk. Het lijkt eigenlijk niet echt op een eenmalige gebeurtenis dit seizoen. Het is net zoals bij mij. Naarmate je ouder wordt, word je net zoals goede wijn beter. Goed werk. Tijdens de wedstrijd zullen we wat te doen hebben maar de sfeer is ongelofelijk.”
Pato O’Ward kwalificeerde zich voor de Indy 500 als achtste en was in de allerlaatste trainingen met 226.666 mph de snelste Chevy-coureur. Colton Herta zette tijdens de trainingen zijn sterke prestaties voort in het verkeer en liet met 226.220 mph in de nr. 26 Gainbridge Dallara Honda van Andretti Global with Curb Agajanian. Polesitter Scott McLaughlin liet met 224.264 mph ofwel de 20e tijd in de No 3 Penske Dallara Chevrolet noteren. Achter hem volgde zijn teamgenoot Will Power met 224.253 mph. Regerend Indy 500 winnaar Josef Newgarden was met 222. 847 mph in de Shell Powering Progress Team Penske Dallara Chevrolet de 32e tijd noteren. In totaal werden door alle 33 auto’s maar liefst 2721 rondes afgelegd.
De sessie werd slechts tweemaal onderbroken, éénmaal vanwege brokstukken op de baan en de tweede maal kwam Kyle Larson in de 17 Hendrickcars. Com Dallara Chevrolet zonder brandstof te staan. Kyle Larson: “Mijn auto was goed. Afgelopen maandag heb ik minder van een “tow” gebruik gemaakt dan ik dacht. Aan de pitstops daar moet je aan wennen. Het is iets anders dan bij NASCAR. Maar ondanks alles voelde ik mij op mijn gemak.”
Team Penske wint pitstopcompetitie
Team Penske won voor de 19e maal de pitstopcompetitie.
Team Penske won voor de 19e maal de pitstopcompetitie. Voor Team Penske en Josef Newgarden was het de eerste overwinning sinds 2022. Newgarden en Team Penske behaalden de overwinning door Arrow McLaren-coureur Pato O’Ward in “the Best of Three” Finaleronde te verslaan. Team Penske won twee rondes. In de eerste ronde versloeg Newgarden O’Ward met een stop van 11.333 secs. In de tweede ronde had Newgarden een stop van 10.792 secs. en versloeg andermaal O’Ward.
De crew van Newgarden werd met U$ 50.000 beloond en de Arrow McLaren crew met U$ 25.000. De laatste maal dat een coureur zowel de Pitstop Challenge als de Indy 500 won gebeurde in 2009. Helio Castroneves en Team Penske wonnen beiden.
Wie gaat er zondag voor de overwinning. Josef Newgarden of Scott Dixon?
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Indycar
Scott Dixon het snelst tijdens Carburation Day
Dixon vertrekt a.s. zondag vanaf een 21e startplek maar is ervan overtuigd dat hij zich voor een tweede overwinning snel door het veld kan heen werken. Scott Dixon: “De auto lijkt behoorlijk snel, accelereert goed en is redelijk consistent. Ik denk dat je het moment moet nemen zoals het is. Je moet je ook niet teveel haasten (met vroege inhaalmanoeuvres) We moeten een aantal posities inhalen. Hopelijk zo snel mogelijk naar voren. Ik zou graag al 20 auto’s in de eerste ronde willen passeren maar dit gaat waarschijnlijk niet gebeuren.”
Door Chevrolet aangedreven coureurs veroverden afgelopen zondag tijdens de kwalificatie de eerste acht startplekken waaronder Penske trio Newgarden, Power en McLaughlin. Maar door Honda aangedreven coureurs wisten zich tijdens de laatste twee uur durende training te herstellen. In de Top 10 bevonden zich maar liefst zeven door Honda aangedreven auto’s.
Met een tijd van 226.939 mph liet viervoudig Indy 500 winnaar Helio Castroneves in de 06 Cliffs Dallara Honda van Meyer Shank Racing with Curb Agajanian de tweede tijd noteren en schept daarmee verwachtingen voor een eventuele vijfde overwinning op de Speedway wat tevens een record zou kunnen betekenen. Met 49 jaar is Helio Castroneves overigens de oudste deelnemer in het veld en rijdt overigens maar één wedstrijd dit seizoen en dat is de Indy 500.
Helio Castroneves verraste tijdens Carburation Day. Gaat het een vijfde overwinning worden?
Helio Castroneves: “Deze jongens verrichten fenomenaal werk. Het lijkt eigenlijk niet echt op een eenmalige gebeurtenis dit seizoen. Het is net zoals bij mij. Naarmate je ouder wordt, word je net zoals goede wijn beter. Goed werk. Tijdens de wedstrijd zullen we wat te doen hebben maar de sfeer is ongelofelijk.”
Pato O’Ward kwalificeerde zich voor de Indy 500 als achtste en was in de allerlaatste trainingen met 226.666 mph de snelste Chevy-coureur. Colton Herta zette tijdens de trainingen zijn sterke prestaties voort in het verkeer en liet met 226.220 mph in de nr. 26 Gainbridge Dallara Honda van Andretti Global with Curb Agajanian. Polesitter Scott McLaughlin liet met 224.264 mph ofwel de 20e tijd in de No 3 Penske Dallara Chevrolet noteren. Achter hem volgde zijn teamgenoot Will Power met 224.253 mph. Regerend Indy 500 winnaar Josef Newgarden was met 222. 847 mph in de Shell Powering Progress Team Penske Dallara Chevrolet de 32e tijd noteren. In totaal werden door alle 33 auto’s maar liefst 2721 rondes afgelegd.
De sessie werd slechts tweemaal onderbroken, éénmaal vanwege brokstukken op de baan en de tweede maal kwam Kyle Larson in de 17 Hendrickcars. Com Dallara Chevrolet zonder brandstof te staan. Kyle Larson: “Mijn auto was goed. Afgelopen maandag heb ik minder van een “tow” gebruik gemaakt dan ik dacht. Aan de pitstops daar moet je aan wennen. Het is iets anders dan bij NASCAR. Maar ondanks alles voelde ik mij op mijn gemak.”
Team Penske wint pitstopcompetitie
Team Penske won voor de 19e maal de pitstopcompetitie.
Team Penske won voor de 19e maal de pitstopcompetitie. Voor Team Penske en Josef Newgarden was het de eerste overwinning sinds 2022. Newgarden en Team Penske behaalden de overwinning door Arrow McLaren-coureur Pato O’Ward in “the Best of Three” Finaleronde te verslaan. Team Penske won twee rondes. In de eerste ronde versloeg Newgarden O’Ward met een stop van 11.333 secs. In de tweede ronde had Newgarden een stop van 10.792 secs. en versloeg andermaal O’Ward.
De crew van Newgarden werd met U$ 50.000 beloond en de Arrow McLaren crew met U$ 25.000. De laatste maal dat een coureur zowel de Pitstop Challenge als de Indy 500 won gebeurde in 2009. Helio Castroneves en Team Penske wonnen beiden.