In memoriam Luc Braams (1961-2024) (UPD: met aanvulling van Liesette Braams)
Het bericht waarvan je weet dat het eraan komt, maar waarvan je hoopt dat je het toch niet krijgt… Gisteren overleed na een langdurige strijd met zijn slopende ziekte Luc Braams op 62-jarige leeftijd. Hij ontdekte na zakelijk succes te hebben behaald zijn passie voor de autosport, droeg die vervolgens over op zijn vrouw Liesette, zijn zoon Max en zijn dochter Sanne, en werd een van de stuwende krachten achter de GT4-klasse, die mede dankzij zijn volhardendheid een moeilijke periode overleefde en een wereldwijd succes werd. Met zijn bedrijf Burando was Braams een waardevolle partner in de autosport, met zijn eigen team Las Moras stelde hij ook diverse anderen in staat om te racen. Een markante man is niet meer.
Luc Braams kwam pas op latere leeftijd in de autosport terecht. “Dat is waarschijnlijk ontstaan toen hij een keer was wezen ijsrijden, ik denk bij Dolf Dekking”, vertelt Duncan Huisman, die jarenlang samen met Braams racete. “Vervolgens kwam hij bij Frans Verschuur terecht.” Verschuur bevestigt dat: “In 2005 reed hij voor het eerst bij mij, hij heeft al die diesel-cups gedaan: Seat Ibiza, de BMW’s, de Toerwagen Diesel Cup. En hij nam zijn hele familie mee, die ook allemaal raceten: Liesette, zoon Max en dochter Sanne. En vervolgens ging het verder: de Méganes, de Camaro’s, McLarens…”
UPD 25 mei 11.00 uur: van Liesette Braams ontvingen we de volgende aanvulling, die we hierbij met dank integraal weergeven: “Wij zijn gaan racen omdat Lucs compagnon en vrienden, Alex van t Hoff, Rick Abresch en Danny Werkman de 24-uursrace van Dubai gingen rijden. Wij zijn daar toen gaan kijken omdat we daar toevallig toch waren. Daar vroeg Luc aan mij of ik het leuk zou vinden om mijn rijvaardigheid te verbeteren, en toen zijn we na Dubai met de BMW’tjes 120D van de mannen de cursus gaan volgen op het circuit. Ik weet nog goed dat Jeroen Frieman riep: “Is dat jouw man daar voor je?”, waarop ik bevestigde en hij riep: “Inhalen!!”. Sindsdien heb ik dat steeds geprobeerd.”
Las Moras Racing (moras is het Spaanse woord voor bramen) werd een begrip in tal van kampioenschappen en races. Vooral de GT4-klasse was Luc Braams op het lijf geschreven. Aanvankelijk het Nederlands kampioenschap, waarin hij samen met Duncan Huisman mooie successen behaalde, later ook de GT4 European Series, die mede dankzij Braams van de grond kwam, nadat er op nationaal niveau in ons land geen toekomst meer voor de GT4-racerij mogelijk bleek. Ook op het internationale vlak kwam Braams goed voor de dag, met als hoogtepunt het winnen van de ‘Pro-Am’-titel, samen met Duncan Huisman, in 2017.
Ook als er een feestje te vieren viel, was Luc Braams er altijd graag bij, maar hij was niet iemand die op de voorgrond trad. Die rol liet hij graag aan zijn echtgenote Liesette, die hij maar wat graag het podium op hielp als er gezongen kon worden, waarvan hij dan stralend van trots genoot. Zoon Max was ook actief als rijder, tot zelfs in Bathurst aan toe, maar koos op zeker moment voor de organisatiekant en bracht het tot seriemanager van de Europese GT4-competitie. Om hem in die rol te zien, ook daarvan kon Luc Braams genieten.
Het was natuurlijk niet altijd feest, zeker toen echtgenote Liesette zwaar ziek werd, waarbij hij haar met enorme inzet ondersteunde. Vervolgens werd Luc zelf ook ziek, maar het ging een tijdlang toch weer een stuk beter, tot enkele maanden geleden, waarna het vrij snel bergafwaarts ging. Hoewel het gemis onmetelijk groot zal zijn, bij Liesette, Max, Sanne en de rest van de familie, zal het uiteindelijk ook een troostrijke gedachte zijn dat verder lijden hem bespaard gebleven is.
De redactie van AUTOSPORT.NL wenst de nabestaanden van Luc Braams van harte veel sterkte en kracht toe in deze moeilijke tijd.