Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula Regional

Formula Regional: FIA kiest Formula Regional voor Macau Grand Prix

240522 Macau FR Logo

De hoofdrace tijdens de Macau Grand Prix wordt vanaf dit jaar verreden met Formule Regional-auto’s. Dat maakte de FIA vandaag bekend. De wedstrijd vindt plaats onder de naam FIA Formula Regional World Cup. Met deze beslissing komt een einde aan een traditie die al teruggaat tot 1983, het eerste jaar dat er in Macau met Formule 3-auto’s gereden werd. Nadat de Formule 3 de afgelopen jaren echter meer en meer tot eenheidsklasse geworden is en er zelfs nog maar één kampioenschap was, opent de overstap naar de Formule Regional de deur naar deelnemers vanuit vijf series over de hele wereld.

Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: FIA, Rebocar/R. de Boer, Macau Grand Prix


Het was in 2019 en afgelopen jaar wel heel gaaf om de auto’s uit het FIA Formule 3-kampioenschap op de straten van Macau aan het werk te zien, de snelste auto’s uit de 70-jarige historie van het evenement op het Guia-circuit. Met de overstap van de Dallara F312, waarmee tot en met 2018 in de Formule 3 gereden werd, naar de Dallara F3 2019 kwam de snelheid in Macau nog eens vijf km/h hoger te liggen (gemiddelde snelheid op de snelste raceronde).

240522 Macau Senna F3
Het Formule 3-tijdperk in Macau begon in 1983 met Ayrton Senna als winnaar

Nu koos de organisatie in samenspraak met de FIA dus voor Formule Regional, een concept dat momenteel in vijf FIA-gecertificeerde series wordt toegepast, namelijk in Amerika, Europa, Japan, het Midden-Oosten en Oceanië. Er rijden wereldwijd dit seizoen ruim 90 rijders in de categorie. Daarbij is er sprake van uiteenlopende chassis en motoren. In de Amerikaanse serie wordt gereden met Ligier JS F3, aangedreven door een tweeliter Honda-motor. De bij ons bekende Europese serie, officieel Formula Regional European Championship by Alpine (FRECA), rijdt met de Tatuus FR-19, aangedreven door een 1,8-litermotor van Renault Sport. In de Japanse serie vormt de Dome F111/3 de basis, in combinatie met een Alfa Romeo 1,8-litermotor. Diezelfde krachtbron wordt ook gebruikt in het Middle East Championship, zij het daar in een Tatuus F.3 T-318. Het Oceania Championship, dat in Nieuw-Zeeland verreden wordt, maakt dan weer gebruik van een Tatuus FT-60-chassis met een tweelitermotor van Toyota.

François Sicard, FIA single-seater strategy & operations director, verklaarde: “Dat we Formula Regional-auto’s naar Macau brengen voor de FIA World Cup is een natuurlijke consequentie van de evolutie van het formulewagenlandschap in de afgelopen paar jaar en een logische stap op de piramide. De Formule 3-race in Macau heeft een legendarische reputatie opgebouwd als een evenement dat de beste juniorcoureurs uit nationale series van over de hele wereld samenbrengt op wat het meest uitdagende stratencircuit ter wereld is. De overstap naar Formula Regional-auto’s laat die geest herleven en is een optimale lange-termijnoplossing voor
formulewagencompetition in Macau onder de vlag van de FIA.”

231119 Macau Sun F3 Start
Startfase van wat, zoals we dus nu weten, de laatste Formule 3-race in Macau geweest is
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet