Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: David & Olivier Hart twee keer naar winst op Spa Classic

ERL1 DERECKLATET 445

Dagen met stromende regen, soms zelfs noodweer, maar op zondag bleef het uiteindelijk droog: de Spa Classic was meteorologisch niet onder een gunstig gesternte geboren, maar qua deelnemerslijsten was het verhaal zoals altijd een heel stuk positiever. David & Olivier Hart waren de belangrijkste vooruitgeschoven pionnen uit Nederland en stonden regelmatig op het podium.


Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Peter Auto


De overvloed aan auto’s was het beste te merken aan de Endurance Racing Legends voor recente LMP’s en GT’s. Peter Auto had de grids gesplitst in een LMP/GT1-veld en een GT2-veld, die elk twee races kregen. Een auto met Nederlandse geschiedenis ging er in de eerste LMP/GT1-race met de zege vandoor: zuiderbuur Ivan Vercoutere is de nieuwe eigenaar van de pas gerestaureerde Dome-Judd S101 waarmee Racing for Holland het ooit opnam tegen de Audi’s. Alex Müller won er op zaterdag mee, maar de Dome moest op zondag uitvallen. Dat gaf David & Olivier Hart de kans om met hun Courage C60 te zegevieren.

ERL1 DERECKLATET 405

Een dag eerder waren ze derde geworden achter GT-winnaars Evgeny Kireev/Ramzan Oruzbaev in hun Maserati MC12, op zondag kregen ze Xavier Micheron in de Riley & Scott-Elan MkIIIC en LMP2-winnaar Mike Newton (MG-Lola EX264) achter zich aan. Cor Euser werd in zijn Marcos LM600 Evo respectievelijk negende en achtste.

ERL2 DERECKLATET 963

In de GT2-races was Philip Kadoorie twee maal de sterkste: zijn Ferrari 430 GTC Evo bleef beide dagen de Porsche 993 GT2 van Mark Sumpter en nog een 430 GTC Evo van Le Mans-oudgediende Pierre Ehret voor.

CER1 PHOTOCLASSICRACING 4001

Voor de familie Hart verliep ook de CER1-race zeer voorspoedig, want in hun ouwe getrouwe Lola-Chevrolet T70 Mk3B wisten vader en zoon het donderende gevaarte van de broers Max & Andrew Banks voor te blijven. Drie seconden hield Olivier in handen op de McLaren M6B, die normaal gesproken een paar tikken rapper is. In nog een T70 werd Armand Mille op zekere afstand derde, gevolgd door de Ferrari 512M van Lukas Halusa en diens vriend en monteur Alex Ames. Om de fraaie CER1-grid nog meer statuur te verlenen, werd Remo Lips vijfde in nog een Ferrari uit die glansperiode, deze keer een 312P. Vier GT40’s, aangevoerd door het exemplaar van Fred Wakeman/Mike Grant-Peterkin, waren in de GT-klasse deze keer de De Tomaso Pantera van veelwinnaars Detlef von der Lieck/Ralf Kelleners te snel af.

CTC PHOTOCLASSICRACING 2824

De gebroeders Banks trokken in de Classic Touring Challenge wél de winst naar zich toe. In die nieuwe klasse voor pre-66-toerwagens was mooi het verschil te zien met de Britse komaf van de concurrerende Masters Pre-66 Touring Cars: daar is zelden een Alfa Romeo Giulia te zien, hier gingen maar liefst vijf GTA’s als eerste vijf over de streep. Alle vijf bleven de snelste Mustangs voor, met daarin de thuisfavorieten Christian Dumolin/Christophe Van Riet en onze landgenoot Bas Jansen en zijn teamgenoot Abraham Bontrup.

SIXTIES PHOTOCLASSICRACING 4931

Jansen was met zijn AC Cobra vervolgens de snelste Nederlander in de Sixties Endurance-race, om daarin met Bontrup een verdienstelijke 14e plaats bij te schrijven. De E-type van Jonathan Mitchell was in de tweeuursrace vier Cobra’s de baas, waarbij het Daytona Coupé-exemplaar van Erwin France verreweg de meeste tegenstand bood. Jan Gijzen en Anthony Schrauwen werden 37e in hun Austin Healey 3000. Daarmee waren zij wel de snelste ‘Big Healey’, maar in hun GT3-klasse moesten ze het toch ruim afleggen tegen twee uiterst rappe Morgan SLR’s.

CER2 DERECKLATET 239

In CER2 stond er intussen een compleet nieuwe naam op het hoogste schavot: de Vietnamese Fransman Stéphane Nguyen kwam met zijn Lola T298 winnend over de streep, gevolgd door vechtend groepje van vier dat bestond uit Russell Büsst (nog een nieuwe naam, in een Chevron B31), oudgediende Philipp Bruehwiler (Chevron B36) en lokale held Eric Qvick, die met zijn BMW 320i Turbo uit de Groep 5-tijd de GT-klasse won.

20LCUP PHOTOCLASSICRACING 9933

Meer Nederlandse aanwezigheid was er zoals gewoonlijk in de 2.0L Cup. Daarin ging het duo Matthew Holme/Andrew Jordan met de overwinning aan de haal, na een duel met Patrick Kolb en Kyle Tilley/Olly Bryant. Deze keer konden Lukas Bucher en David Verzijlbergen dus niet opnieuw verrassen zoals ze op Mugello hadden gedaan, maar ze werden wel algemeen vijfde en in hun klasse tweede.

GROUPC PHOTOCLASSICRACING 4432

In beide Group C-wedstrijden – zoals altijd relatief mager bezet – kwamen David en Olivier Hart opnieuw aan de bak, maar deze keer elk in een eigen auto. Tot nieuwe overwinningen kwam het niet, want Kriton Lendoudis was beide malen te sterk in zijn Mercedes C11. Ondanks dat hij pole had gereden, werd Olivier Hart in de Jaguar XJR-11 vierde op zaterdag en tweede op zondag, maar David Hart was minder gelukkig in zijn Peugeot 905 Evo 1 Bis: die overleefde de zaterdagrace niet.

HTC PHOTOCLASSICRACING 2380

Nadat de CSL’s op Mugello de boventoon voerden, sloegen de Capri’s op Spa terug in de Heritage Touring Cup: Yves Scemama noteerde een dubbel in zijn RS3100. Op zaterdag moest hij nog de CSL van Michael Kammermann en Sebastian Gläser van zich afhouden, op zondag kreeg hij ruggensteun van de Capri van Armand Mille.

TGC 1628

Hans Hugenholtz was ten slotte van de partij in The Gentlemen Challenge voor originele sportwagens uit de jaren vijftig en de vroege jaren zestig. In zijn Ferrari 250 GT SWB/C werd hij respectievelijk zesde en achtste. Jan Gijzen deelde een Aston Martin DB2 met de Belg Michel Verliefden en werd daarin 39e en 36e. Luc-Pierre Verquin (Lister-Chevrolet) en James Thorpe (Lister-Jaguar ‘Flat Iron’) schreven de wedstrijden op hun naam.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet