Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Moeizame winst van Verstappen in Imola

SI202405180424

Na een moeizaam tweede gedeelte van de wedstrijd wint Max Verstappen maar nipt de Grand Prix van Emilia Romagna op het Autodromo Enzo en Dino Ferrari op Imola. De oranje McLaren van Lando Norris komt in de laatste ronden nog heel dichtbij. “Als de wedstrijd nog één of twee ronden langer had geduurd, dan was ik Max voorbij gegaan”, vertelt een teleurgestelde Norris na afloop van de race. Voor Verstappen was de beginfase “business as usual”. De Red Bull Racing coureur vergroot op de gele medium banden zijn voorsprong op Norris, maar na het wisselen naar de harde compound ging het in de laatste 15 ronden bergafwaarts. “Ik had totaal geen grip meer en was aan het glijden op banden die niet meer werkten”, verklaart Verstappen zijn moeilijke slotfase. Charles Leclerc zorgt ervoor dat Ferrari sinds 2006 weer op het podium staat in Imola, maar de Monegask kon niet meekomen in het gevecht tussen de beide kemphanen vooraan

Tekst: Gerrie Hoekstra en PR Verstappen
Foto's: Red Bull en Ferrari

Zoals het hele weekend al het geval is, is het droog en zonnig op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. De complete top tien vangt de 63 ronden tellende race aan op de medium compound banden, terwijl Sergio Perez, die na een teleurstellende kwalificatie vanaf P11 de race moet starten, de eerste coureur op de harde bandencompound is. Fernando Alonso start met zijn Aston Martin vanuit de pitstraat.

Max komt bij de start goed weg vanaf pole en weet als leider de eerste bocht in te gaan, op de voet gevolgd door Lando Norris en Charles Leclerc. Carlos Sainz ligt vierde, met Oscar Piastri op de vijfde plek, terwijl het gehele veld zonder kleerscheuren de eerste ronde doorkomt. Max loopt in de openingsfase stukje bij beetje uit op de achtervolgende Norris. In ronde negen is het verschil al opgelopen tot 2,5 seconden als ondertussen Alexander Albon langzaam over de baan rijdt na zijn pitstop. De rechtervoorband van de Williams is niet goed vastgezet en de Britse-Thai moet een ronde later weer stoppen om zijn band vast te laten zetten. Albon ontvangt een tijdstraf van tien seconden voor het incident.

Perez gaat in ronde achttien door het grind bij Rivazza, maar kan zijn weg vervolgen. Op dat moment heeft Verstappen al vijf seconden voorsprong op Norris. Laatstgenoemde is in ronde 23 de eerste van de koplopers die zijn pitstop maakt. Norris komt als zevende terug de baan op, met een setje harde banden onder de McLaren geschroefd. In ronde 25 maakt Verstappen zijn pitstop. Ook hier worden de medium compound banden ingewisseld voor een setje van het harde soort en de Nederlander komt als vierde terug het asfalt op. In ronde 28 ligt Max weer aan de leiding van de race, nadat de coureurs voor hem ook hun stop hebben gemaakt.

Perez rijdt tot ronde 38 door op zijn harde banden en wisselt dan naar de medium compound banden. De Mexicaan komt als elfde terug de baan op, maar op zijn snellere banden maakt hij in de daaropvolgende ronden licht werk van Daniel Ricciardo, Nico Hulkenberg en Yuki Tsunoda, waardoor hij weer op P8 ligt. Aan kop ligt Verstappen op dat moment zeven seconden voor op Norris, maar de Nederlander moet wel op zijn tellen letten, aangezien hij een zwart-witte vlag heeft ontvangen voor het overschrijden van de track-limits.

leclerc

In de slotfase van de race klaagt Verstappen over de boordradio dat zijn banden niet meer in goede staat zijn. Norris loopt met rasse schreden in op Verstappen, die zijn voorsprong als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen. Bij het ingaan van de laatste ronde zit de McLaren-coureur zelfs binnen één seconde van Verstappen. Tot een aanval weet Norris echter niet te komen, waardoor Max met slechts 0,7 seconden voorsprong op Norris zijn vijfde Grand Prix-zege van het jaar pakt. Voor Norris is het zijn vierde podium van het seizoen, terwijl Leclerc onder luid gejuich van de Tifosi derde wordt. Oscar Piastri finisht als vierde, met Carlos Sainz op P5. De Mercedessen van Lewis Hamilton en George Russell eindigen op P6 en P7, terwijl Sergio Perez, Lance Stroll en Yuki Tsunoda de top tien completeren.

SI202405180323

Na afloop van de race laat Max weten: “Ik heb er alles aan gedaan om te winnen. De hele race moest ik pushen om te proberen een voorsprong op te bouwen. Op de medium compound banden waren we best sterk, maar op de harde banden hadden we meer moeite om te managen. Vooral in de laatste tien à vijftien ronden had ik geen grip en geen temperatuur meer in de banden. Ik gleed veel en ik zag Lando alsmaar dichterbij komen. In de laatste tien ronden ging ik voluit, maar dat is lastig als de banden geen grip meer hebben. Ik kon mij geen fouten veroorloven en moest proberen het beste eruit te halen en de banden onder controle houden. Je moet niks gaan forceren en gelukkig maakten we ook geen fouten. Ik ben erg blij om hier vandaag te winnen!”

Dat hij na de lastige start van het weekend toch de overwinning kon pakken, stemt Max erg tevreden: “Zeker als je niet de snelste bent. We hebben veel veranderd aan de auto. We hadden niet veel informatie toen we de race in gingen, daarom was het op de harde banden voor ons misschien wat lastiger. Maar, als je na de lastige start van het weekend ziet waar we nu staan, kunnen we erg tevreden zijn met een pole en de overwinning. Daar teken ik voor. Je ziet dat McLaren echt heel sterk is, ook al in Miami, dus we moeten wel aan de bak.”

SI202405190537

Uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull Racing Honda RBPT) 63 ronden in 1:25:25.252 (25pnt)
2. Lando Norris (McLaren Mercedes) +0.725s (18)
3. Charles Leclerc (Ferrari) +7.916s (15)
4. Oscar Piastri (McLaren Mercedes) +14.132s (12)
5. Carlos Sainz (Ferrari) +22.325s (10)
6. Lewis Hamilton (Mercedes) +35.104s (8)
7. George Russell (Mercedes) +47.154s (7)
8. Sergio Perez (Red Bull Racing Honda RBPT) +54.776s (4)
9. Lance Stroll (Aston Martin Aramco Mercedes) +79.556s (2)
10. Yuki Tsunoda (RB Honda RBPT) +1 ronde (1)

11. Nico Hulkenberg (Haas Ferrari) +1 ronde
12. Kevin Magnussen (Haas Ferrari) +1 ronde
13. Daniel Ricciardo (RB Honda RBPT) +1 ronde
14. Esteban Ocon (Alpine Renault) +1 ronde
15. Zhou Guanyu (Kick Sauber Ferrari) +1 ronde
16. Pierre Gasly (Alpine Renault) +1 ronde
17. Logan Sargeant (Williams Mercedes) +1 ronde
18. Valtteri Bottas (Kick Sauber Ferrari) +1 ronde
19. Fernando Alonso (Aston Martin Aramco Mercedes) +1 ronde
NC. Alexander Albon (Williams Mercedes) 51 ronden (DNF)

Stand:

1. Max Verstappen (NED) Red Bull Racing Honda RBPT - 161
2. Charles Leclerc (MON) Ferrari - 113
3. Sergio Perez (MEX) Red Bull Racing Honda RBPT - 107
4. Lando Norris (GBR) McLaren Mercedes - 101
5. Carlos Sainz (ESP) Ferrari - 93
6. Oscar Piastri (AUS) McLaren Mercedes - 53
7. George Russell (GBR) Mercedes - 44
8. Lewis Hamilton (GBR) Mercedes - 35
9. Fernando Alonso (ESP) Aston Martin Aramco Mercedes - 33
10. Yuki Tsunoda (JPN) RB Honda RBPT - 15
11. Lance Stroll (CAN) Aston Martin Aramco Mercedes - 11
12. Oliver Bearman (GBR) Ferrari - 6
13. Nico Hulkenberg (GER) Haas Ferrari - 6
14. Daniel Ricciardo (AUS) RB Honda RBPT - 5
15. Esteban Ocon (FRA) Alpine Renault - 1
16. Kevin Magnussen (DEN) Haas Ferrari - 1
17. Alexander Albon (THA) Williams Mercedes - 0
18. Zhou Guanyu (CHN) Kick Sauber Ferrari - 0
19. Pierre Gasly (FRA) Alpine Renault - 0
20. Valtteri Bottas (FIN) Kick Sauber Ferrari - 0
21.( Logan Sargeant (USA) Williams Mercedes - 0

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet