Supercars: Unsafe Release kost Chaz Mostert overwinning in Perth. Zege voor Tickford Racing
WAU-coureur Chaz Mostert leek goed op weg om dit weekend in Perth zijn tweede achtereenvolgende overwinning te boeken. Een “unsafe release” na de verplichte pitstop kostte hem uiteindelijk de zege. Mostert kreeg daarvoor een tijdstraf van vijf seconden opgelegd waardoor de overwinning naar de Tickford Mustang van Cameron Waters ging.
Cameron Waters kreeg de overwinning in Perth op een presenteerblaadje cadeau.
Tekst: Willem J.Staat
Foto’s: Red Bull Ampol Racing/Tickford/WAU/BJR Racing
Unsafe release kost Chaz Mostert overwinning in Perth. Zege voor Tickford Racing
Door een teamblunder van Walkinshaw Andretti United verloor Chaz Mostert de kans op een tweede overwinning in Perth vandaag. Door een “unsafe” release werd de 25 Mobil 1 Optus Racing met een tijdstraf van vijf seconden bestraft. Bij het uitrijden van de pits reed Mostert de Tickford Mustang van Thomas Randle duidelijk in de weg en werd hiervoor terecht bestraft waardoor de wedstrijd eigenlijk een beetje in een anticlimax eindigde. Bij de finish beschikte Mostert nog over een voorsprong van 2,2 seconden. Het was helaas onvoldoende.
Thomas Randle moest het overigens wel ontgelden in deze wedstrijd. Red Bull Ampol Racing-coureur Will Brown duwde in een gevecht om positie Randle in de eindfase ook nog eens van de baan en kreeg eveneens een tijdstraf van vijf seconden opgelegd. Maar voor Brown was de marge alsnog voldoende om als derde op het podium te eindigen. Brown’s teamgenoot Broc Feeney had in het begin van de wedstrijd met sterke vibraties in zijn auto te kampen maar wist zich vanuit een twaalfde positie alsnog naar P7 op te werken.
Jammer dat Chaz Mostert door een "unsafe release" de zege werd ontnomen.
Ten tijde van zijn reguliere pitstop beschikte Mostert over een voorsprong van ruim 1.6 secs. op Cameron Waters. De Tickford #55 Mustang wist eigenlijk niet precies welke richting hij in de pitlane moest kiezen. Mostert kreeg te horen dat hij achteraan moest invoegen. Deed dit niet en blokte Randle in de pitlane volledig af. Daarmee was de wedstrijd voor Mostert definitief beslist. Waters en Brown gingen resp in de 30e en 31e ronde naar binnen waarbij Brown alle vier banden liet vervangen. Nick Percat(#10 Bendix Camaro) sloot in de 35e ronde de pitstopcylus als laatste af. Daarna beschikte Mostert nog maar over een voorsprong van 2.6 secs op Randle, gevolgd door Cameron Waters en Ryan Wood in de WAU-Ford Mustang.
In de Supercars zowel in de voor- als in de achterhoede prachtige gevechten. Voor het team van BJR werd Perth één grote teleurstelling helaas.
In Kolb Corner reed Thomas Randle erg verdedigend en schoof na een touché van Will Brown’s Camaro van de baan. Daarna bevond Randle zich in een sandwich positie tussen de DJR Shell V Power Ford Mustangs maar een podiumplek was voor de #55 Tickford Monster Mustang definitief verkeken Mostert zag zijn verdere kansen op een overwinning nog meer slinken toen Cameron Waters in de slotfase nog meer van zijn voorsprong begon af te snoepen. Uiteindelijk werd Mostert naar P2 teruggezet en het verschil tussen P1 en P2 bedroeg iets meer dan 2,5 secs. Jammer dat de wedstrijd op deze wijze eindigde.
Zoals wij gisteren al schreven zijn de Mustang en de Camaro nu gewoon aan elkaar gelijk want ook de tweede wedstrijd werd door de WAU en Tickford Mustangs duidelijk beheerst.
Tevredenheid bij DJR Shell V Power Racing. Thomas Randle bevindt zich achter Davison.
Will Davison van DJR Shell V Power Racing: “ Natuurlijk geweldig om het weekend zo goed af te sluiten. Anton de Pasquale en ik reden de gehele wedstrijd samen en ook in de kwalificatie waren er goede voortekenen. In het Q2 segment stonden we bovenaan en ook in Q3 waren er goede voortekenen. Van de ene op de andere dag hebben wij veel veranderingen ondergaan. Alle lof voor het team voor het aanbrengen van deze verbeteringen. Wij hadden een goede solide wedstrijd maar beschikten over onvoldoende snelheid waardoor we net niet op het podium kwamen. Maar ten opzichte van gisteren was het een behoorlijke verbetering. Ondanks alle technische problemen van gisteren toch wel een bijzonder goed weekend. Jammer dat wij daar punten lieten liggen maar ons team toonde een bijzonder goed karakter om van de ene op de andere dag na de teleurstellingen van gisteren terug te komen.”
Will Brown: “De kwalificatie verliep heel goed totdat Chaz Mostert ons wist te verslaan. Vanaf P3 had ik geen erg goede start. Dit moet gewoon verbetert worden want ik worstelde hier het gehele weekend mee. Mijn banden begonnen een beetje warm te worden en ik had moeite om Thomas Randle te naderen. Na het verwisselen van vier banden had ik echter een megastop. Daarna kon ik Randle passeren en het was een beetje jammer dat hij ervan ging. Wel had ik een goed gesprek met hem. Het was ook een beetje twijfelachtig van wie er nu werkelijk aan dit incident was, maar het is gewoon niet anders. Wel wist ik mijn voorsprong in de tussenstand van het kampioenschap te consolideren. Ik denk ook niet dat wij echt over de snelste auto beschikten. Dus dit betekent weer terug naar het tekenbord dus.”
Will Brown kwam er alsnog mee weg en eindigde als derde.
Uitslag Race 10 Bosch Power Tools Perth
1 6 Monster Castrol Racing Cameron Waters Ford Mustang GT55 ronden 52:11.4767
2 25 Mobil 1 Optus Racing Chaz Mostert Ford Mustang GT 55 ronden 52:14.0652
3 87 Red Bull Ampol Racing William Brown Chev Camaro ZL1 55 ronden 52:22.5233
4 17 Shell V-Power Racing Team Will Davison Ford Mustang GT 55 ronden 52:23.5771
5 55 Monster Castrol Racing Thomas Randle Ford Mustang GT 55 ronden 52:28.2791
6 11 Shell V-Power Racing Team Anton De Pasquale Ford Mustang GT 55 ronden 52:28.6808
7 88 Red Bull Ampol Racing Broc Feeney Chev Camaro ZL1 55 ronden 52:28.9227
8 2 Mobil 1 Truck Assist Racing Ryan Wood Ford Mustang GT 55 ronden 52:30.9131
9 19 Penrite Racing Matthew Payne Ford Mustang GT 55 ronden 52:36.7477
10 20 TRADIE Beer Racing David Reynolds Chev Camaro ZL1 55 ronden 52:37.3915
Cameron Waters kreeg de overwinning in Perth op een presenteerblaadje cadeau.
Tekst: Willem J.Staat
Foto’s: Red Bull Ampol Racing/Tickford/WAU/BJR Racing
Unsafe release kost Chaz Mostert overwinning in Perth. Zege voor Tickford Racing
Door een teamblunder van Walkinshaw Andretti United verloor Chaz Mostert de kans op een tweede overwinning in Perth vandaag. Door een “unsafe” release werd de 25 Mobil 1 Optus Racing met een tijdstraf van vijf seconden bestraft. Bij het uitrijden van de pits reed Mostert de Tickford Mustang van Thomas Randle duidelijk in de weg en werd hiervoor terecht bestraft waardoor de wedstrijd eigenlijk een beetje in een anticlimax eindigde. Bij de finish beschikte Mostert nog over een voorsprong van 2,2 seconden. Het was helaas onvoldoende.
Thomas Randle moest het overigens wel ontgelden in deze wedstrijd. Red Bull Ampol Racing-coureur Will Brown duwde in een gevecht om positie Randle in de eindfase ook nog eens van de baan en kreeg eveneens een tijdstraf van vijf seconden opgelegd. Maar voor Brown was de marge alsnog voldoende om als derde op het podium te eindigen. Brown’s teamgenoot Broc Feeney had in het begin van de wedstrijd met sterke vibraties in zijn auto te kampen maar wist zich vanuit een twaalfde positie alsnog naar P7 op te werken.
Jammer dat Chaz Mostert door een "unsafe release" de zege werd ontnomen.
Ten tijde van zijn reguliere pitstop beschikte Mostert over een voorsprong van ruim 1.6 secs. op Cameron Waters. De Tickford #55 Mustang wist eigenlijk niet precies welke richting hij in de pitlane moest kiezen. Mostert kreeg te horen dat hij achteraan moest invoegen. Deed dit niet en blokte Randle in de pitlane volledig af. Daarmee was de wedstrijd voor Mostert definitief beslist. Waters en Brown gingen resp in de 30e en 31e ronde naar binnen waarbij Brown alle vier banden liet vervangen. Nick Percat(#10 Bendix Camaro) sloot in de 35e ronde de pitstopcylus als laatste af. Daarna beschikte Mostert nog maar over een voorsprong van 2.6 secs op Randle, gevolgd door Cameron Waters en Ryan Wood in de WAU-Ford Mustang.
In de Supercars zowel in de voor- als in de achterhoede prachtige gevechten. Voor het team van BJR werd Perth één grote teleurstelling helaas.
In Kolb Corner reed Thomas Randle erg verdedigend en schoof na een touché van Will Brown’s Camaro van de baan. Daarna bevond Randle zich in een sandwich positie tussen de DJR Shell V Power Ford Mustangs maar een podiumplek was voor de #55 Tickford Monster Mustang definitief verkeken Mostert zag zijn verdere kansen op een overwinning nog meer slinken toen Cameron Waters in de slotfase nog meer van zijn voorsprong begon af te snoepen. Uiteindelijk werd Mostert naar P2 teruggezet en het verschil tussen P1 en P2 bedroeg iets meer dan 2,5 secs. Jammer dat de wedstrijd op deze wijze eindigde.
Zoals wij gisteren al schreven zijn de Mustang en de Camaro nu gewoon aan elkaar gelijk want ook de tweede wedstrijd werd door de WAU en Tickford Mustangs duidelijk beheerst.
Tevredenheid bij DJR Shell V Power Racing. Thomas Randle bevindt zich achter Davison.
Will Davison van DJR Shell V Power Racing: “ Natuurlijk geweldig om het weekend zo goed af te sluiten. Anton de Pasquale en ik reden de gehele wedstrijd samen en ook in de kwalificatie waren er goede voortekenen. In het Q2 segment stonden we bovenaan en ook in Q3 waren er goede voortekenen. Van de ene op de andere dag hebben wij veel veranderingen ondergaan. Alle lof voor het team voor het aanbrengen van deze verbeteringen. Wij hadden een goede solide wedstrijd maar beschikten over onvoldoende snelheid waardoor we net niet op het podium kwamen. Maar ten opzichte van gisteren was het een behoorlijke verbetering. Ondanks alle technische problemen van gisteren toch wel een bijzonder goed weekend. Jammer dat wij daar punten lieten liggen maar ons team toonde een bijzonder goed karakter om van de ene op de andere dag na de teleurstellingen van gisteren terug te komen.”
Will Brown: “De kwalificatie verliep heel goed totdat Chaz Mostert ons wist te verslaan. Vanaf P3 had ik geen erg goede start. Dit moet gewoon verbetert worden want ik worstelde hier het gehele weekend mee. Mijn banden begonnen een beetje warm te worden en ik had moeite om Thomas Randle te naderen. Na het verwisselen van vier banden had ik echter een megastop. Daarna kon ik Randle passeren en het was een beetje jammer dat hij ervan ging. Wel had ik een goed gesprek met hem. Het was ook een beetje twijfelachtig van wie er nu werkelijk aan dit incident was, maar het is gewoon niet anders. Wel wist ik mijn voorsprong in de tussenstand van het kampioenschap te consolideren. Ik denk ook niet dat wij echt over de snelste auto beschikten. Dus dit betekent weer terug naar het tekenbord dus.”
Will Brown kwam er alsnog mee weg en eindigde als derde.
Uitslag Race 10 Bosch Power Tools Perth
1 6 Monster Castrol Racing Cameron Waters Ford Mustang GT55 ronden 52:11.4767
2 25 Mobil 1 Optus Racing Chaz Mostert Ford Mustang GT 55 ronden 52:14.0652
3 87 Red Bull Ampol Racing William Brown Chev Camaro ZL1 55 ronden 52:22.5233
4 17 Shell V-Power Racing Team Will Davison Ford Mustang GT 55 ronden 52:23.5771
5 55 Monster Castrol Racing Thomas Randle Ford Mustang GT 55 ronden 52:28.2791
6 11 Shell V-Power Racing Team Anton De Pasquale Ford Mustang GT 55 ronden 52:28.6808
7 88 Red Bull Ampol Racing Broc Feeney Chev Camaro ZL1 55 ronden 52:28.9227
8 2 Mobil 1 Truck Assist Racing Ryan Wood Ford Mustang GT 55 ronden 52:30.9131
9 19 Penrite Racing Matthew Payne Ford Mustang GT 55 ronden 52:36.7477
10 20 TRADIE Beer Racing David Reynolds Chev Camaro ZL1 55 ronden 52:37.3915