Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: O’Ward snel in “het verkeer” en Herta Speedy Solo voorafgaande aan Fast Friday

Drie dagen testen op de Speedway betekende de afgelopen week veel regen maar ook vandaag was geen uitzondering. Ook hier viel gewoon meer dan een uur ‘tracktime” vanwege regen weg. De laatste dertien minuten werd er niet meer gereden. Vrijdag is het “Fast Friday” waarbij zowel de Honda-als Chevrolet motoren extra 100 pk meer beschikken dan in de afgelopen drie dagen. Pato O’Ward was in “het verkeer” de snelste man op de baan terwijl Colton Herta geen “tow” van een collega nodig had om een snelle tijd te verwezenlijken.

2024 Pato OWard
Pato O' Ward was vandaag met een "tow" de snelste man van de dag. 

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Indycar


O’Ward snel in ‘’het verkeer” en Herta Speedy Solo voorafgaande aan Fast Friday

Gezien de toch wel enigszins beperkte trainingsmogelijkheden de afgelopen week zou ook nog weleens het zwaard van Damoclus een beetje boven de Speedway kunnen hangen. Want zo weinig voorbereiding op “The Greatest Spectacle in Racing” hebben we de laatste jaren nog niet eerder op de Speedway gezien. Linus Lundqvist en Marcus Ericsson zorgden in ieder geval al voor de nodige schades vandaag.

Arrow McLaren-coureur Pato O’Ward was vandaag in ieder geval met ‘’een tow” de snelste man op de baan en liet een tijd van 228.861 mph in de No 5 Arrow McLaren Chevrolet noteren. Pato O’Ward: “Totaal onverwacht kreeg ik toch wel een “vette tow” ronde. Dus ik ben wel blij met mijn auto want we hebben zowel kwalificatie-als wedstrijdruns gedaan. Dit vertaalt niet noodzakelijk naar het feit als de “boost” in je auto opkomt. Zeker omdat de snelheid totaal anders is. Maar als het morgen toch regent hebben we een beetje het idee van hoe de auto zich op een iets hoger uitrustingsniveau aanvoelt.” Tijdens PPG Armed Forces kwalificaties op zowel zaterdag als zondag beschikken Chevrolet- en Honda motoren over 100 pk meer.

2024 VeeJay
Heel weinig rondjes voor VeeKay eigenlijk vandaag.


Penske-coureur Scott McLaughlin liet met 229.493 mph op woensdag de snelste tijd noteren. Vandaag was McLaughlin een fractie met 227.316 mph in de No3 Team Penske Dallara Chevrolet iets langzamer en liet de tweede tijd noteren. Regerend NTT Indycarseries kampioen Alex Palou was 226.915 mph in de No 10 DHL Chip Ganassi Racing Dallara Honda de derde snelste man op de baan.

De vierde tijd werd door Colton Herta met 226.828 mph. In de No 26 Gainbridge Dallara Honda van Andretti met Curb-Agajanian geregistreerd. Terwijl deze ronde, zoals bij alle Top 5-rijders met de hulp van een “tow” plaatsvond reed Herta in de simulatiemodus alleen op de baan

Crashes
De Zweed Linus Lundqvist had als eerste de twijfelachtige eer om op 11.30u lokale tijd als eerste met hard met de “Safer Wall” kennis te maken. In Turn 2 maakte het rechter achterwiel contact met Safer Barrier. Vervolgens maakte de auto licht contact aan de binnenkant van muur op de backstretch. De No 8 American Legion Chip Ganassi Racing Dallara Honda kwam voor de rest van de dag niet meer in actie. Ondanks deze crash was Lundqvist met 226.261 mph met een zevende tijd nog wel de snelste rookie op de baan.

2024 Herta
Herta was snel zonder een "tow"

Vervolgens was om 15.49u Marcus Ericsson met de Andretti Global No 28 Dallara Life aan de beurt. Ook hier liep de auto bijzonder zware schade op en Ericsson bevestigde dat hij noodgedwongen naar een reserveauto moet overtappen. Rinus VeeKay liet de 21e tijd noteren terwijl teameigenaar Ed Carpenter zich met 226.115 mph.in de Top 10 wist te nestelen. Grote afwezige dit jaar is Stefan Wilson, de broer van wijlen Justin, die eigenlijk vrijwel elk jaar van de partij was. Stefan maakte vorig jaar nog een flinke klapper tijdens de trainingen en belandde voor een aantal weken in het ziekenhuis. Wilson houdt zich momenteel met ecologische technieken zoals EV en zonne-energie in de automotive world bezig.

2024 Tijden Do
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet