Sportscars: Groeten van het FIA WEC op Spa-Francorchamps (2)
Mooi zomers weer, een veld vol schitterende auto's op een van de mooiste circuits ter wereld: veel beter wordt het niet
Afgelopen week was het FIA World Endurance Championship te gast in de Ardennen voor de TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps, de derde ronde van het seizoen en tevens de laatste race voor de 24 Uur van Le Mans van volgende maand. Zoals bekend was Le Mans binnen enkele dagen uitverkocht en velen die daar naast de toegangskaarten grepen, kozen voor de race in Spa als alternatief. Zo was er in België sprake van een nieuw bezoekersrecord voor het evenement, met in totaal 88.180 toeschouwers. Ook AUTOSPORT.NL was er aanwezig. Gisteren al presenteerden we de impressie van collega Niels van der Peet, vandaag een aanvulling met wat we verder allemaal nog tegenkwamen.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto's: Bob van der Wolf, Herman Daans, Rebocar/R. de Boer
Voor uw redacteur begon het woensdag al, omdat er een gesprek gevoerd moest worden dat alleen op woensdag kon plaatsvinden. Een spontane actie en dito beslissing op dinsdag, maar voor uw verslaggever is Spa minder dan twee uur rijden, dus heel goed op één dag te doen. De accreditatie en parkeerkaart moesten worden afgehaald in het nabijgelegen dorp Jalhay, minstens de 20e verschillende locatie waar we in de loop der jaren zulke documenten voor races in Francorchamps hebben afgehaald. Ja, en ook iedereen die een kaart voor het hele seizoen heeft, zoals uw redacteur, moet toch bij het accreditatiekantoor langs voor het halen van een parkeerkaart. Niet handig, maar ja, het zij zo. Het was op woensdag nog kil en mistig, de route naar de afgelegen locatie zou op een klassementsproef in de Boucles de Spa of de Condroz-rally niet hebben misstaan...
Het was er nog rustig en de benodigde documenten waren snel binnen, dus kon de weg naar het circuit worden vervolgd.
In Francorchamps is de vaste route naar het circuit ingericht als eenrichtingsverkeer vanwege werkzaamheden, zoals we twee weken eerder al constateerden bij een bezoek aan de 12-uursrace van Creventic. Met de juiste pas konden we er wel doorheen, maar het zorgde in de loop van het evenement wel voor de nodige vertragingen. Dat wordt nog leuk bij de 24-uursrace eind juni en de Formule 1 eind juli, want zo te zien zijn die werkzaamheden voorlopig nog niet klaar!
Het was nog rustig op en rond het circuit (hoewel iemand opmerkte dat het aantal mensen dat op woensdag al in de paddock was, groter was dan het aantal bezoekers bij WEC-races in Qatar of Bahrein, wat best wel eens waar zou kunnen zijn), en het weer was ook niet uitnodigend. Maar het was wel de gelegenheid om mensen in relatieve rust te kunnen spreken, en dat was waarvoor we gekomen waren.
Helaas past zo'n zuil niet achterin de auto, maar mooi is het wel!
Racetrailer in een mooi kleurenschema van Cadillac.
Op de pers- en teamparkeerplaats zagen we deze Peugeot met een opschrift dat ons direct deed denken aan het gelijknamige bureau MDH van Mick de Haas, al tientallen jaren actief als consultant in de autosport en onder andere ook een aantal jaren organisator van de diverse Renault-promotieklassen in de Benelux. Maar het bleek hier om een Belgische onderneming te gaan.
Ook op de pers- en teamparkeerplaats deze 911 GT3 RS, waarmee iemand uit Zwitserland gekomen was.
En bij het zien van dit kenteken moesten we denken aan een Nederlandse jeugdboekenserie, iets over een tweeling en een boot met automotor in Friesland, maar hier was het een auto van een Belgisch reclamebedrijf.