Het data-driven concept van de Westfield Cup
Je zou het zo een-twee-drie niet zeggen, maar de Van Wezel Westfield Cup is de meest datagedreven klasse binnen de DNRT. “Als cup investeren we veel in close racing,” zegt cupvoorzitter Sander Dullaart. De techniek is gelijk, alle auto’s hebben een logger en de cup heeft - met dank aan gulle sponsoren - een eigen data-engineer. Dullaart: “De laatste jaren ontdekken ervaren rijders ons. Vanwege de puurheid, de sensatie, de bereikbaarheid, maar vooral de enorme competitie en de uitdaging die dit karretje biedt.”
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
“Mensen stappen letterlijk over vanuit Porsche cupauto’s en de smile is vervolgens niet meer van hun gezicht te beitelen”, aldus Dirk Bonenkamp, technische man van de cup. “En dan begint het. Degene op pole moet de data afstaan. Daardoor ziet de rest direct waar ze het laten liggen. Het veld is daardoor de afgelopen jaren enorm op elkaar gekropen. We finishen een sprintrace regelmatig met meerdere auto’s binnen een seconde.”
Westfield-motoren zijn verzegeld en de auto kent geen hulpsystemen. Geen tractiecontrole of ESP, geen mappings, geen instelbaar dif, geen stuur- of rembekrachtiging en geen ABS. “Er zitten remlichten op en een regenlicht, dat is het wel”, aldus Dullaart “Als rijder moet je het zelf doen, samen met de data-engineer. Het eerste event van het seizoen streden we met zeven man om de kop. Dat maakt het enorm leuk, ook voor de rijders die al 15 seizoenen meedoen. Maar dat gezegd hebbende: meer strijd is altijd beter. Dus bel of mail gewoon eens als je meer info zoekt, of een Westfield wilt proberen.”
Ga naar westfieldcup.nl