Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
NASCAR

NASCAR: Na 110 races eindelijk zege voor Keselowski in Darlington. Ford behaalt eerste seizoensoverwinning

Het heeft lang geduurd maar na 110 NASCAR Cup-wedstrijden behaalde RFK teameigenaar Brad Keselowski eindelijk weer eens een overwinning op Darlington. Voor Keselowski betekende het tevens zijn allereerste overwinning als teameigenaar. Een combinatie van koppigheid en geduld werd afgelopen zondag eindelijk beloond met een overwinning in de Goodyear 400.

#45: Tyler Reddick, 23XI Racing, MoneyLion Toyota Camry, #6: Brad Keselowski, RFK Racing, Castrol Ford Mustang, #19: Martin Truex Jr, Joe Gibbs Racing, Auto-Owners Insurance Toyota Camry, #54: Ty Gibbs, Joe Gibbs Racing, He Gets Us Toyota Camry, #24: William Byron, Hendrick Motorsports, Axalta Throwback Chevrolet Camaro, #12: Ryan Blaney, Team Penske, Menards/Maytag Ford Mustang, #5: Kyle Larson, Hendrick Motorsports, HendrickCars.com Throwback Chevrolet Camaro
Brad Keselowski en Tyler Reddick voeren in een spannende eindfase het veld aan.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR/Toyota Racing USA


Na 110 races eindelijk zege voor Keselowski in Darlington. Ford behaalt eerste seizoensoverwinning

Bij Ford moest men dertien races wachten voordat de Mustang haar eerste seizoensoverwinning wist te behalen. Teameigenaar-coureur Brad Keselowski moest maar liefst 110 wedstrijden wachten voordat hij weer in Winner’s Circle mocht staan. De overwinning van Keselowski ging wel ten koste van zijn teamgenoot Chris Buescher en Tyler Reddick die beiden na afloop nog een verhitte discussie in de pitlane voerden. Voor Keselowski betekende het zijn eerste overwinning als mede-eigenaar van RFK Racing maar tevens ook de 36e in zijn carriere.

Bij de finish beschikte Keselowski over een voorsprong van 1.214 secs. op de Toyota van Ty Gibbs. Brad Keselowski: “Dit is Darlington. Of dit nu je eerste of je laatste overwinning is maar dit is een hele bijzondere baan. In de geschiedenis van NASCAR kan het soms zo moeilijk zijn als het maar zijn kan. Het gevecht met Tyler Reddick en mijn teamgenoot Chris Buescher. Het was geweldig, we hebben alles gewoon op het spel gezet. Ik dacht dat het niet veel beter kon zijn dan Kansas maar dit gebeurde vandaag. Dit was geweldig. Ik ben zo verheugd dat de fans dit gezien hebben. Bedankt dat jullie hier waren."

2024 Keselwoski Reddick gevecht
Aan spektakel ontbrak het niet in de eindfase van de wedstrijd.

Na de laatste herstart in de 261e ronde racete Keselowski nogal koppig tegen de Toyota van Tyler Reddick waarbij hij nogal agressief naast hem bleef rijden. Voor vier achtereenvolgende ronden streden Keselowski naast elkaar waarvan Tyler Reddick in de 264e ronde op de start/finish streep gebruik maakte en afstand kon nemen om de jacht op Chris Buescher in te zetten. Op dat moment begon Keselowski geduld uit te oefenen en behoefde alleen maar af te wachten op het drama dat zich voor hem zou aan afspelen.

In de 284e ronde ging de slecht getimede aanval van Reddick mis en hij gleed tegen de Ford van Buescher aan die lichtjes tegen de buitenmuur werd gedrukt. Daarbij raakten beide auto’s beschadigd en konden het tempo niet meer bijhouden waardoor Keselowski de leiding kon overnemen.Buescher die nog steeds leed onder het pijnlijke verlies van Kyle Larson in Kansas vorig weekend confronteerde Reddick na afloop in de pitlane.

Chris Buescher: “We zijn er gewoon vanaf gereden. Daar heb je gewoon geen camera’s voor nodig. Ik weer niet wat ik hierop moet zeggen. Door de jaren heen hebben we gewoon clean geracet en er respectvol mee om te gaan. We zijn gewoon gebruikt. Van Reddick’s move wist je gewoon dat dit niet ging werken. Ik ben er nu heel kwaad over. Wij hadden zeker kans om nog een wedstrijd te winnen. Ik ben trots over de snelheid waarover ik beschik. Felicitaties aan Brad en zijn crew maar ik had liever voor de mijne gewonnen."

2024 Winnaar Keselowski
Keselowski bedankt het publiek voor de aanwezigheid.

Reddick nam de verantwoordelijkheid voor het incident en onderbrak de discussie met Buescher met de woorden. “Ik weet het, ik heb het verknald. Het spijt mij." aldus Reddick. Nadat beiden elkaar de rug toekeerden ging Reddick dieper op het incident in.

Tyler Reddick: “Ik begrijp volkomen waarom hij over de rooie is. Hij reed zijn eigen wedstrijd en probeerde mij op afstand te houden. Ik maakte een nogal agressieve “move” en hoopte afstand te kunnen nemen. Toen ik mij realiseerde dat het niet ging lukken probeerde ik de auto onder controle te houden maar gleed alsnog tegen hem aan. Ik wilde dat ik het niet gedaan had. Ik begrijp ook wel waarom hij zo kwaad is. Hij deed niets verkeerd. Ik probeer gewoon de wedstrijd te winnen en alles uit mijzelf te halen. Dat is één ding waarmee ik kan leven maar ik ben teleurgesteld dat het zo verliep want zo heb ik hem ook voor de overwinning uitgeschakeld.”

De beide wedstrijdsegmenten kwamen op naam van Kyle Larson en Tyler Reddick. Na het Buescher/Reddick incident werd er een beetje uit het oog verloren dat Ty Gibbs als tweede eindigde. In de beide wedstrijdsegmenten eindigde hij als derde en tweede. Gedurende één pitstopcyclus reed Hamlin ook één ronde aan de leiding. En zette daarmee de traditie voort dat hij dit tot nu toe in 17 achtereenvolgende races gedaan heeft. Ondanks het feit dat Kyle Larson door een crash werd uitgeschakeld behoudt hij met een voorsprong van dertig punten op Martin Truex Jr. de leiding in de tussenstand van het kampioenschap.

2024 Winnaar Keselowski 2
Voor dit moment moest Brad Keselowski maar liefst 110 races wachten maar eindelijk was daar dan toch de beloning met een fraaie zege op de "Lady in Black" in Darlington,


Uitslag Goodyear 400 Darlington
1. (2) Brad Keselowski, Ford, 293 ronden
2. (4) Ty Gibbs, Toyota, 293 ronden
3. (33) Josh Berry #, Ford, 293 ronden
4. (7) Denny Hamlin, Toyota, 293 ronden
5. (13) Chase Briscoe, Ford, 293 ronden
6. (5) William Byron, Chevrolet, 293 ronden
7. (8) Bubba Wallace, Toyota, 293 ronden
8. (18) Alex Bowman, Chevrolet, 293 ronden
9. (28) Justin Haley, Ford, 293 ronden
10. (16) Michael McDowell, Ford, 293 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet