Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: 24h Le Mans: Stand van zaken na negen uur

haan7465

De avond valt in Le Mans, het beroemde reuzenrad staat tegenwoordig bij de Ford-bochten

Na negen uur in de race leidt nog steeds de Audi met startnummer 2 (Capello/Kristensen/McNish) met een totaal van 142 ronden met twee ronden voorsprong op de Audi nummer 1 (Biela/Pirro/Werner). De Peugeot 905 (Gené/Minassian/Villeneuve) ligt op de derde plaats met drie ronden achterstand op de leidende Audi. Nog een plaats daarachter de Pescarolo met nummer 16 (Collard/Boullion/Dumas). De andere Pescarolo met startnummer 17 (Primat/Tinseau/Treluyer), die lange tijd vierde was, verloor 39 ronden door een motorprobleem, dat het gevolg was van teveel olie in de krachtbron.

Tekst: René de Boer
Foto's: Raymond de Haan


Opnieuw safety-car
Rond 22.00 uur kwam opnieuw de safety-car de baan op na een crash van Felipe Ortiz met de Creation-Judd in de Porsche-bocht. Korte tijd later kwam Marco Werner met de nummer 1-Audi in botsing met de Corvette van Jan Magnussen bij de Dunlop-bocht. De achterkant van de Audi raakte daarbij enigszins beschadigd, maar een snelle pitstop bracht uitkomst. De Dome van Racing for Holland loopt inmiddels weer zonder problemen, maar natuurlijk is de opgelopen achterstand door de reparatie normaal gesproken niet meer in te halen. Het team rijdt om middernacht op de tiende plaats in de klasse en de 33e plaats overall met een achterstand van 24 ronden.

haan8023

Emanuele Pirro in de Audi R10 TDI met startnummer 1

Weggevallen oliedruk oorzaak uitvallen Spyker
De reden van het uitvallen van de Spyker van Mike Hezemans, Jarek Janis en Jonny Kane was het wegvallen van de oliedruk, net nadat Janis binnen geweest voor een pitstop. “Voor die tijd was er geen enkel probleem, we hadden niet de minste indicatie dat er iets mis was”, vertelde Peter van Erp. De andere auto van het team met Bellichi, Caffi en Chiesa rijdt zevende in de GT2-klasse, waarin nog steeds het Risi-Ferrari-team aan de leiding rijdt.

Beide Aston Martins in dezelfde ronde
De leiding in de GT1-klasse is in handen van de 009-Aston Martin met David Brabham, Rickard Rydell en Darren Turner, maar de 007-auto met Peter Kox, Tomas Enge en Johnny Herbert ligt in dezelfde ronde en de beide teams wisselen meermaals van positie. De enige nog resterende fabrieks-Corvette (Magnussen/O’Connell/Fellows) ligt ook in dezelfde ronde, maar met iets meer achterstand.

Verschuivingen in LMP2
In de LMP2-klasse verloor de Epsilon-Barazi-Zytek van Fernandez, Kurosawa en Kerr wat tijd vanwege een langere pitstop. Zo kwam de Quifel-ASM-Lola met nummer 40 (Amaral/De Castro/Hughes) aan de leiding, maar de vreugde was slechts van korte duur, want even later viel de auto met Warren Hughes aan het stuur stil en kon pas na lange tijd de pits bereiken. Fernandez, Kurosawa en Kerr leiden inmiddels weer de klasse.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet