Formule E: Nick Cassidy behaalt sensationele Jaguar-zege op het Berlijnse Tempelhof
Voor de Berlin Eprix op het Berlijnse Tempelhof kwalificeerde Mahindra-coureur Edoardo Mortara zich op pole en bezorgde het Mahindra-team haar eerste punten dit seizoen. De strijd om de pole ging tussen de beide DS Penske´s. De Braziliaanse ERT FE-coureur Sette Camara werd voor de derde startplek door Jean Eric Vergne verslagen. Grote afwezigen Nyck de Vries en Robin Frijns die vandaag op Spa Francorchamps verplichtingen hebben. Beiden werden vervangen door de Zweed Joel Erikssson en de Est Paul Aron en kwalificeerden zich resp. als 17e en 18e. Twee andere vervangers, Kelvin van der Linde(ABT Cupra Racing) en Taylor Barnard(McLaren) kwalificeerden zich als elfde en dertiende. Van der Linde treedt als vervanger van Nico Muller op terwijl Barnard de geblesseerde Sam Bird dit weekend vervangt. Titelverdediger Jake Dennis kwalificeerde zich slechts als twintigste. Dennis zou later uitvallen maar wat Nick Cassidy presteerde was gigantisch. Vanaf een 21e plek wist de TCS Jaguar-coureur zich naar de kopgroep op te werken en in de slotfase de overwinning te behalen. Een wedstrijd voor de geschiedenisboeken die talloze positiewisselingen telde.
Een geweldige wedstrijd van Nick Cassidy met zijn Jaguar.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Formula E
Nick Cassidy behaalt sensationele Jaguarzege op het Berlijnse Tempelhof
Een geweldige wedstrijd in het FIA FE kampioenschap op het Berlijnse Tempelhof die talloze positiewisselingen kende en de teams van DS Penske en Porsche in de slotfase het nakijken gaf. Polesitter Edoardo Mortara eindigde uiteindelijk als achtste en bezorgde Mahindra de eerste belangrijke punten dit seizoen.
Mortara maakte een perfecte start op het voormalige vliegveld van Tempelhof in Berlijn. Daarachter volgden Vandoorne, Sette Camara, Vergne, Wehrlein, Da Costa, Guenther, Di Grassi, Evans, Ticktum. Al in de tweede ronde opteerde polesitter al voor de Attack Mode waardoor hij tijdelijk de vijfde plek innam. Het vroege gebruik van de Attack Mode door Mortara leverde voor een korte periode Porsche-coureur Pascal Wehrlein als leider in de wedstrijd op. Vervolgens was het de beurt aan Stoffel Vandoorne om die over te nemen. En ook onze zuiderbuur opteerde voor een vroeg gebruik van de Attack Mode. Door het gebruik van de Attack Modes werd de kop in de beginfase beheerst door de DS Penske´s van Vergne en Vandoorne met de Porsche van Pascal Wehrlein in hun kielzog. De wedstrijd leek zich in een duel tussen de beide Porsches en Penske´s te gaan ontvouwen maar het scenario zou totaal anders uitpakken.
Pole en de eerste punten voor het team van Mahindra en Edoardo Mortara dit seizoen.
Stand 10e ronde: Vergne, Wehrlein, Vandoorne, Mortara, Da Costa, Camara, Di Grassi, Evans, Rowland, Guenther. Eén ronde later zorgde de stilgevallen Envision van Joel Eriksson voor een Full Course Yellow. (FCY) Kort daarna veranderde de wedstrijdleiding dit in een safetycarprocedure. De safetycarprocedure kwam voor enkele rijders op een ongelukkig moment. Voor de herstart moest door de wedstrijdleiding naar een aantal posities gekeken worden. Daarbij moest Vandoorne zijn tweede plek aan Wehrlein teruggeven. Di Grassi moest zijn zevende positie aan Oliver Rowland (Nissan) teruggeven. Paul Aron moest eveneens zijn plek aan Kelvin van der Linde afstaan. De herstart volgde in de zestiende ronde. Na de herstart namen Vergne en Wehrlein de leiding terwijl Mitch Evans kortstondig de leiding wist te nemen.
Stand 20e ronde: Wehrlein, Vergne, Da Costa, Mortara, Evans, Rowland, Gunther, Fenestraz, Barnard, Van der Linde. Heel veel rijders maakten in deze fase gebruik van hun Attack Mode. In de 22e ronde werd de ABT Cupra van Lucas di Grassi door een wat over enthousiaste actie van Dan Ticktum(ERT FE) in de rondte getikt terwijl Stoffel Vandoorne behoorlijk veel posities had verloren en naar P18 was teruggevallen. Di Grassi moest definitief de wedstrijd staken. Het incident tussen beiden was direct Under Investigation. Het leek wel ovalracen zo fel werd op het beton van Tempelhof geknokt.
Solide wedstrijd van de Fransman Sacha Fenestraz voor Nissan.
Stand 30e ronde: Evans, Wehrlein, Da Costa Rowland, Vergne, Gunther, Mortara, Fenestraz, Van der Linde, Ticktum. Terwijl de DS Penske´s verder terug begonnen te vallen zorgde Maximilian Gunther voor een tweede FCY terwijl Kelvin van der Linde met een beschadigde neus aan zijn ABT Cupra direct naar binnen ging. Voor ABT Cupra Racing was het een slechte dag. Aan Gunther´s sterke run kwam een einde. In 15 aaneenvolgende wedstrijd had de Duitser de finish weten te bereiken.
In de 34e ronde werd de wedstrijd opnieuw vrijgegeven waarbij de leider in de wedstrijd, Mitch Evans, ook nog eens Attack Modes moest inlossen. Het betekende dat Rowland, Da Costa en Vergne de Top drie vormden terwijl de Porsche van Pascal Wehrlein naar P6 terugviel.
Stand 35e ronde: Vergne, Evans, Rowland, Wehrlein, Da Costa, Daruvala, Mortara, Cassidy, Barnard, Sette Camara. Na een minder geslaagde uitremactie moest Jake Dennis na een uitstekende wedstrijd met een lekke band naar binnen. Vanwege de onderbrekingen in de wedstrijd werden er door de wedstrijdleiding zes ronden extra aan toegevoegd.
In de slotfase had ook Nick Cassidy na een matige kwalificatie met een vierde positie aansluiting bij de koplopers gevonden en pakte drie ronden voor het einde van de wedstrijd zelfs de leiding en wist direct een gat met Jean Eric Vergne te slaan. Na een geweldig optreden wist Jaguar-coureur Nick Cassidy vanaf een 21e plek de wedstrijd op zijn naam te schrijven. De Nieuw Zeelander wist zich langzaam naar voren te werken en vooral uit de problemen te blijven. ``Het was zwaar maar ik hoop dat jullie ervan genoten hebben. Ik had nog niet eens de auto om te winnen` verklaarde Jaguar TCS-coureur Nick Cassidy na afloop.
McLaren-rijder Taylor Barnard behaalde al in zijn tweede wedstrijd punten voor het kampioenschap en is tevens de jongste deelnemer in de serie.
Uitslag
1. Nick Cassidy Jaguar TCS Racing 46 ronden
2. Jean Eric Vergne DS Penkse + 4.651 secs.
3. Oliver Rowland Nissan Formula E Team + 4.925 secs.
4. Mitch Evans Jaguar TCS Racing + 5.340 secs.
5. Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche Formula E Team + 5.631 secs.
6. Antonio Felix Da Costa TAG Heuer Porsche Formula E Team + 5.670 secs.
7. Stoffel Vandoorne DS Penske + 6.363 secs.
8. Edoardo Mortara Mahindra + 7.221 secs.
9. Sacha Fenestraz Nissan Formula E Team + 9.592 secs.
10. Taylor Barnard McLaren NEOM McLaren Formula E Team + 9.644 secs.
Een geweldige wedstrijd van Nick Cassidy met zijn Jaguar.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Formula E
Nick Cassidy behaalt sensationele Jaguarzege op het Berlijnse Tempelhof
Een geweldige wedstrijd in het FIA FE kampioenschap op het Berlijnse Tempelhof die talloze positiewisselingen kende en de teams van DS Penske en Porsche in de slotfase het nakijken gaf. Polesitter Edoardo Mortara eindigde uiteindelijk als achtste en bezorgde Mahindra de eerste belangrijke punten dit seizoen.
Mortara maakte een perfecte start op het voormalige vliegveld van Tempelhof in Berlijn. Daarachter volgden Vandoorne, Sette Camara, Vergne, Wehrlein, Da Costa, Guenther, Di Grassi, Evans, Ticktum. Al in de tweede ronde opteerde polesitter al voor de Attack Mode waardoor hij tijdelijk de vijfde plek innam. Het vroege gebruik van de Attack Mode door Mortara leverde voor een korte periode Porsche-coureur Pascal Wehrlein als leider in de wedstrijd op. Vervolgens was het de beurt aan Stoffel Vandoorne om die over te nemen. En ook onze zuiderbuur opteerde voor een vroeg gebruik van de Attack Mode. Door het gebruik van de Attack Modes werd de kop in de beginfase beheerst door de DS Penske´s van Vergne en Vandoorne met de Porsche van Pascal Wehrlein in hun kielzog. De wedstrijd leek zich in een duel tussen de beide Porsches en Penske´s te gaan ontvouwen maar het scenario zou totaal anders uitpakken.
Pole en de eerste punten voor het team van Mahindra en Edoardo Mortara dit seizoen.
Stand 10e ronde: Vergne, Wehrlein, Vandoorne, Mortara, Da Costa, Camara, Di Grassi, Evans, Rowland, Guenther. Eén ronde later zorgde de stilgevallen Envision van Joel Eriksson voor een Full Course Yellow. (FCY) Kort daarna veranderde de wedstrijdleiding dit in een safetycarprocedure. De safetycarprocedure kwam voor enkele rijders op een ongelukkig moment. Voor de herstart moest door de wedstrijdleiding naar een aantal posities gekeken worden. Daarbij moest Vandoorne zijn tweede plek aan Wehrlein teruggeven. Di Grassi moest zijn zevende positie aan Oliver Rowland (Nissan) teruggeven. Paul Aron moest eveneens zijn plek aan Kelvin van der Linde afstaan. De herstart volgde in de zestiende ronde. Na de herstart namen Vergne en Wehrlein de leiding terwijl Mitch Evans kortstondig de leiding wist te nemen.
Stand 20e ronde: Wehrlein, Vergne, Da Costa, Mortara, Evans, Rowland, Gunther, Fenestraz, Barnard, Van der Linde. Heel veel rijders maakten in deze fase gebruik van hun Attack Mode. In de 22e ronde werd de ABT Cupra van Lucas di Grassi door een wat over enthousiaste actie van Dan Ticktum(ERT FE) in de rondte getikt terwijl Stoffel Vandoorne behoorlijk veel posities had verloren en naar P18 was teruggevallen. Di Grassi moest definitief de wedstrijd staken. Het incident tussen beiden was direct Under Investigation. Het leek wel ovalracen zo fel werd op het beton van Tempelhof geknokt.
Solide wedstrijd van de Fransman Sacha Fenestraz voor Nissan.
Stand 30e ronde: Evans, Wehrlein, Da Costa Rowland, Vergne, Gunther, Mortara, Fenestraz, Van der Linde, Ticktum. Terwijl de DS Penske´s verder terug begonnen te vallen zorgde Maximilian Gunther voor een tweede FCY terwijl Kelvin van der Linde met een beschadigde neus aan zijn ABT Cupra direct naar binnen ging. Voor ABT Cupra Racing was het een slechte dag. Aan Gunther´s sterke run kwam een einde. In 15 aaneenvolgende wedstrijd had de Duitser de finish weten te bereiken.
In de 34e ronde werd de wedstrijd opnieuw vrijgegeven waarbij de leider in de wedstrijd, Mitch Evans, ook nog eens Attack Modes moest inlossen. Het betekende dat Rowland, Da Costa en Vergne de Top drie vormden terwijl de Porsche van Pascal Wehrlein naar P6 terugviel.
Stand 35e ronde: Vergne, Evans, Rowland, Wehrlein, Da Costa, Daruvala, Mortara, Cassidy, Barnard, Sette Camara. Na een minder geslaagde uitremactie moest Jake Dennis na een uitstekende wedstrijd met een lekke band naar binnen. Vanwege de onderbrekingen in de wedstrijd werden er door de wedstrijdleiding zes ronden extra aan toegevoegd.
In de slotfase had ook Nick Cassidy na een matige kwalificatie met een vierde positie aansluiting bij de koplopers gevonden en pakte drie ronden voor het einde van de wedstrijd zelfs de leiding en wist direct een gat met Jean Eric Vergne te slaan. Na een geweldig optreden wist Jaguar-coureur Nick Cassidy vanaf een 21e plek de wedstrijd op zijn naam te schrijven. De Nieuw Zeelander wist zich langzaam naar voren te werken en vooral uit de problemen te blijven. ``Het was zwaar maar ik hoop dat jullie ervan genoten hebben. Ik had nog niet eens de auto om te winnen` verklaarde Jaguar TCS-coureur Nick Cassidy na afloop.
McLaren-rijder Taylor Barnard behaalde al in zijn tweede wedstrijd punten voor het kampioenschap en is tevens de jongste deelnemer in de serie.
Uitslag
1. Nick Cassidy Jaguar TCS Racing 46 ronden
2. Jean Eric Vergne DS Penkse + 4.651 secs.
3. Oliver Rowland Nissan Formula E Team + 4.925 secs.
4. Mitch Evans Jaguar TCS Racing + 5.340 secs.
5. Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche Formula E Team + 5.631 secs.
6. Antonio Felix Da Costa TAG Heuer Porsche Formula E Team + 5.670 secs.
7. Stoffel Vandoorne DS Penske + 6.363 secs.
8. Edoardo Mortara Mahindra + 7.221 secs.
9. Sacha Fenestraz Nissan Formula E Team + 9.592 secs.
10. Taylor Barnard McLaren NEOM McLaren Formula E Team + 9.644 secs.