Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Eindelijk is het de dag voor Lando Norris

Lando Norris, McLaren F1 Team, 1st position, celebrates his maiden win in Parc Ferme

Het is dan eindelijk de dag van Lando Norris. Al 15 keer op het podium maar nog nooit als winnaar van een Grand Prix gehuldigd. Na de laatste overwinning van Daniel Ricciardo in 2021 ook feest bij McLaren, waar na afloop het team ontplofte van vreugde. Een belangrijke nieuwe episode in het jongensboek van Norris, die na 110 races eindelijk zijn eerste overwinning kan bijschrijven in de straten van Miami. De Brit had al een voorgevoel deze ochtend dat het allemaal goed zou komen en bedankt na afloop zijn vader, moeder en oma en vooral zijn team, waar hij in het verleden door foutjes net niet de top voor behaalde, maar waar het vandaag allemaal bij elkaar komt. Na de nieuwe updates die werken en een race die na de rommelige safety car periode helemaal zijn kant oprolt, en de herstart waar hij zijn voorsprong alleen maar zag  oplopen, is er maar één iemand die het meeste recht heeft op de winst. En Max Verstappen?  Zijn Red Bull had dan weer last van onderstuur en dan weer problemen met overstuur. De auto doet niet wat Verstappen ervan verlangt. Het ziet er in de beginfase nog best positief uit, maar na het raken van een paaltje in de krappe chicane en de botsing tussen Logan Sargeant en Kevin Magnussen waaruit een rommelige safety car periode ontstaat waaruit Norris het meest profijt haalt, moet Verstappen in het laatste gedeelte zijn meerdere erkennen in een snellere Lando Norris. Charles Leclerc rijdt naar de laatste podiumplaats met zijn Ferrari, maar dat had gelijk na de start er heel anders uit kunnen zien, na een kamikaze uitremactie van Sergio Perez, die bijna zijn teamgenoot Verstappen, maar zeker ook Leclerc had kunnen raken.

Tekst: Gerrie Hoekstra en PR Verstappen
Foto's: McLaren, Red Bull en Ferrari

Het is zonnig en warm met een buitentemperatuur van 28 graden Celsius bij aanvang van de 57 ronden tellende Grand Prix van Miami. De top zeven start op de medium compound banden, terwijl Lewis Hamilton vanaf P8 de eerste coureur is die op de harde banden begint aan de race. Valtteri Bottas is de enige coureur die de race start op het zachte rubber.

Max Verstappen komt uitstekend weg vanaf pole positie en behoudt de leiding bij het ingaan van de eerste bocht. Teamgenoot Perez verremt zich bij de eerste bocht en weet ternauwernood Verstappen te ontwijken. Leclerc neemt de tweede plek in, gevolgd door Oscar Piastri die zich opwerkt van P6 naar P3 bij de start. Achter de Australiër sluit Carlos Sainz aan op P4, met Perez op plek vijf. In ronde vier gaat Piastri voorbij aan Leclerc voor de tweede plaats. Op dat moment leidt Verstappen met twee seconden voorsprong op de McLaren-coureur. Max wordt door zijn team opgedragen niet te veel van zijn banden te vragen en vandaar bouwt Max zijn voorsprong uit tot niet meer dan drie seconden.

Max mist de chicane in ronde 22 en hij rijdt daarbij een kunststof paaltje uit de grond. Er is geen schade aan de voorvleugel van de RB20 en Max kan zonder problemen zijn weg vervolgen. Er is wel een korstondige virtual safety car zodat het paaltje van de baan gehaald kan worden door de marshalls. Vlak nadat de virtual safety car geëindigd is, maakt Max zijn eerste pitstop. De medium compound banden worden ingewisseld voor een vers setje harde banden en de Nederlander komt als vierde terug het asfalt op.

Verstappen schuift door naar P2 als Piastri en Sainz in ronde 28 hun pitstops maken. Vlak daarna komen Kevin Magnussen en Logan Sargeant met elkaar in aanraking. Sargeant spint achterwaarts de baanafzetting in bij bocht drie en de achterkant van de Williams is zwaar beschadigd. De thuisrijder is ongedeerd maar is wel de eerste uitvaller van de race, terwijl Magnussen zijn race kan vervolgen maar een tijdstraf van tien seconden ontvangt voor het incident.

De safety car komt naar buiten, maar pikt, in plaats van leider Norris, de achtervolgende Verstappen op. Dit geeft Norris een uitgelezen kans om een ‘gratis’ pitstop te maken waarmee hij aan de leiding van de race blijft, met Verstappen daarachter op P2 en Leclerc op P3. Het veld wordt in ronde 33 weer vrijgelaten, waarbij Norris in de eerste bocht succesvol een aanval van Verstappen afslaat. Norris weet al snel uit te lopen op Verstappen zodat de Nederlander niet binnen DRS-bereik van de Brit weet te komen.

Piastri en Sainz zijn in een hevig gevecht verwikkeld voor plek vier. De Spanjaard gaat in ronde 41 uiteindelijk voorbij aan de McLaren-coureur, maar raakt daarbij de voorvleugel van Piastri. De Australiër moet naar binnen om zijn voorvleugel te verwisselen en valt terug tot de laatste plaats. Aan kop loopt Norris op zijn nieuwere banden stukje bij beetje weg bij Verstappen. Uiteindelijk pakt de Brit met zeven seconden voorsprong op Verstappen zijn allereerste Grand Prix-zege. In zijn 110e Grand Prix en met zijn zestiende podiumfinish is het eindelijk raak voor Norris, die het record voor meeste podiums zonder Grand Prix-zege weer afstaat aan Nick Heidfeld. Max Verstappen pakt met een tweede plek zijn vijfde podium van het seizoen en hij bereidt tevens zijn voorsprong in het kampioenschap op naaste achtervolger Perez uit tot 35 punten.

240075 scuderia ferrari miami gp 2024 race d5daf3a1 1693 456b 8433 ef6b2dd152ad

De Ferrari’s van Leclerc en Sainz eindigen op P3 en P4, met Perez op plek vijf. Hamilton wordt zesde, met Tsunoda op een knappe zevende plaats. George Russell eindigt op P8, met Fernando Alonso op P9, terwijl Esteban Ocon tiende wordt en daarmee het eerste punt van het seizoen pakt voor het team van Alpine.

SI202405050023

Max reageert gelaten over zijn tweede plek: “Je wint en je verliest, daar ben je aan gewend in het racen. Vanuit onze kant is het teleurstellend, maar aan de andere kant moet je realistisch zijn en hadden we de snelheid gewoon niet. Vandaag was het lastig. Op de medium compound banden voelde het niet fantastisch. We liepen wel weg, maar niet zoals het zou moeten. Toen we eenmaal een pitstop hadden gemaakt en ik hoorde welke rondetijden de McLaren’s konden rijden, dacht ik al dat het erg snel was. Toen de McLaren’s ook op de harde banden stonden, hadden ze meer snelheid. Vooral Lando, hij vloog echt. Het was erg lastig voor ons in de laatste stint, maar als een slechte dag betekent dat je tweede wordt, dan neem ik het zoals het is.”

Bij de start kwam Verstappen met de schrik vrij toen teamgenoot Sergio Perez zich verremde en bijna Verstappen van de baan torpedeerde. Hierover zegt Max: “Het scheelde echt heel weinig. Ik had volgens mij ook een kras op mijn diffuser zitten van hem. Gelukkig is er niks gebeurd, maar dat had heel slecht kunnen aflopen.”

Op de vraag of Max verwacht dat McLaren nu elke race zo sterk voor de dag zal komen, antwoordt hij: “Ik hoop het niet. Ze kwamen met een upgrade en het lijkt erop dat het werkt, dus we moeten aan onze kant aan de slag. Als er geen safety car was geweest, was het denk ik een gevecht geweest tot het einde, dus dat helpt niet mee, maar ze waren gewoon sneller dan ons. Het was niet ons sterkste weekend op het gebied van racesnelheid. Ik had onderstuur, overstuur en had gewoon erg weinig grip en dat is iets wat we moeten gaan begrijpen. We zullen alles gaan analyseren en we proberen sterker terug te komen.”

Tenslotte heeft Max lovende woorden voor zijn maatje Lando Norris: “Ik ben erg blij voor Lando. Als iemand mij moet verslaan, dan gun ik het Lando. Het zal er al een tijdje aan te komen en het zal ook zeker niet zijn laatste overwinning zijn. Hij verdient het vandaag.”

Lando Norris, McLaren F1 Team, 1st position, celebrates with his team on arrival in Parc Ferme

Uitslag Miami Grand Prix:

1. Lando Norris (McLaren Mercedes) 57 ronden in 1:30:49.876 (25pnt)
2. Max Verstappen (Red Bull Racing Honda RBPT) +7.612s (18)
3. Charles Leclerc (Ferrari) +9.920s (15)
4. Carlos Sainz (Ferrari) +11.407s (12)
5. Sergio Perez (Red Bull Racing Honda RBPT) +14.650s (10)
6. Lewis Hamilton (Mercedes) +16.585s (8)
7. Yuki Tsunoda (RB Honda RBPT) +26.185s (6)
8. George Russell (Mercedes) +34.789s (4)
9. Fernando Alonso (Aston Martin Aramco Mercedes) +37.107s (2)
10. Esteban Ocon (Alpine Renault) +39.746s (1)

11. Nico Hulkenberg (Haas Ferrari) +40.789s
12. Pierre Gasly (Alpine Renault) +44.958s
13. Oscar Piastri (McLaren Mercedes) +49.756s
14. Zhou Guanyu (Kick Sauber Ferrari) +49.979s
15. Daniel Ricciardo (RB Honda RBPT) +50.956s
16. Valtteri Bottas (Kick Sauber Ferrari) +52.356s
17. Lance Stroll (Aston Martin Aramco Mercedes) +55.173s
18. Kevin Magnussen (Haas Ferrari) +64.683s
19. Alexander Albon (Williams Mercedes) +76.091s
NC. Logan Sargeant (Williams Mercedes) DNF

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet