Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT: Balfe en Smalley verrassende winnaars in Silverstone 500, GetSpeed pakt dubbelzege in GT Open

240428 BalfeSmalley1
De McLaren 720S GT3 Evo van Balfe en Smalley in de bekende Duckhams-kleuren kwam als eerste over de streep op Silverstone

Afgelopen zondag werd de Silverstone 500 verreden, de derde ronde en belangrijkste race in het British GT Championship. Silver-Am-coureurs Shaun Balfe en Adam Smalley (Garage 59) sleepten de zege binnen met de Duckhams-McLaren door te profiteren van de fouten van anderen en door zelf op de juiste strategie te zitten. In het zonnige Portugal werd de seizoensopener gehouden van het International GT Open. GetSpeed bleek oppermachtig met overwinningen voor Anthony Bartone en Fabian Schiller in Race 1 en voor Al Manar Racing-duo Mikaël Grenier en Al Faisal Al Zubair in Race 2.

Tekst: Vincent Bruins (X: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Jakob Ebrey) en GT Sport


British GT
Wat de Silverstone 500, een wedstrijd van drie uur, zo bijzonder maakt is dat er drie rijderswissels tussen twee coureurs moeten plaatsvinden, terwijl er geen pitstop windows zijn. De teams hebben dus relatief veel vrijheid als het gaat om de strategie. Zo kan je twee stints van ieder een half uur en twee van ieder een volledig uur doen of vier stints van ieder driekwartier, of improviseren aan de hand van eventuele neutralisaties. Vanwege de regen begon de race achter de Safety Car en een aantal deelnemers, waardoor de Century Motorsport-BMW van Darren Leung en Dries Vanthoor, besloten meteen een rijderswissel achter de rug te hebben. Kevin Tse (2 Seas Motorsport) leidde de start vanaf pole position voor Balfe, Morgan Tillbrook (Garage 59) en Giacomo Petrobelli (Blackthorn). De laatstgenoemde nam de eerste plek over, toen Tse na een halfuur een pitstop maakte tijdens een Full Course Yellow voor de gespinde Mercedes-AMG GT4 van Harry George (RAM Racing).

240428 BrownMeakin
Brown en Meakin waren met hun McLaren Artura uitermate snel in de GT4-divisie

De Zwitserse-Italiaanse amateur reed qua racepace sterk ten opzichte van de al gestopte pro's, al maakte Petrobelli, onder druk van Phil Keen (2 Seas Motorsport), wel een spin mee. Ook de Amerikaanse amateur Mark Smith (Paddock Motorsport) maakte indruk en wist lang Ricky Collard (Barwell Motorsport) en Tse's ploegmaat Maxi Götz achter zich te houden. George kwam wederom in de grindbak van de Club-chicane vast te staan, ditmaal na een tik van Callum Davies (RACE LAB). Petrobelli miste de pitstraat tijdens de Full Course Yellow en dus moest Blackthorn haar eerste stop onder groen doen. Een kans op de overwinning ging daarmee in rook op. Leung en Vanthoor leken met hun voorsprong van een halve minuut de grootste kanshebbers op de zege te zijn, maar het winnende team van vorig jaar had niet genoeg benzine in de M4 gedaan en moest noodgedwongen een extra stop maken. Een flinke crash van titelkandidaten Mark Radcliffe (Optimum Motorsport) en Alex Martin (Barwell Motorsport) in Copse zorgde voor een lange Safety Car-periode bij het ingaan van het laatste uur. De twee 2 Seas-Mercedes-AMG's van Ian Loggie en Tse leidden de herstart, maar moesten nog hun laatste stop doen.

240428 BuncombeMardenborough
Mardenborough en Clutton vochten om de zege in de Pro-Am-klasse en werd uiteindelijk beslist door contact en een straf

Smalley zou de eerste plek in handen krijgen, maar werd op de voet gevolgd door Marcus Clutton in de andere Garage 59-bolide. Ze duwden elkaar het natte gras op bij het opkomen van Hangar Straight en raakten elkaar bij de Club-chicane. Op dezelfde manier zoals Lewis Hamilton dat deed tijdens de Britse Grand Prix van 2022, profiteerde gastrijder Jann Mardenborough (Team RJN) door daar de leiding af te snoepen. Clutton remde echter te laat voor Village, waardoor Mardenborough in de rondte ging. Balfe en Smalley reden naar de overwinning in de Silverstone 500. Vader-en-zoon Richard en Sam Neary (Team Abba Racing) kwamen na een drive-through voor te harden rijden tijdens een FCY sterk naar voren en werden tweede.

240428 BalfeSmalley2
Balfe en Smalley verdienden de 1932 RAC Trophy

Simon Orange en Tom Roche (Orange Racing by JMH) leken er een volledige Silver-Am-top drie van te maken in het algemeen klassement, totdat ze teruggezet werden naar P6 voor inhalen achter de Safety Car. Ze werden nog wel derde in hun klasse. Pro-Am-winnaars Chris Buncombe en Mardenborough werden gepromoveerd naar het algemene podium voor Clutton en Tillbrook na een drive-through voor het contact met de Team RJN-auto. Ricky en Rob Collard maakten de algemene top vijf en het Pro-Am-podium af. Andrew Gilbert en Fran Rueda (Optimum Motorsport) werden achter Orange en Roche zevende en finishten voor Jonny Adam en Petrobelli, John Ferguson en Raffaele Marciello (RAM Racing), en Keen en Loggie. Martin Plowman en Smith kwamen buiten de punten terecht evenals Götz en Tse, en Leung en Vanthoor.

240428 Collard
Terwijl Balfe en Smalley de nieuwe kampioenschapsleiders zijn in het algemene GT3-klassement, staan vader-en-zoon Rob en Ricky Collard bovenaan de puntenstand in GT3-Pro-Am

In de GT4-divisie domineerden Jack Brown en Zac Meakin (Optimum Motorsport) voor Jamie Day en Mikey Porter (Forsetti Motorsport). De Mustang van Erik Evans en Marco Signoretti (Academy Motorsport) completeerde het Silver Cup-podium met de zesde plek algemeen binnen de GT4-divisie. De Lotus Emira scoorde haar eerste zege in de British GT dankzij een mooie inhaalactie van Gordie Mutch (Mahiki Racing) op Seb Morris (Team Parker Racing) voor de leiding in de Pro-Am-klasse in de laatste minuten van de race. Achter Ian Duggan en Mutch, en Charles Dawson en Morris waren het William Orton en Marc Warren in de andere Aston Martin van Forsetti Motorsport die nog een Pro-Am-bokaal verdienden.

240428 DugganMutch
Na een overwinning in de Greater Bay Area GT Cup in Macau afgelopen november zegevierde de Emira nu voor het eerst in Europa

UITSLAG RACE

Het British GT Championship keert volgende maand terug met nog een drie-uurswedstrijd. Deze staat op de planning voor zondag 26 mei op Donington Park.

International GT Open
Karol Basz, de pro in de Pro-Am-Audi van Olimp Racing, mocht de zaterdagsrace op het Autódromo Internacional do Algarve vanaf pole position aanvangen en wist Schiller tijdens zijn stint achter zich te houden. Bartone was echter rapper dan Marcin Jedliński en de Amerikaan reed relatief comfortabel naar zijn eerste overwinning in het International GT Open. Jedliński werd in de laatste ronde ingehaald door de Ferrari van Eddie Cheever III en Marco Pulcini (Spirit of Race) en verloor op die manier de Pro-Am-zege. Thomas Ikin and Morten Strømsted (Team Motopark) completeerden het podium in die klasse, nadat 'Hash' (Car Collection Motorsport) en Valentin Pierburg (GetSpeed) elkaar hadden uitgeschakeld. Heiko Neumann en Timo Rumpfkeil (Team Motopark) wonnen in de Am-klasse voor Giuseppe Cipriani (Il Barone Rampante) ondanks een spin.

240427 BaszJedlinski CheeverPulcini
Jedliński en Pulcini vechtend om de Pro-Am-zege in de slotfase van Race 1 in Portimão

UITSLAG RACE 1

Grenier en Al Zubair versloegen de vanaf pole begonnen Mercedes-AMG van Dominik Baumann en Mikaeel Pitamber (SPS automotive performance) in de zondagsrace met een voorsprong van slechts acht tienden van een seconde. Diego Menchaca en Marcos Siebert (Team Motopark) werd op dezelfde achterstand derde om nog een trofee te verdienen. Alessandro Cozzi en Giorgio Sernagiotto (AF Corse) kwamen als enige Pro-Am-coureurs in de top tien terecht en wonnen in hun klasse voor Cheever III en Pulcini, en Fransmannen Michael Blanchemain en Jim Pla (Scuderia Villorba Corse). Neumann en Rumpfkeil werden laat in de wedstrijd uitgeschakeld en verloren de Am-zege aan Cipriani die zich moest herstellen van een spin na een tik van Rumpfkeil. Kiki Sak Nanan en Adam Osieka (GetSpeed) werden net als in Race 1 ook in Race 2 derde in de klasse voor amateurs.

240428 GrenierAlZubair
Grenier en Al Zubair verlieten Portugal als leiders in de tussenstand, maar zullen vanwege een parttimeprogramma niet het volledige seizoen doen

UITSLAG RACE 2

Het International GT Open zal voor het eerst georganiseerd worden op de Hockenheimring. Het voormalige thuis van de Duitse Grand Prix zal de gastheer zijn van de tweede ronde op 11 en 12 mei.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet