Indycar: Oud Indycar-coureur Willy Dallenbach en pitlane sheriff op 87 jarige leeftijd overleden
Vanochtend vroeg stierf oud-Indycar coureur Wally Dallenbach op 87-jarige leeftijd. Dallenbach was afkomstig uit East Brunswick in de staat New Yersey en startte tussen 1967 en 1979 dertien maal in de Indy 500. Daar eindigde hij in 1976 en 1977 met de No 40 Patrick Wildcat DGS tweemaal als vierde. In 1974 wist Wally in het midden van de eerste startrij op de Brickyard te kwalificeren. Het was tevens ook zijn beste Indy 500 “start”
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Indycar/Indianapolis Motor Speedway
Oud Indycar-coureur Willy Dallenbach en pitlane sheriff Wally Dallenbach op 87 jarige leeftijd overleden
In 1975 leverde Wally Dallenbach waarschijnlijk de meest memorabele prestatie in de Indy 500. Hier kwam hij wederom met een auto van team eigenaar U.E. ofwel “Pat Patrick uit. Gedurende 96 ronden reed Dallenbach viermaal aan de leiding en verloor deze positie alleen bij de reguliere pitstops. Door een verbande zuiger werd Dallenbach in de 162e ronde van de wedstrijd uitgeschakeld. Slechts twaalf ronden voor het einde omdat de wedstrijd vanwege regen voortijdig werd afgebroken waardoor Bobby Unser zijn tweede overwinning op de Brickyard kon behalen. Dallenbach werd als negende geklasseerd.
In totaal startte Wally 180 keer in de Indycarseries behaalde één pole, vijf overwinningen en stond maar liefst 27 maal op het podium. In 1973 eindigde hij in de eindstand van het kampioenschap als tweede achter Roger McCluskey ondanks het feit dat hij zich voor de eerste twee wedstrijden van het seizoen niet wist te kwalificeren. Zijn meest memorabele overwinning behaalde Wally dat jaar in de California 500 op de Ontario Motor Speedway. Het was de laatste van drie achtereenvolgende zeges voor het team van U.E. Pat Patrick
Wally begon aan oostkust met zijn carriere in dragracing en stapte vervolgens over naar midget- en Sprintcars. In 1965 maakte hij op de Langhorne Speedway zijn Indycar-debuut en maakte in 1979 zijn allerlaatste start. Als rijder ging hij met pensioen maar het was niet zijn laatste verschijning in Indycar.
In 1981 moesten de kwalificaties voor de Indy 500 vanwege regen worden ingekort terwijl Mario Andretti vanwege F1 verplichtingen in de Belgische Grand Prix geen kans had om zich te kwalificeren. Het betekende dat Dallenbach kortstondig uit zijn pensioen kwam en Mario’s No 40 STP Wildcat Cosworth veilig wist te kwalificeren.
Na zijn aanvankelijke pensionering werd Dallenbach in 1980 de eerste wedstrijddirecteur van de toenmalige CART-series. Tot 2004 was hij hoofd steward en was gemakkelijk te herkennen aan zijn enorme cowboyhoed. Als pitlane sheriff garandeerde Wally niet alleen de veiligheid van de fotografen maar ook van de crews op een manier die respect afdwong. Heb van nabij mee mogen maken hoe hij teamleden van verschillende teams tot de orde riep.
Veiligheid
Dallenbach heeft ook enorm veel voor de veiligheid in Indycar gedaan en werkte nauw samen met de bekende artsen Dr. Terry Trammell en Dr. Steve Olvey. Samen met Steve Edwards en Lon Bromley ontwikkelde hij een baanbrekend veiligheidsteam bestaande uit artsen, verpleegsters en een medisch urgentieteam dat bij alle CART-wedstrijden aanwezig was. Ook werkte Dallenbach nauw samen met de constructeurs om verbeteringen aan de auto’s aan te brengen en een chassisconstructie te creëren waarin nog meer absorberende materialen verwerkt waren.
In een verklaring reageren Indycar en de Indianapolis Motor Speedway als volgt: “Wally Dallenbach heeft vijf decennia lang een enorme bijdrage aan onze sport als adviseur en official geleverd. Achter het stuur was hij een getalenteerde deelnemer die clean racete. Dat gevoel van eerlijkheid en fatsoen strekte zich uit tot zijn legendarische ambtstermijn in CART als Chief Steward. Vanwege zijn standvastigheid werd hij door iedereen gerespecteerd. Wally’s vele bijdragen aan de veiligheid van de sport zoals een meereizend medisch team zal tot ver in de toekomst weerklank vinden. Hij was één van de “Good Guys in Open Wheel Racing” waarbij onze gedachten en sympathieën naar zijn familie uitgaan.”
Dallenbach ’s teamgenoot en tweevoudig Indy 500 winnaar bij Pat Patrick Racing Gordon Johncock: “Wally was de beste teamgenoot die je je maar kon wensen. Ik heb nog nooit iemand op het circuit ontmoet die zo behulpzaam was als Wally. Hij hield van de sport en nadat hij met pensioen ging was hij jarenlang chiefsteward in CART die veteranen en rookies hielp. Hij heeft door de jaren heen heel veel goeds voor de sport gedaan. Ik zal hem missen. Een heel goed mens.”
Dallenbach had niet alleen een passie voor auto’s maar ook voor motoren. Na een succesvol raceseizoen in 1973 verhuisde Wally met zijn gezin naar een Basalt in Colorado waar hij een ranch bezat. Een droom die hij al na zijn wittebroodsweken in Aspen 1969 had. Samen met zijn vriend Sherm Cooper organiseerde hij in 1976 de Colorado dirtbike ride. Het evenement dat alleen op uitnodiging toegankelijk was groeide zelfs zodanig dat het Colorado Charity Fund opgericht moest worden. Daar werd in 1987 een roadride aan toegevoegd. Voor goede doelen zoals studiebeurzen, medische centra, scouting etc. werd meer dan 1,2 miljoen dollar opgehaald.
Wally Dallenbach werd in meerdere Halls of Fame opgenomen zoals Indianapolis Motor Speedway Hall of Fame, Motorsports Hall of Fame, Pike Peak International Hillclimb Hall of Fame maar ook Sports Halls of Fame in zijn geboortestreek New Jersey en Colorado.
Vorig jaar overleed zijn echtgenote Peppy. Dallenbach laat twee zoons en een dochter na. Oud NASCAR-coureur Wally Jr. en meervoudig Pikes Peak Hill Climb winnaar Paul alsmede dochter Colleen.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Indycar/Indianapolis Motor Speedway
Oud Indycar-coureur Willy Dallenbach en pitlane sheriff Wally Dallenbach op 87 jarige leeftijd overleden
In 1975 leverde Wally Dallenbach waarschijnlijk de meest memorabele prestatie in de Indy 500. Hier kwam hij wederom met een auto van team eigenaar U.E. ofwel “Pat Patrick uit. Gedurende 96 ronden reed Dallenbach viermaal aan de leiding en verloor deze positie alleen bij de reguliere pitstops. Door een verbande zuiger werd Dallenbach in de 162e ronde van de wedstrijd uitgeschakeld. Slechts twaalf ronden voor het einde omdat de wedstrijd vanwege regen voortijdig werd afgebroken waardoor Bobby Unser zijn tweede overwinning op de Brickyard kon behalen. Dallenbach werd als negende geklasseerd.
In totaal startte Wally 180 keer in de Indycarseries behaalde één pole, vijf overwinningen en stond maar liefst 27 maal op het podium. In 1973 eindigde hij in de eindstand van het kampioenschap als tweede achter Roger McCluskey ondanks het feit dat hij zich voor de eerste twee wedstrijden van het seizoen niet wist te kwalificeren. Zijn meest memorabele overwinning behaalde Wally dat jaar in de California 500 op de Ontario Motor Speedway. Het was de laatste van drie achtereenvolgende zeges voor het team van U.E. Pat Patrick
Wally begon aan oostkust met zijn carriere in dragracing en stapte vervolgens over naar midget- en Sprintcars. In 1965 maakte hij op de Langhorne Speedway zijn Indycar-debuut en maakte in 1979 zijn allerlaatste start. Als rijder ging hij met pensioen maar het was niet zijn laatste verschijning in Indycar.
In 1981 moesten de kwalificaties voor de Indy 500 vanwege regen worden ingekort terwijl Mario Andretti vanwege F1 verplichtingen in de Belgische Grand Prix geen kans had om zich te kwalificeren. Het betekende dat Dallenbach kortstondig uit zijn pensioen kwam en Mario’s No 40 STP Wildcat Cosworth veilig wist te kwalificeren.
Na zijn aanvankelijke pensionering werd Dallenbach in 1980 de eerste wedstrijddirecteur van de toenmalige CART-series. Tot 2004 was hij hoofd steward en was gemakkelijk te herkennen aan zijn enorme cowboyhoed. Als pitlane sheriff garandeerde Wally niet alleen de veiligheid van de fotografen maar ook van de crews op een manier die respect afdwong. Heb van nabij mee mogen maken hoe hij teamleden van verschillende teams tot de orde riep.
Veiligheid
Dallenbach heeft ook enorm veel voor de veiligheid in Indycar gedaan en werkte nauw samen met de bekende artsen Dr. Terry Trammell en Dr. Steve Olvey. Samen met Steve Edwards en Lon Bromley ontwikkelde hij een baanbrekend veiligheidsteam bestaande uit artsen, verpleegsters en een medisch urgentieteam dat bij alle CART-wedstrijden aanwezig was. Ook werkte Dallenbach nauw samen met de constructeurs om verbeteringen aan de auto’s aan te brengen en een chassisconstructie te creëren waarin nog meer absorberende materialen verwerkt waren.
In een verklaring reageren Indycar en de Indianapolis Motor Speedway als volgt: “Wally Dallenbach heeft vijf decennia lang een enorme bijdrage aan onze sport als adviseur en official geleverd. Achter het stuur was hij een getalenteerde deelnemer die clean racete. Dat gevoel van eerlijkheid en fatsoen strekte zich uit tot zijn legendarische ambtstermijn in CART als Chief Steward. Vanwege zijn standvastigheid werd hij door iedereen gerespecteerd. Wally’s vele bijdragen aan de veiligheid van de sport zoals een meereizend medisch team zal tot ver in de toekomst weerklank vinden. Hij was één van de “Good Guys in Open Wheel Racing” waarbij onze gedachten en sympathieën naar zijn familie uitgaan.”
Dallenbach ’s teamgenoot en tweevoudig Indy 500 winnaar bij Pat Patrick Racing Gordon Johncock: “Wally was de beste teamgenoot die je je maar kon wensen. Ik heb nog nooit iemand op het circuit ontmoet die zo behulpzaam was als Wally. Hij hield van de sport en nadat hij met pensioen ging was hij jarenlang chiefsteward in CART die veteranen en rookies hielp. Hij heeft door de jaren heen heel veel goeds voor de sport gedaan. Ik zal hem missen. Een heel goed mens.”
Dallenbach had niet alleen een passie voor auto’s maar ook voor motoren. Na een succesvol raceseizoen in 1973 verhuisde Wally met zijn gezin naar een Basalt in Colorado waar hij een ranch bezat. Een droom die hij al na zijn wittebroodsweken in Aspen 1969 had. Samen met zijn vriend Sherm Cooper organiseerde hij in 1976 de Colorado dirtbike ride. Het evenement dat alleen op uitnodiging toegankelijk was groeide zelfs zodanig dat het Colorado Charity Fund opgericht moest worden. Daar werd in 1987 een roadride aan toegevoegd. Voor goede doelen zoals studiebeurzen, medische centra, scouting etc. werd meer dan 1,2 miljoen dollar opgehaald.
Wally Dallenbach werd in meerdere Halls of Fame opgenomen zoals Indianapolis Motor Speedway Hall of Fame, Motorsports Hall of Fame, Pike Peak International Hillclimb Hall of Fame maar ook Sports Halls of Fame in zijn geboortestreek New Jersey en Colorado.
Vorig jaar overleed zijn echtgenote Peppy. Dallenbach laat twee zoons en een dochter na. Oud NASCAR-coureur Wally Jr. en meervoudig Pikes Peak Hill Climb winnaar Paul alsmede dochter Colleen.