Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Festival of Power ‘Rescheduled’ met snelle tijden maar zonder winnaars

kop DSC 9886

Met het Festival of Power ‘Rescheduled’ is het Europese dragraceseizoen 2024 van start gegaan. Hoewel het evenement op Santa Pod Raceway geen onderdeel is van het FIA/FIM Europees Kampioenschap, zijn er altijd wel wat teams die de wedstrijd als testmogelijkheid gebruiken voor de snel naderende Europese titelstrijd. Als volwaardige ronde van de Motorsport UK, ACU, nationale en Santa Pod clubkampioenschappen, kent het Festival of Power altijd goed gevulde velden met dit jaar zelfs meer van 300 inschrijvingen. Dat de deelnemers, trackcrew, promotor en toeschouwers niet beloond werden voor al hun inspanningen, had alles te maken met het weer.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

Het Festival of Power trapt traditioneel in het paasweekend het dragraceseizoen op Santa Pod Raceway af. Voor het tweede jaar op rij moest de wedstrijd door de overvloedige regen in de weken voorafgaand aan het evenement, worden uitgesteld naar eind april. Door het vele water waren campings en parkeerterreinen toen niet begaanbaar. Helaas werd ook het Festival of Power ‘Rescheduled’, zoals de race werd omgedoopt, geplaagd door kou en regen. De kwalificaties van vrijdag en zaterdag konden bij temperaturen van nauwelijks 8 graden nog redelijk normaal worden afgewerkt, maar de eliminaties van zondag vielen volledig in het water waardoor er geen winnaars konden worden gehuldigd. Dat er ondanks de lage temperaturen toch snelle tijden op de klokken verschenen, zegt alles over de trackcrew van Santa Pod Raceway die opnieuw tot het uiterste ging om een perfect geprepareerde baan neer te leggen. Onderstaand een overzicht van de hoogtepunten van de kwalificaties, de Nederlandse rijders die in actie kwamen en andere zaken die opvielen.

trackcrew DSC 0023

Pro Modified, meetellend voor het Motorsport UK Championship, was de klasse waar de meeste aandacht naar uitging. Als één ding duidelijk werd, dan is het wel dat dit jaar in de strijd om het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap serieus rekening gehouden moet worden met Andres Arnover.

arnover DSC 9741

De Est kwam een week voor het Festival of Power al op Santa Pod in actie en bracht daarbij zijn persoonlijk record terug van 5,86 naar 5,82 seconden. Om goed voorbereid aan het FIA EK te beginnen schreef Arnover zijn turbo Ford Mustang GT500 ook in voor het Festival of Power en was niet alleen snel, maar ook nog eens constant, iets wat er de laatste jaren nog wel eens aan ontbrak. Arnover liet diverse runs in de 5,8 seconden noteren en pakte met 5,84 seconden de eerste kwalificatiepositie. Meer dan tevreden was ook Jon Webster. De Brit scherpte met zijn turbo Ford Mustang zijn persoonlijk record aan tot 5,90 seconden en was daarmee achter Arnover tweede in de kwalificaties.

dulamon DSC 9881

Blij met zijn tijd, maar minder blij met hoe het weekend eindigde, was Jean Dulamon. De Fransman klokte een keurige 5,95 seconden en bleef daarmee maar een fractie verwijderd van zijn persoonlijk record.

dulamon DSC 9959

dulamon DSC 9960

dulamon DSC 4837

Op zaterdag ging het echter mis voor Dulamon. De Fransman hield tijdens de burn out, toen de Camaro scheef trok, net iets te lang het gas erop waardoor de auto met z’n neus tegen de muur belandde. De snelheid was weliswaar niet hoog, maar toch liep de body flinke schade op.

robinson DSC 0038

Andy Robinson kwam pas op zaterdag in actie. In de enige run die de Engelsman volbracht en waarbij hij ruim voor de finish van het gas ging, klokte Robinson 6,50 seconden.

wallace DSC 9777

Bobby Wallace was ongetwijfeld minder tevreden. Met 6,57 seconden bleef de Engelsman steken op plek vijf.

webster DSC 9953

Bij Webster ging het in de burn out ook bijna mis toen hij net als Dulamon bij een scheef trekkende Mustang iets te lang het gaspedaal naar beneden hield. Hier kwam de correctie nog wel net op tijd.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet