Indycar: Dubbeloverwinning Team Penske op Barber Motorsports Park. Zege Scott McLaughlin. VeeKay P17
In een toch wel enigszins chaotisch verlopen wedstrijd hielden de Team Penske-coureurs na een moeilijk verlopen week, na de St. Petersburg diskwalificaties, het hoofd gewoon koel. Zowel McLaughlin als Power liet zich in tegenstelling tot de concurrentie niet uit hun ritme brengen. Linus Lundqvist eindigde als derde gevolgd door zijn landgenoot Felix Rosenqvist die voor het team van Meyer Shank andermaal een goed resultaat wist te behalen. Na een fraaie inhaalwedstrijd behaalde Linus Lundqvist op Barber Motorsports Park zijn eerste Indycar podium. Rinus VeeKay eindigde na een wisselvallige wedstrijd, waarin hij in het middelste gedeelte goed in zijn ritme kwam, uiteindelijk als 17e
Scott McLaughlin ofwel Scotty Mac was een klasse apart op Barber Motorsports Park.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar
Dubbeloverwinning Team Penske op Barber Motorsports Park. Zege Scott McLaughlin. VeeKay P17
Het werd de wedstrijd van de wisselende strategieën mede veroorzaakt door enkele wedstrijdincident. Alleen bij de teams van Penske en Ganassi leek men het hoofd koel te houden. De eerste vier posities werden door coureurs van beide teams ingenomen. VeeKay was bij de start iets te gretig en zorgde na een touché met Sting Ray Robb(A.J. Foyt Enterprises) voor de eerste neutralisatie. Later kwam VeeKay in de wedstrijd goed in zijn ritme maar een verkeerde strategie aan het einde van de wedstrijd verhinderde jammer genoeg een Top 10 klassering. Waarschijnlijk had dit incident voor Sting Ray Robb later in de wedstrijd toch wel een ernstig gevolg. In de 54e ronde brak op volle snelheid de stuurinrichting.
Zowel Pietro Fittipaldi als Alexander Rossi kwamen na hun incidenten met een grote achterstand nogmaals terug op de baan. Aan spanning, incidenten, vele positiewisselingen ontbrak het niet in een wedstrijd die vooral door wisselende strategieën werd bepaald. Bij het team van ``The Captain´´ Roger Penske hield men het hoofd koel en men pakte met polesitter Scott McLaughlin en Will Power een fraai dubbeloverwinning. Ook was het verfrissend om te zien dat Santino Ferrucci, mede door strategie, het tempo van de concurrentie wist bij te houden en het team van A.J. Foyt Enterprises een verdiende zevende positie bezorgde.
Tweede plek voor zijn teamgenoot Will Power die ondanks een foutje alsnog als tweede wist te eindigen.
Bandenkeuze:
Soft Compound
Newgarden, Grosjean, Rasmussen, Ericsson, Canapino, Fittipaldi, O´Ward, Robb, Palou, Dixon, Rahal, Rossi
Harde compound
McLaughlin, Power, Rosenqvist, Armstrong, Kirkwood, Blomqvist, Ferrucci, Herta, Lundqvist, Simpson, Pourchaire Ghiotto, Harvey, VeeKay, Lundgaard
Race
Direct bij de start raakte VeeKay de auto van Sting Ray Robb terwijl Scott Dixon in de openingsfase al veel positie op Barber Motorsports had goed gemaakt terwijl Scott McLaughlin vanaf pole direct de leiding had genomen.In een chaotische openingsronde maakte Ferrucci contact met Herta. Vervolgens maakten O´Ward en Pietro Fittipaldi contact met elkaar waarbij laatstgenoemde voor de eerste safetycar-interventie zorgde. Voor de Braziliaan leek het einde wedstrijd te betekenen alhoewel later nogmaals terug op de baan kwam. Het incident gebeurde juist op het moment dat VeeKay vanwege een opgelegde penalty voor het incident in de openingsronde een ´´drive-through´´ opnam. Zowel Fittipaldi als Alexander Rossi kwamen later na hun incidenten nog even met een enorme achterstand terug op de baan.
Stand 10e ronde: McLaughlin, Power Lungaard, Rosenqvist, Armstrong, Palou, Rahal, Dixon, Newgarden, Grosjean.
Direct na de herstart kreeg O´Ward eveneens een ´´drive-through´ opgelegd. De Mexicaan was het er niet mee eens en beschouwde het via de boordradio als een ´´racing incident´ Na de herstart had McLaughlin al een voorsprong van 1.3 secs. op zijn teammaat Will Power weten op te bouwen. Opvallend genoeg hadden de beide Penske-coureurs hun P2P nog niet gebruikt. Inmiddels was VeeKay in de 18e ronde al naar de 15e plek opgeklommen terwijl Scott Dixon na contact met Rahal achterstevoren door de grindbak ging en naar de 18e plek terugviel en achter VeeKay terecht kwam.
Doorbraak voor Linus Lundqvist op Barber Motorsports Park.
Stand 20e ronde: McLaughlin, Power, Lundgaard, Palou,Rosenqvist, Rahal, Armstrong, Newgarden, Grosjean, Kirkwood. VeeKay P15
Drie ronden later profiteerde Lundgaard nadat Will Power ook even naast de baan terechtkwam. Lundgaard besloot om daarna direct op een nieuwe rode compound terug de baan op te gaan. Ericsson en Rasmussen maakten eveneens contact waarbij laatstgenoemde van P12 naar P26 terugviel. Power liet in de 27e ronde zijn harde compound door een versleten setje soft vervangen. Scott McLaughlin reageerde direct op zijn teammaat door een ronde later naar binnen te komen. Beiden zaten zo goed als zeker op dezelfde strategie.
Stand 30e ronde: Palou, Rosenqvist, Grosjean, Kirkwood, Ferrucci, McLaughlin, Power, Ericsson, VeeKay, Lundgaard. Armstrong maakte vervolgens contact met Newgarden…….. Voordat VeeKay in de 34e ronde naar binnen moest had de Nederlander een indrukwekkende progressie van 24 posities gemaakt. Ditmaal verliep de stop vlekkeloos. Eén ronde later bevond zich de gehele Top 12 op de Rode Compound. Na de stop kwam VeeKay weer in zestiende positie achter Ericsson terug op de baan. In de 40e ronde werd de wedstrijdvolgorde opnieuw hersteld.
Ook debutant Luca Ghiotto deed het eigenlijk niet onaardig maar viel na een beginnersfoutje terug naar de staart van het veld.
Stand 40e ronde: McLaughlin, Lundgaard, Power, Palou, Rossi, Rosenqvist, Armstrong, Ferrucci, Rahal, Kirkwood. VeeKay P14. Debutant Ghiotto maakte in de 41e ronde een klein foutje waarbij met een overstuurmomentje even van de baan raakte. Vervolgens verloor Arrow McLaren coureur Alexander Rossi na zijn reguliere stop het linker achterwiel en zorgde daarmee voor een tweede neutralisatie in de wedstrijd. Tijdens de neutralisatie ging een groot aantal deelnemers naar binnen terwijl Canapino voor een momentje in de pitlane zorgde door te spinnen. Na de stop bevonden de Penske-coureurs Power en McLaughlin zich in 17e en 18e positie. Direct na de herstart liet Will Power zijn teammaat McLaughlin staan maar die reageerde direct en sloeg terug. Na afloop erkende Power dat hij een foutje had gemaakt. VeeKay bevond zich op een keurige 8e positie.
Jammer dat de strategie bij VeeKay aan het einde van de wedstrijd verkeerd uitpakte.
Stand 50e ronde: Palou, Rosenqvist, Armstrong, Ferrucci, Rahal, Kirkwood, VeeKay, Grosjean, Newgarden, Ericsson. Vier ronden later zorgde Sting Ray Robb voor een derde neutralisatie door er hard vanaf te gaan. Volgens Robb was de stuurinrichting gebroken. Robb bleef bij de impact ongedeerd. Zowel Power als McLaughlin en Ferrucci besloten van de situatie geen gebruik te maken door niet naar binnen te gaan. Ferrucci, Power en Lundgaard zouden na dit oponthoud vanwege hun bandenkeuze opnieuw naar binnen moeten gaan. Vrijwel de gehele Top 10 bevond zich op de harde compound.
En toen vloog er een pop over de baan..........
Stand 60e ronde: Ferrucci, Lundqvist, McLaughlin, Simpson, Power, Lundgaard, Rasmussen, Harvey, Canapino, Blomqvist. Veekay P16 De herstart werd één ronde uitgesteld. Daarna nam Ferrucci direct de leiding terwijl McLaughlin direct de P2P inschakelde. Dixon liet in de 65e ronde voor de laatste maal brandstof bijvullen evenals Ferrucci die een vers setje rood liet aanbrengen. VeeKay volgde vier ronden later.
Stand 70e ronde: McLaughlin, Power, Lundgaard, Rasmussen, Harvey, Canapino, Lundqvist, Palou, Rosenqvist, Armstrong. VeeKay P22. Na zijn reguliere stop kwam VeeKay achter Newgarden terug op de baan. Zowel Power als McLaughlin kwamen in de 73e ronde voor hun allerlaatste stop naar binnen lieten beiden versleten setjes rood monteren. Beiden behielden hun positie. Een aantal deelnemers was inmiddels begonnen met het besparen van brandstof waardoor een aantal positiewisselingen zich begonnen aan te kondigen. Aan kop domineerden de Powerhouses van zowel Team Penske als Ganassi.
Schrikmomentje bij Juncos Hollinger Racing. Canapino ging in de pitlane bij zijn crew achterstevoren.
Stand 80e ronde: McLaughlin, Power, Lundqvist, Palou, Rosenqvist, Armstrong, Lundgaard, Kirkwood, Ferrucci, Herta. VeeKay P 22. Met nog vijf ronden te gaan spinde VeeKay´s ECR teamgenoot Christian Rasmussen en zorgde voor een vierde neutralisatie. Dit incident opende de gelegenheid voor een eindsprint richting finish met nog twee rondes te gaan. De herstart volgde in de 88e ronde waarbij McLaughlin opnieuw de leiding naam. Theo Pourchaire viel in de allerlaatste ronde stil maar er kwam geen neutralisatie meer. Na een uitstekend gereden wedstrijd behaalde Ganassi-coureur Linus Lindqvist met P3 zijn eerste podiumresultaat in de NTT- Indycarseries.
Bij Felix Rosenqvist zit de snelheid er bij Meyer Shank Racing dit seizoen goed in.
Uitslag Children´s of Alabama Grand Pix Barber Motorsports Park
1. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet 90 ronden
2. Will Power Dallara Chevrolet + 1.31.94 secs
3. Linus Lundqvist Dallara Honda + 2.4421 secs.
4. Felix Rosenqvist Dallara Honda + 4.5109 secs.
5. Alex Palou Dallara Honda + 5.3692 secs.
6. Christian Lundgaard Dallara Honda + 6.0509 secs.
7. Santino Ferrucci Dallara Chevrolet´+ 6.6055 secs.
8. Colton Herta Dallara Honda + 7.5124 secs.
9. Marcus Armstrong Dallara Honda +8.0375 secs.
10. Kyle Kirkwood Dallara Honda ´+ 8.5573 secs.