DTM: Luca Engstler verrassend naar winst in DTM-race vol spektakel
Pas het eerste weekeinde in een Lamborghini en gelijk al racewinnaar: Luca Engstler in de DTM op Oschersleben, die Maro Engel nipt voorbleef
Luca Engstler heeft zijn eerste DTM-overwinning binnen. In een spectaculaire tweede race van het weekeind bij de seizoensstart op Oschersleben kwam de 24-jarige Duitser, de zoon van oud-coureur Franz Engstler, door wat geluk bij de planning van de pitstop bij een ‘full course yellow’ aan de leiding en reed vervolgens met de GRT-Lamborghini de overwinning naar huis. Zo werd de wedstrijd in feite op dezelfde wijze beslist als gisteren. Ook Maro Engel, met de Winward-Mercedes, had zijn tweede plek aan de gunstige stop te danken. De beide HRT-Mercedes-teamgenoten Luca Stolz en Arjun Maini werden respectievelijk als derde en vierde geklasseerd. Thierry Vermeulen viel uit na een aanrijding met René Rast, die tevens de aanleiding was voor de ‘full course yellow’ die de uitkomst van de wedstrijd besliste.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: ADAC
Na de zaterdag op Oschersleben werden er de nodige aanpassingen doorgevoerd aan de ‘balance of performance’, die sinds de overname van de DTM door de ADAC ook in handen is van SRO onder leiding van Claude Surmont, die zelf ook ter plekke was. De beide McLarens van het debuterende Dörr-team, de Mercedessen en de Porsches mochten elk 15 kg lichter worden. Toch was het Mirko Bortotti, die met de SSR-Lamborghini in 1:21,800 minuten in de kwalificatie op zondagochtend de snelste tijd liet noteren, 0,07 seconde voor Luca Stolz (Mercedes) en 0,255 seconden voor Jack Aitken, de racewinnaar van zaterdag met de snelste van de beide Emil Frey-Ferrari’s. Ook Luca Engstler en Nicki Thiim (beide Lamborghini) hadden respectievelijk als vierde en zesde een goede uitgangspositie, met Arjun Maini (Mercedes) daartussen.
Bij de start van de race nam Bortolotti de leiding, voor Stolz en Aitken, waarop de Brit het in de eerste bocht aan de buitenkant probeerde, maar dat liep faliekant mis. Aitken ging wijd, raakte betrokken in de mêlée met Sheldon van der Linde en Maximilian Paul en strandde met een gebroken wiel. Dat leidde tot een interventie van de safety-car, die een kleine tien minuten lang het veld aanvoerde. Bortolotti leidde voor Stolz, Engstler, Maini en Thiim, Vermeulen reed op de achtste plaats, maar verloor die kort na de herstart aan Kelvin van der Linde.
Toen na 20 minuten het pitstopvenster openging, was Sheldon van der Linde de eerste die binnenkwam. Zijn broer Kelvin, Thiim en Vermeulen volgden één ronde later. Voor Thiim en zijn SSR-team verliep de pitstop desastreus: het linker achterwiel ging er niet op, waarmee er zoveel tijd verspeeld werd, dat het team de auto van Thiim de box in duwde en de race voor gezien hield. Voor Thiim was het de tweede uitvalbeurt op rij.
Vermeulen vond op de ronde na zijn stop René Rast voor zich, die net op nieuwe en daarmee koude banden de pits was uitgekomen, waarop zich een intens duel tussen onze landgenoot en de drievoudig DTM-kampioen ontwikkelde. Dat liep verkeerd af: de twee kemphanen raakten elkaar, waarop de Ferrari van Vermeulen achterwaarts de vangrails in ging en in brand raakte. Vermeulen stapte ongedeerd uit en toonde met een opgestoken middelvinger zijn ongenoegen over de actie van Rast, waarop hij prompt een onderzoek van de sportcommissarissen wegens onsportief gedrag aan de broek kreeg. Na de race leverde zijn onmiskenbare handgebaar hem een officiële vermaning op.
Vanwege de gestrande Ferrari van Vermeulen was er een ‘full course yellow’, waarvan – net als daags tevoren Marco Wittmann – ditmaal Engstler en Engel profiteerden en zo virtueel aan kop van het veld kwamen. Direct na de herstart kwamen Bortolotti en Stolz naar binnen voor hun stops en ook bij Bortolotti ging het mis bij het linker achterwiel, net als eerder in de race bij zijn teamgenoot Thiim. En daarmee was de pitstop-ellende bij Lamborghini nog niet gedaan, want ook Maximilian Paul, die als laatste moest binnenkomen en bij een goede stop zomaar kans gemaakt zou hebben op het podium, verloor alle kansen op een klassering bij de stop. Bij hem zat het rechter voorwiel er niet op, waardoor zijn Lamborghini nog in de pitstraat tot stilstand kwam.
Engstler wordt als winnaar afgevlagd
Vooraan hadden Engstler en Engel een riante voorsprong op de rest van het veld en hoewel Engel constant de druk op Engstler hield, maakte de jonge Zuid-Duitse rijder geen fouten en reed na een uur zijn eerste overwinning in de DTM naar huis, iets wat zijn vader nooit voor elkaar kreeg. De emoties bij vader en zoon Engstler waren groot. Engel eindigde op de tweede plaats, voor de beide Mercedes-rijders Stolz en Maini. De vijfde plaats leek een zekere buit voor Abt-Audi-rijder Ricardo Feller, met teamgenoot Kelvin van der Linde in zijn kielzog, totdat de Audi van Feller in de laatste ronde nagenoeg stilviel zonder brandstof. Daarmee werd Van der Linde alsnog vijfde, voor zijn broer Sheldon als beste BMW-rijder en diens teamgenoot Rast, plus Engelhart in de Lamborghini. De onfortuinlijke Feller werd uiteindelijk nog negende, Wittmann completeerde de top tien.
Feest bij Luca Engstler na zijn eerste DTM-overwinning