Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula E

Formule E: Evans en Cassidy zorgen voor dubbel Jaguar-succes in Monaco

Pascal Wehrlein, TAG Heuer Porsche Formula E Team, Porsche 99X Electric Gen3, leads Stoffel Vandoorne, DS Penske, DS E-Tense FE23, at the start (Pascal Wehrlein, TAG Heuer Porsche Formula E Team, Porsche 99X Electric Gen3, leads Stoffel Vandoorne, DS
Start van de race met Wehrlein vanaf pole aan de leiding, voor Vandoorne

Bepaald geen gebrek aan incidenten tijdens de Formule E-race op het stratencircuit van Monaco, twee weken voordat de Formule 1 daar te gast is. En in tegenstelling tot de voorafgaande wedstrijden in Misano werd er nu ook mooi gestreden om de overwinning. Dat leidde uiteindelijk tot dubbel succes voor Jaguar TCS Racing, met de overwinning voor Mitch Evans en de tweede plaats voor Nick Cassidy. Stoffel Vandoorne eindigde voor DS Penske op de derde plaats. Robin Frijns reed lange tijd sterk mee, maar verloor alle kansen op een goede klassering doordat hij na een aanrijding met schade de pits in moest. Zo werd Nyck de Vries als twaalfde de best geklasseerde Nederlander.

Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: FIA Formule E


Porsche-coureur Pascal Wehrlein behaalde met een tijd van 1:29,861 minuten de pole-position, een halve seconde sneller dan DS Penske-rijder Stoffel Vandoorne. De tweede rij was met Nick Cassidy en Mitch Evans volledig in handen van Jaguar. Robin Frijns kwalificeerde zich als negende, Nyck de Vries startte als 13e.

Pascal Wehrlein, TAG Heuer Porsche Formula E Team, with his Julius Baer Pole Position Award
Wehrlein behaalde de pole-position

Wehrlein nam bij de start de leiding, voor Vandoorne en Cassidy. In de derde ronde nam Wehrlein als de eerste de omweg voor de attack mode, waardoor Vandoorne de leiding kon overnemen. Norman Nato liep schade op, een ronde werd Buemi in de afgrenzing van de baan gereden, terwijl ook Mortara crashte. Dat leidde tot een interventie van de safety-car.

In de negende ronde werd de race weer vrijgegeven. Vandoorne leidde voor Evans, Cassidy, Wehrlein, Vergne, Günther en Frijns. In ronde tien activeerde Vandoorne de attack mode, waardoor Evans de leiding kon overnemen. Frijns liep schade op in een duel met Dennis, waarop hij in de 17e ronde de pits in moest.

Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, Jaguar I-TYPE 6
Evans langs de haven op weg naar zijn eerste zege in Monaco

In de 25e ronde raakte Müller in de afgrenzing na te zijn aangereden door Jake Hughes, die voor het incident een tijdstraf van vijf seconde kreeg. Vanwege de gestrande auto van de Zwitser kwam opnieuw de safety-car in actie, ditmaal voor tweee ronden. De wedstrijdleiding besloot vanwege de neutralisaties tevens om de duur van de race te verlengen van 29 naar 31 ronden.

Bij de herstart reden de beide Jaguar-rijders Evans en Cassidy op de eerste tweee plaatsen, gevolgd door de DS Penskes van Vandoorne en Vergne, de Porsches van Wehrlein en Félix da Costa en de Nissans van Rowland en Fenestraz, maar al snel wird deze mooie teamvolgorde verstoord toen Rowland Félix da Costa passeerde en zo de zesde plaats overnam.

Stoffel Vandoorne, DS Penske, DS E-Tense FE23
Stoffel Vandoorne behaalde zijn eerste podiumplaats met DS Penske

Een korte gele vlag in de 30e en voorlaatste ronde leverde geen problemen meer op. Uiteindelijk werd Evans als winnaar afgevlagd en zorgde daarmee voor de eerste overwinning van Jaguar in de Formule E in Monaco, terwijl teamgenoot Cassidy het succes completeerde. Daarachter Vandoorne, die zijn eerste podiumplaats voor DS Penske behaalde, en diens tagenoot Vergne. Wehrlein eindigde als vijfde, voor Rowland, Félix da Costa, Fenestraz en Günther. Nyck de Vries was als twaalfde de best geklasseerde Nederlander, Frijns kwam na zijn pitstop niet verder dan de 17e plaats.

Nyck de Vries, Mahindra Racing, Mahindra M9Electro
Nyck de Vries was de beste Nederlander met de twaalfde plaats
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet