DTM: Jack Aitken eerste winnaar nieuw seizoen na pech Wittmann
Jack Aitken behaalde in Oschersleben zijn tweede DTM-racezege
Jack Aitken is met de Emil Frey-Ferrari de eerste winnaar van het DTM-seizoen 2024. In een dramatische slotfase van de openingsrace op Oschersleben profiteerde de Brit toen Marco Wittmann met de Schubert-BMW, die met enig geluk de leiding had overgenomen dankzij een pitstop tijdens een full-course yellow, met weggevallen benzinedruk tot stilstand kwam. Daarmee was voor Aitken de weg naar de overwinning vrij. Mirko Bortolotti (SSR-Lamborghini) eindigde als tweede, voor Ricardo Feller (Abt-Audi). Thierry Vermeulen, teamgenoot van winnaar Aitken, werd als negende geklasseerd.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: ADAC
Nadat Mercedes-rijders gisteren tijdens de vrije training het tempo op Oschersleben bepaalden, was Aitken met de Emil Frey-Ferrari op zaterdagochtend het snelste in de kwalificatie. Hij behaalde de pole-position, voor Bortolotti, waarmee de beide Italiaanse sportwagenmerken op de eerste rij stonden. Met Arjun Maini (Mercedes) als derde en Ricardo Feller (Audi) als vierde stonden er vier merken op de eerste vier startplaatsen. Beste BMW-rijder was Sheldon van der Linde op de zesde plek.
Eerste start van het seizoen voor goed gevulde tribunes, Aitken komt lekker weg
Bij de start van de race, voor goed gevulde tribunes, nam Aitken direct de leiding, voor Bortolotti en Feller, die kon doorschuiven nadat Maini niet optimaal weg kwam en terrein verloor. Feller zette vervolgens Bortolotti onder druk in de strijd om de tweede plaats, maar vooralsnog zonder resultaat.
Nicki Thiim parkeerde na een kwartier de SSR-Lamborghini in de pits en was daarmee de eerste uitvaller van het seizoen. Er ontspon zich een mooi duel tussen Engstler en Kelvin van der Linde om de tiende plaats, waarbij ook Vermeulen op het vinkentouw zat. Van der Linde raakte Engstler en passeerde de Duitser, maar moest van de wedstrijdleiding vanwege het contact de gewonnen positie weer opgeven.
Na iets meer dan een halfuur liep bij de McLaren van debutant Ben Dörr bij het opkomen van het rechte stuk het linker achterwiel eraf, waarop de McLaren in rijrichting aan de rechter kant naast de baan tot stilstand kwam. Het wiel rolde nog een tijdlang door en kwam op de baan te staan, waarop de wedstrijdleiding een ‘full-course yellow’ uitriep.
Wittmann kwam door een gunstige planning van zijn stop aan de leiding
Marco Wittmann, gestart als 19e, kwam net voordat de ‘full-course yellow’ van kracht werd de pits in voor zijn verplichte stop, nadat al vrijwel alle andere rijders hun stop hadden gemaakt. Door het relatief mindere tijdverlies kon Wittmann de leiding overnemen, voor Aitken, Feller en Bortolotti.
Nadat de race weer was vrijgegeven, leek Wittmann riant op weg naar de overwinning, voor Feller en Bortolotti, totdat de BMW van Wittmann met nog vierenhalve minuut te gaan in de chicane langzamer werd en uiteindelijk bij het rechte stuk van start en finish tot stilstand kwam.
Aitken ging uiteindelijk met de overwinning aan de haal
Daarmee kwam Aitken opnieuw aan de leiding en werd – na een safety-car-fase en een laatste ronde op racetempo – voor de tweede keer in zijn loopbaan als winnaar van een DTM-race afgevlagd. Bortolotti eindigde als tweede, voor Feller, die in de slotfase nog net de hevig aandringende Sheldon van der Linde achter zich wist te houden. Achter de Zuid-Afrikaan volgden Mercedes-rijders Stolz en Auer, René Rast, Arjun Maini en Thierry Vermeulen. Titelverdediger Thomas Preining completeerde de top tien.