Formule E: Formule E introduceert GEN3 EVO
De Formule E en de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) onthulde gisteren de nieuwe generatie FE. De auto is niet meer dan een evolutie van het huidige model. De nieuwe volledig elektrische GEN3 Evo, die van 1,82 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. Door gebruik te maken van een reeks innovatieve technische upgrades, zal de GEN3 Evo, onthuld tijdens de Private Car Collection van H.S.H Prince Albert II, debuteren in het 11e seizoen van het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap, waarin enkele van 's werelds grootste fabrikanten en coureurs op iconische locaties over de gehele wereld wiel-aan-wiel racen.
Tekst Willem J. Staat
Foto's FIA FE
Formule E introduceert GEN3 Evo
De nieuwste GEN3 Evo-editie, ontwikkeld door specialisten uit de Formule E en de FIA, markeert een aanzienlijke sprong voorwaarts in de elektrische racetechnologie, met een acceleratie van 0-100 km/u die 30% sneller is dan die van een huidige F1-auto, en 36% sneller dan de GEN3-auto.
Hij kan bijna een volle seconde sneller accelereren dan zijn voorganger – de GEN3 – de eerste raceauto ter wereld die is ontworpen voor straatraces, en zet een nog hogere standaard op het gebied van prestaties, duurzaamheid en efficiëntie. De GEN3 Evo fungeert als een formidabele ambassadeur voor de toekomst van de autosport en belichaamt baanbrekende ontwikkelingen en toewijding aan verantwoordelijkheid voor het milieu.
Belangrijke technische verbeteringen voor de nieuwe GEN3 Evo-raceauto zijn onder meer:
De snelst accelererende FIA-eenzitter – In staat om van 0 naar 100 km/u te sprinten in 1,82 seconden (0-100 km/u in 1,86 seconden), 30% sneller dan een huidige F1-auto.
Sneller, sterker, wendbaarder – Prestatie-upgrades zorgen voor een geschatte prestatiewinst van 2% ten opzichte van GEN3, wat neerkomt op een 2 seconden snellere kwalificatieronde op het circuit van Monaco, waardoor racen van wereldklasse op elk circuit mogelijk wordt.
Slanker en agressieverer. – Een agressieve nieuwe bodykit welke is ontworpen om sterker, robuuster en aerodynamischer te zijn wat nog meer close racing garandeert.
Vierwielaandrijving (FWD) – Een primeur voor een Formule E-auto, beschikbaar tijdens kwalificatieduels, racestarts en ATTACK MODE. Deze functie maximaliseert de acceleratie en controle, verhoogt de spanning van kritieke racemomenten en intensiveert de rivaliteit tussen de coureurs. FWD verbetert zowel de prestaties als de strategie en zorgt voor spannender racen voor zowel coureurs als fans.
Betere grip – Geoptimaliseerde Hankook iON-banden voor alle weersomstandigheden die 5-10% meer grip bieden, gemaakt van 35% gerecyclede en duurzame materialen (+9% versus GEN3-specificatie).Deze nieuwe toevoegingen zijn speciaal ontworpen voor sneller en closer racen tussen coureurs, waardoor fans nog meer actie op het circuit krijgen en voortbouwen op de toonaangevende specificaties van de GEN3-auto, waaronder:
De snelste Formule E-auto: topsnelheid van 320 km/u
Regeneratief remmen: Auto's optimaliseren het regeneratieve remvermogen van 600 kW om tijdens de race zelf bijna 50% van de energie te genereren die nodig is voor een race.
Verbeterde prestaties door software: Upgrades van raceprestaties via software-engineering. Meest efficiënte formule-auto ooit: een elektromotor met een efficiëntie van meer dan 90%, die aanzienlijk hoger is dan de efficiëntie van 40% die typisch is voor verbrandingsmotoren.
Minimaliseren van de productievoetafdruk: 's Werelds eerste CO2-neutrale raceauto in 's werelds eerste CO2-neutrale sport Duurzame batterijontwikkeling: Leveranciers van batterijcelmineralen geselecteerd op basis van ethische en duurzame mijnbouwnormen om een positieve of neutrale impact op mens en planeet te garanderen.
Levenscyclus denken: Levenscyclus denken gedurende de hele constructie van de auto; tweede leven en recycling voor batterijcellen; gerecyclede koolstofvezel en natuurlijke materialen zoals linnen geïntegreerd in het chassis.
Milieubewuste toeleveringsketen: Alle leveranciers hielden zich aan strikte duurzaamheids-KPI's en behaalden in seizoen 9 de FIA 3* Environmental Accreditation-certificering.
Race-naar-straat overdracht : Specifieke wegrelevante delen van de auto worden opengesteld voor ontwikkeling door teams en fabrikanten, ontworpen voor directe technologieoverdracht naar de auto-industrie.
Ultrasnel opladen: Een nieuwe technologische ontwikkeling die nog in ontwikkeling is, ontworpen om een snelle oplaadbeurt van 30 seconden en 600 kW mogelijk te maken voor extra energie halverwege de race.Als onderdeel van de technische routekaart van het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap zullen alle aandrijflijnen opnieuw gehomologeerd worden voor seizoen 11, waardoor en hun klantenteams de belangrijkste vermindering en optimalisaties van GEN3 in hun nieuwe auto's kunnen implementeren.
Jeff Dodds, CEO van de Formule E: De GEN3 Evo luidt een baanbrekend hoofdstuk in de evolutie van de Formule E in en belichaamt onze inspanningen op het gebied van innovatie en duurzame prestaties. Met een ongekende acceleratie en een geavanceerd aerodynamisch ontwerp staat de auto die ik in Monaco mocht onthullen op de eerste plek om de spanning van het racen te intensiveren met onze coureurs te
Intensiveren en fans over de gehele wereld te boeien met werkelijke superieure capaciteiten en prestaties."
Mohammed Ben Sulayem, president van de FIA: “De FIA en de Formule E hebben hard gewerkt aan het ontwikkelingsproces van deze nieuwe GEN3 Evo-raceauto, die opnieuw een belangrijke stap voorwaarts betekent in de elektrische racetechnologie. Ik wil zowel de FIA- als de Formule E-teams bedanken voor hun harde werk dat onze krachtige inzet implementatie geeft om de grenzen van duurzame autosport te verleggen waardoor er nog meer competitie geleverd gaat worden."
Tekst Willem J. Staat
Foto's FIA FE
Formule E introduceert GEN3 Evo
De nieuwste GEN3 Evo-editie, ontwikkeld door specialisten uit de Formule E en de FIA, markeert een aanzienlijke sprong voorwaarts in de elektrische racetechnologie, met een acceleratie van 0-100 km/u die 30% sneller is dan die van een huidige F1-auto, en 36% sneller dan de GEN3-auto.
Hij kan bijna een volle seconde sneller accelereren dan zijn voorganger – de GEN3 – de eerste raceauto ter wereld die is ontworpen voor straatraces, en zet een nog hogere standaard op het gebied van prestaties, duurzaamheid en efficiëntie. De GEN3 Evo fungeert als een formidabele ambassadeur voor de toekomst van de autosport en belichaamt baanbrekende ontwikkelingen en toewijding aan verantwoordelijkheid voor het milieu.
Belangrijke technische verbeteringen voor de nieuwe GEN3 Evo-raceauto zijn onder meer:
De snelst accelererende FIA-eenzitter – In staat om van 0 naar 100 km/u te sprinten in 1,82 seconden (0-100 km/u in 1,86 seconden), 30% sneller dan een huidige F1-auto.
Sneller, sterker, wendbaarder – Prestatie-upgrades zorgen voor een geschatte prestatiewinst van 2% ten opzichte van GEN3, wat neerkomt op een 2 seconden snellere kwalificatieronde op het circuit van Monaco, waardoor racen van wereldklasse op elk circuit mogelijk wordt.
Slanker en agressieverer. – Een agressieve nieuwe bodykit welke is ontworpen om sterker, robuuster en aerodynamischer te zijn wat nog meer close racing garandeert.
Vierwielaandrijving (FWD) – Een primeur voor een Formule E-auto, beschikbaar tijdens kwalificatieduels, racestarts en ATTACK MODE. Deze functie maximaliseert de acceleratie en controle, verhoogt de spanning van kritieke racemomenten en intensiveert de rivaliteit tussen de coureurs. FWD verbetert zowel de prestaties als de strategie en zorgt voor spannender racen voor zowel coureurs als fans.
Betere grip – Geoptimaliseerde Hankook iON-banden voor alle weersomstandigheden die 5-10% meer grip bieden, gemaakt van 35% gerecyclede en duurzame materialen (+9% versus GEN3-specificatie).Deze nieuwe toevoegingen zijn speciaal ontworpen voor sneller en closer racen tussen coureurs, waardoor fans nog meer actie op het circuit krijgen en voortbouwen op de toonaangevende specificaties van de GEN3-auto, waaronder:
De snelste Formule E-auto: topsnelheid van 320 km/u
Regeneratief remmen: Auto's optimaliseren het regeneratieve remvermogen van 600 kW om tijdens de race zelf bijna 50% van de energie te genereren die nodig is voor een race.
Verbeterde prestaties door software: Upgrades van raceprestaties via software-engineering. Meest efficiënte formule-auto ooit: een elektromotor met een efficiëntie van meer dan 90%, die aanzienlijk hoger is dan de efficiëntie van 40% die typisch is voor verbrandingsmotoren.
Minimaliseren van de productievoetafdruk: 's Werelds eerste CO2-neutrale raceauto in 's werelds eerste CO2-neutrale sport Duurzame batterijontwikkeling: Leveranciers van batterijcelmineralen geselecteerd op basis van ethische en duurzame mijnbouwnormen om een positieve of neutrale impact op mens en planeet te garanderen.
Levenscyclus denken: Levenscyclus denken gedurende de hele constructie van de auto; tweede leven en recycling voor batterijcellen; gerecyclede koolstofvezel en natuurlijke materialen zoals linnen geïntegreerd in het chassis.
Milieubewuste toeleveringsketen: Alle leveranciers hielden zich aan strikte duurzaamheids-KPI's en behaalden in seizoen 9 de FIA 3* Environmental Accreditation-certificering.
Race-naar-straat overdracht : Specifieke wegrelevante delen van de auto worden opengesteld voor ontwikkeling door teams en fabrikanten, ontworpen voor directe technologieoverdracht naar de auto-industrie.
Ultrasnel opladen: Een nieuwe technologische ontwikkeling die nog in ontwikkeling is, ontworpen om een snelle oplaadbeurt van 30 seconden en 600 kW mogelijk te maken voor extra energie halverwege de race.Als onderdeel van de technische routekaart van het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap zullen alle aandrijflijnen opnieuw gehomologeerd worden voor seizoen 11, waardoor en hun klantenteams de belangrijkste vermindering en optimalisaties van GEN3 in hun nieuwe auto's kunnen implementeren.
Jeff Dodds, CEO van de Formule E: De GEN3 Evo luidt een baanbrekend hoofdstuk in de evolutie van de Formule E in en belichaamt onze inspanningen op het gebied van innovatie en duurzame prestaties. Met een ongekende acceleratie en een geavanceerd aerodynamisch ontwerp staat de auto die ik in Monaco mocht onthullen op de eerste plek om de spanning van het racen te intensiveren met onze coureurs te
Intensiveren en fans over de gehele wereld te boeien met werkelijke superieure capaciteiten en prestaties."
Mohammed Ben Sulayem, president van de FIA: “De FIA en de Formule E hebben hard gewerkt aan het ontwikkelingsproces van deze nieuwe GEN3 Evo-raceauto, die opnieuw een belangrijke stap voorwaarts betekent in de elektrische racetechnologie. Ik wil zowel de FIA- als de Formule E-teams bedanken voor hun harde werk dat onze krachtige inzet implementatie geeft om de grenzen van duurzame autosport te verleggen waardoor er nog meer competitie geleverd gaat worden."