Indycar: Scott Dixon behaalt schitterende overwinning in Long Beach. VeeKay P14
Met een uitgekiende strategie van het Ganassi Team behaalde Scott Dixon een schitterende overwinning in Long Beach. Na zijn laatste stop wist de Nieuw Zeelander op de zachte compound door brandstof besparend te rijden werkelijk een schitterende overwinning uit het boekje te behalen. Alleen Penske-coureur Josef Newgarden was in een positie om het Dixon lastig te maken maar werd door een lompe move van Colton van achteren aangereden. Een beetje vreemd dat de wedstrijdleiding geen verdere actie ondernam. Rinus VeeKay verloor na zijn laatste stop teveel tijd en eindigde als 10e.
Een schitterende zege van Scott Dixon. De zesvoudige Indycar kampioen gaf aan de jonge generatie een lesje brandstof besparen en banden besparen weg.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s Indycar
Scott Dixon behaalt schitterende overwinning in Long Beach. VeeKay P14
Een prachtige wedstrijd van Scott Dixon waarin Colton Herta als tweede eindigde. De Andretti Autosport-rijder onderschatte in de slotfase van de wedstrijd in de hairpin de situatie een beetje en reed Josef Newgarden, die op jacht naar Dixon was, van achteren aan. Het gaf Dixon direct wat lucht om zijn tweede overwinning in Long Beach te behalen. Newgarden was achteraf niet zeker of hij Dixon nog had kunnen hebben overigens. Wel gaf Herta toe dat hij de situatie wat onderschat had en gewoon een fout maakte. Waarschijnlijk haalt dit de kou tussen beide partijen enigszins uit de lucht. Voor VeeKay was het jammer dat hij na zijn laatste stop de aansluiting met de Top 10 verloor. De Nederlander worstelde met de balans van zijn auto en de combinatie met de harde compound leek ook niet optimaal te zijn. Debutant Theo Pourchaire miste een Top 10 resultaat en eindigde in zijn allereerste Indycarwedstrijd zonder enige vorm van voorbereiding een uitstekende 11e plek. Meer mag je van een debutant niet verlangen. Ook werd er in Long Beach voor de eerste maal met een gemodificeerde versie van de aeroscreen op de Indycars gereden.
Race
Bandenkeuze Long Beach
Rosenqvist, Newgarden, Herta, Ericsson, Palou, Lundgaard, Dixon, Armstrong, McLaughlin O´Ward, Rahal, Rosenqvist, Grosjean, Lundqvist, Canapino, Rasmussen, Pourchaire, Ferrucci, Simpson, Siegel.
Zachte compound
Will Power, Kirkwood,Rossi,VeeKay, Fittipaldi, Harvey, Simpson, Robb
VeeKay zat er in het eerste wedstrijdgedeelte goed bij. Jammer dat er in het tweede gedeelte een terugval was.
Van tevoren werd uitgegaan van een driestopstrategie met drie opties. Josef Newgarden maakte vandaag tevens zijn 200e Indycar start en kwam daarmee op gelijke hoogte met Al Unser Sr. Rosenqvist nam kortstondig de leiding en Will Power ging werkelijk met een schitterende move aan de polesitter voorbij. Power had al van tevoren aangekondigd dat hij meteen moest toeslaan. Ook VeeKay profiteerde van zijn keuze voor de zachte compound won direct in het begin vanaf P17 een aantal posities terwijl Rossi kortstondig naar binnen moest na touché van zijn teammaat Pato O´Ward. Rosenqvist begon in de beginfase terrein te verliezen viel naar P5 terug. Vervolgens liet de Zweed ruim de deur open voor regerend kampioen Alex Palou. Voor het incident met Rossi kreeg O´Ward in de negende ronde een ´´drive through´´ opgelegd.
Voor Will Power werkte de strategie niet optimaal ana het einde van de wedstrijd. Wel had hij werkelijk een superstart.
Stand 10e ronde: Power, Newgarden, Ericsson, Herta., Palou, Rosenqvist, Dixon, Kirkwood, Lundgaard Armstrong. P13 VeeKay. Debutant Theo Pourchaire bevond zich in de beginfase in 18e positie. Christian Rasmussen zorgde in de veertiende ronde voor de eerste neutralisatie waarvan Jack Harvey(Dale Coyne Racing) het onschuldige slachtoffer werd. Rasmussen´s achterzijde toucheerde de linkerzijde van Harvey´s sidepod. Power maakte van de situatie gebruik door de zachte groene band door de harde compound te vervangen. Ook Dixon, Lundgaard, Fittipaldi en Canapino maakten van deze gelegenheid gebruik evenals Lundgaard en Kirkwood die een touché in de pitlane hadden.
Stand 20e ronde: Newgarden, Ericsson. Herta, Palou, Rosenqvist, VeeKay, Grosjean, Pourchaire, Robb, Siegel. Power en Dixon waren na hun stop resp. naar de 12e en 13e plek teruggevallen. Dixon profiteerde door op de zachte compound zowel Power als Siegel te passeren. Vanwege een unsafe release moest RLL-coureur Christian Lundgaard in ronde 27 vijf posities prijsgeven en achter Linus Lindqvist op P19 plaatsnemen. VeeKay ging in R29 volgens strategie voor zijn eerste stop naar binnen. Ook Rosenqvist, Robb volgden.
O´Ward gaf zijn teamgenoot Rossi een duwtje. Hij zou niet de enige in de wedstrijd zijn.
Stand 30e ronde: Herta, Palou, Newgarden, Ericsson, Rossi, Dixon, Power, Kirkwood, Grosjean, McLaughlin. Het team van ECR besloot om VeeKay op de groene zachte compound door te laten gaan. Ganassi-coureur ging voor de eerste maal van de harde naar de zachte compound. Vanwege de verschillende pitstop strategieën kwam Scott Dixon in de 33e ronde voor de eerste maal aan de leiding. Opvallend in deze wedstrijdfase was het optreden van Agustin Canapino en Kyffin Simpson die zich in negende en elfde positie bevonden. Inmiddels had Josef Newgarden al een persoonlijke snelste rondetijd van 1.08.4696 secs. op de klokken gezet. Overigens reed Josef in de fase gewoon twee seconden sneller dan Lundgaard, Lundqvist, Ferrucci, Simpson voor hem.<
Stand 40e ronde: Dixon, Power, Kirkwood, McLaughlin, Rahal, Armstrong, Lundgaard, Lundqvist, Canapino, Ferrucci. VeeKay P19. Met uitzondering van RLL werd de Top 10 in deze wedstrijdfase bezet door de auto´s van de powerhouses Ganassi, Penske en Andretti.
Stand 50e ronde: Dixon, Power, Kirkwood, McLaughlin, Rahal, Newgarden, Armstrong, Lundqvist, Herta, Lundgaard. Tevens kwamen Rahal, Dixon en Power juist in deze ronde naar binnen waarbij Dixon voor een versleten setje groen opteerde en Penske-coureur Power voor de harde compound. Het gat tussen Dixon en Newgarden bedroeg na de stops ongeveer 20 seconden. Newgarden bevond zich op P1 en Dixon op P10. VeeKay was inmiddels met P7 weer in de top tien aangeland. Na 27 ronden op de zachte compound gereden te hebben ging VeeKay in R56 voor de eerste maal voor de harde compound naar binnen. VeeKay viel na zijn stop op de monitoren naar P20 terug. Newgarden besloot om twee ronden later eveneens naar binnen en opteerde voor een gebruikt setje van de groene softe compound. De wedstrijd begon zich uit te kristalliseren in een strijd om de kop tussen Newgarden en Dixon.
In ieder geval heeft Alexander Rossi leuke fans. Een schrale troost.
Stand 60e ronde: Herta, Palou, Ericsson, Rosenqvist, Rossi, Dixon, Newgarden, Power, Kirkwood, Pourchaire. VeeKay P17. De Nederlander leek bij zijn stop ruim tien seconden verloren te hebben. Inmiddels leek de strijd om de koppositie te ontbranden. Het verschil tussen Dixon en Newgarden begon in deze fase aardig te slinken en de voorsprong op de Penske-rijder bedroeg nog slechts 2.16136 secs. Newgarden begon met nog 16 ronden te gaan de druk op Dixon op te voeren.
Stand 70e ronde: Dixon, Newgarden, Herta, Palou, Ericsson, Power, Kirkwood, Rosenqvist, Grosjean, McLaughlin. VeeKay P15. De Nederlander leek na de laatste stop geen verdere progressie meer te kunnen maken vanwege problemen met de balans. De spanning leek naar een climax te komen want zowel Herta als Palou hadden aansluiting bij de koplopers gevonden. Een mooie slotstrijd tussen Ganassi, Penske, Andretti, Ganassi. In de 77e kreeg Newgarden een flinke morele klap te incasseren toen Herta onder zijn versnellingsbak dook. Het gaf Dixon even wat lucht. Het betekende dat de Top 5 zich binnen 2,5 secs. bevond.
Het kwam aan het einde van de wedstrijd jammer genoeg niet meer tot een confrontatie tussen Newgarden en Dixon.
Stand 80e ronde: Dixon, Herta, Palou, Newgarden, Ericsson, Power, Kirkwood, Rosenqvist, Grosjean, Rossi. VeeKay P14
Nadat Newgarden naar P4 terugviel kwam de Penske-coureur flink onder druk van Marcus Ericsson te staan. Het incident tussen Herta en Newgarden werkte de nodige verbazing want in tegenstelling tot het O´Ward en Rossi incident bleef de move van Herta door de wedstrijdleiding onbestraft. Door uitgekiend en brandstof besparend te racen behaalde Scott Dixon voor de tweede maal in zijn carrière een schitterende en overtuigende overwinning in Long Beach.
Regerend kampioen Alex Palou behaalde een uitstekende derde plek.
Uitslag Acura Grand Prix of Long Beach
1. Scott Dixon Dallara Honda 85 ronden
2. Colton Herta Dallara Honda + 0.9797 secs.
3. Alex Palou Dallara Honda + 1.7664 secs.
4. Josef Newgarden Dallara Chevrolet + 3.9735 secs.
5. Marcus Ericsson Dallara Honda ´+ 4.3769 secs.
6. Will Power Dallara Chevrolet + 15.7639 secs.
7. Kyle Kirkwood Dallara Honda + 16.788 secs.
8. Romain Grosjean Dallara Chevrolet + 18.0433 secs
9. Felix Rosenqvist Dallara Honda + 18.8155 secs.
10. Alexander Rossi Dallara Chevrolet + 42-0915 secs.
Een schitterende zege van Scott Dixon. De zesvoudige Indycar kampioen gaf aan de jonge generatie een lesje brandstof besparen en banden besparen weg.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s Indycar
Scott Dixon behaalt schitterende overwinning in Long Beach. VeeKay P14
Een prachtige wedstrijd van Scott Dixon waarin Colton Herta als tweede eindigde. De Andretti Autosport-rijder onderschatte in de slotfase van de wedstrijd in de hairpin de situatie een beetje en reed Josef Newgarden, die op jacht naar Dixon was, van achteren aan. Het gaf Dixon direct wat lucht om zijn tweede overwinning in Long Beach te behalen. Newgarden was achteraf niet zeker of hij Dixon nog had kunnen hebben overigens. Wel gaf Herta toe dat hij de situatie wat onderschat had en gewoon een fout maakte. Waarschijnlijk haalt dit de kou tussen beide partijen enigszins uit de lucht. Voor VeeKay was het jammer dat hij na zijn laatste stop de aansluiting met de Top 10 verloor. De Nederlander worstelde met de balans van zijn auto en de combinatie met de harde compound leek ook niet optimaal te zijn. Debutant Theo Pourchaire miste een Top 10 resultaat en eindigde in zijn allereerste Indycarwedstrijd zonder enige vorm van voorbereiding een uitstekende 11e plek. Meer mag je van een debutant niet verlangen. Ook werd er in Long Beach voor de eerste maal met een gemodificeerde versie van de aeroscreen op de Indycars gereden.
Race
Bandenkeuze Long Beach
Rosenqvist, Newgarden, Herta, Ericsson, Palou, Lundgaard, Dixon, Armstrong, McLaughlin O´Ward, Rahal, Rosenqvist, Grosjean, Lundqvist, Canapino, Rasmussen, Pourchaire, Ferrucci, Simpson, Siegel.
Zachte compound
Will Power, Kirkwood,Rossi,VeeKay, Fittipaldi, Harvey, Simpson, Robb
VeeKay zat er in het eerste wedstrijdgedeelte goed bij. Jammer dat er in het tweede gedeelte een terugval was.
Van tevoren werd uitgegaan van een driestopstrategie met drie opties. Josef Newgarden maakte vandaag tevens zijn 200e Indycar start en kwam daarmee op gelijke hoogte met Al Unser Sr. Rosenqvist nam kortstondig de leiding en Will Power ging werkelijk met een schitterende move aan de polesitter voorbij. Power had al van tevoren aangekondigd dat hij meteen moest toeslaan. Ook VeeKay profiteerde van zijn keuze voor de zachte compound won direct in het begin vanaf P17 een aantal posities terwijl Rossi kortstondig naar binnen moest na touché van zijn teammaat Pato O´Ward. Rosenqvist begon in de beginfase terrein te verliezen viel naar P5 terug. Vervolgens liet de Zweed ruim de deur open voor regerend kampioen Alex Palou. Voor het incident met Rossi kreeg O´Ward in de negende ronde een ´´drive through´´ opgelegd.
Voor Will Power werkte de strategie niet optimaal ana het einde van de wedstrijd. Wel had hij werkelijk een superstart.
Stand 10e ronde: Power, Newgarden, Ericsson, Herta., Palou, Rosenqvist, Dixon, Kirkwood, Lundgaard Armstrong. P13 VeeKay. Debutant Theo Pourchaire bevond zich in de beginfase in 18e positie. Christian Rasmussen zorgde in de veertiende ronde voor de eerste neutralisatie waarvan Jack Harvey(Dale Coyne Racing) het onschuldige slachtoffer werd. Rasmussen´s achterzijde toucheerde de linkerzijde van Harvey´s sidepod. Power maakte van de situatie gebruik door de zachte groene band door de harde compound te vervangen. Ook Dixon, Lundgaard, Fittipaldi en Canapino maakten van deze gelegenheid gebruik evenals Lundgaard en Kirkwood die een touché in de pitlane hadden.
Stand 20e ronde: Newgarden, Ericsson. Herta, Palou, Rosenqvist, VeeKay, Grosjean, Pourchaire, Robb, Siegel. Power en Dixon waren na hun stop resp. naar de 12e en 13e plek teruggevallen. Dixon profiteerde door op de zachte compound zowel Power als Siegel te passeren. Vanwege een unsafe release moest RLL-coureur Christian Lundgaard in ronde 27 vijf posities prijsgeven en achter Linus Lindqvist op P19 plaatsnemen. VeeKay ging in R29 volgens strategie voor zijn eerste stop naar binnen. Ook Rosenqvist, Robb volgden.
O´Ward gaf zijn teamgenoot Rossi een duwtje. Hij zou niet de enige in de wedstrijd zijn.
Stand 30e ronde: Herta, Palou, Newgarden, Ericsson, Rossi, Dixon, Power, Kirkwood, Grosjean, McLaughlin. Het team van ECR besloot om VeeKay op de groene zachte compound door te laten gaan. Ganassi-coureur ging voor de eerste maal van de harde naar de zachte compound. Vanwege de verschillende pitstop strategieën kwam Scott Dixon in de 33e ronde voor de eerste maal aan de leiding. Opvallend in deze wedstrijdfase was het optreden van Agustin Canapino en Kyffin Simpson die zich in negende en elfde positie bevonden. Inmiddels had Josef Newgarden al een persoonlijke snelste rondetijd van 1.08.4696 secs. op de klokken gezet. Overigens reed Josef in de fase gewoon twee seconden sneller dan Lundgaard, Lundqvist, Ferrucci, Simpson voor hem.<
Stand 40e ronde: Dixon, Power, Kirkwood, McLaughlin, Rahal, Armstrong, Lundgaard, Lundqvist, Canapino, Ferrucci. VeeKay P19. Met uitzondering van RLL werd de Top 10 in deze wedstrijdfase bezet door de auto´s van de powerhouses Ganassi, Penske en Andretti.
Stand 50e ronde: Dixon, Power, Kirkwood, McLaughlin, Rahal, Newgarden, Armstrong, Lundqvist, Herta, Lundgaard. Tevens kwamen Rahal, Dixon en Power juist in deze ronde naar binnen waarbij Dixon voor een versleten setje groen opteerde en Penske-coureur Power voor de harde compound. Het gat tussen Dixon en Newgarden bedroeg na de stops ongeveer 20 seconden. Newgarden bevond zich op P1 en Dixon op P10. VeeKay was inmiddels met P7 weer in de top tien aangeland. Na 27 ronden op de zachte compound gereden te hebben ging VeeKay in R56 voor de eerste maal voor de harde compound naar binnen. VeeKay viel na zijn stop op de monitoren naar P20 terug. Newgarden besloot om twee ronden later eveneens naar binnen en opteerde voor een gebruikt setje van de groene softe compound. De wedstrijd begon zich uit te kristalliseren in een strijd om de kop tussen Newgarden en Dixon.
In ieder geval heeft Alexander Rossi leuke fans. Een schrale troost.
Stand 60e ronde: Herta, Palou, Ericsson, Rosenqvist, Rossi, Dixon, Newgarden, Power, Kirkwood, Pourchaire. VeeKay P17. De Nederlander leek bij zijn stop ruim tien seconden verloren te hebben. Inmiddels leek de strijd om de koppositie te ontbranden. Het verschil tussen Dixon en Newgarden begon in deze fase aardig te slinken en de voorsprong op de Penske-rijder bedroeg nog slechts 2.16136 secs. Newgarden begon met nog 16 ronden te gaan de druk op Dixon op te voeren.
Stand 70e ronde: Dixon, Newgarden, Herta, Palou, Ericsson, Power, Kirkwood, Rosenqvist, Grosjean, McLaughlin. VeeKay P15. De Nederlander leek na de laatste stop geen verdere progressie meer te kunnen maken vanwege problemen met de balans. De spanning leek naar een climax te komen want zowel Herta als Palou hadden aansluiting bij de koplopers gevonden. Een mooie slotstrijd tussen Ganassi, Penske, Andretti, Ganassi. In de 77e kreeg Newgarden een flinke morele klap te incasseren toen Herta onder zijn versnellingsbak dook. Het gaf Dixon even wat lucht. Het betekende dat de Top 5 zich binnen 2,5 secs. bevond.
Het kwam aan het einde van de wedstrijd jammer genoeg niet meer tot een confrontatie tussen Newgarden en Dixon.
Stand 80e ronde: Dixon, Herta, Palou, Newgarden, Ericsson, Power, Kirkwood, Rosenqvist, Grosjean, Rossi. VeeKay P14
Nadat Newgarden naar P4 terugviel kwam de Penske-coureur flink onder druk van Marcus Ericsson te staan. Het incident tussen Herta en Newgarden werkte de nodige verbazing want in tegenstelling tot het O´Ward en Rossi incident bleef de move van Herta door de wedstrijdleiding onbestraft. Door uitgekiend en brandstof besparend te racen behaalde Scott Dixon voor de tweede maal in zijn carrière een schitterende en overtuigende overwinning in Long Beach.
Regerend kampioen Alex Palou behaalde een uitstekende derde plek.
Uitslag Acura Grand Prix of Long Beach
1. Scott Dixon Dallara Honda 85 ronden
2. Colton Herta Dallara Honda + 0.9797 secs.
3. Alex Palou Dallara Honda + 1.7664 secs.
4. Josef Newgarden Dallara Chevrolet + 3.9735 secs.
5. Marcus Ericsson Dallara Honda ´+ 4.3769 secs.
6. Will Power Dallara Chevrolet + 15.7639 secs.
7. Kyle Kirkwood Dallara Honda + 16.788 secs.
8. Romain Grosjean Dallara Chevrolet + 18.0433 secs
9. Felix Rosenqvist Dallara Honda + 18.8155 secs.
10. Alexander Rossi Dallara Chevrolet + 42-0915 secs.