Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Inzet Morris Schuring in FIA WEC Imola niet beloond

2024 FIA World Endurance ChampionshipImola, ItalyApril 17th - 21st 2024Photo: Drew Gibson
Morris Schuring met de nummer 91-Manthey-EMA-Porsche in de FIA WEC-race in Imola

Anders dan in sprintraces, waarin je als individueel coureur zelf verantwoordelijk bent voor het resultaat, heb je in lange-afstandsraces ook met teamgenoten te maken, waardoor er soms dingen gebeuren waaraan je zelf niets kunt doen. Dat ondervond Morris Schuring uit Den Dolder tijdens de tweede race van het FIA WK lange-afstandsracen (FIA WEC) in het Italiaanse Imola. Een van zijn teamgenoten raakte in de eerste ronde van de zes-uursrace betrokken bij een incident, waardoor er flinke schade aan de Porsche 911 GT3 R van het team Manthey EMA ontstond en er ruim een halfuur werd verloren. Daarmee waren Schuring en zijn teamgenoten Yasser Shahin en Richard Lietz op slag kansloos voor een goed resultaat. “Jammer, maar zulke dingen gebeuren. Niet te lang bij stil blijven staan, we kijken vooruit naar de volgende race”, zei Schuring.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

Dit weekeinde kwam het FIA WEC voor het eerst in actie op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. De organisatie pakte flink uit voor de première. Zo was er op donderdagmiddag een rijdersparade met aansluitende presentatie en handtekeningsessie in het centrum van de stad, waarvoor veel belangstelling was. “De sfeer was geweldig. Ik houd toch al erg van Italië, dus ik heb het helemaal naar mijn zin”, aldus Morris Schuring, die heel wat handtekeningen zette en volop de tijd nam om samen met fans te poseren voor foto’s en selfies.

Vanaf vrijdag werd er gereden, met twee vrije trainingen op de openingsdag van het evenement en nog een derde en afsluitende vrije training op de zaterdagochtend, waarna op zaterdagmiddag de startposities werden bepaald in de kwalificatietraining.  Met twee keer de zevende tijd en een keer de 14e tijd in de klasse verliepen de vrije trainingen voor het trio met de Porsche onder het startnummer 91 voortvarend, waarbij het vooral zaak was om Yasser Shahin, de amateurrijder in het team, zoveel mogelijk rijtijd te geven, omdat die reglementair de kwalificatie voor zijn rekening moet nemen.

“In de kwalificatie was Yasser megagoed, daar hadden we de derde tijd, ook nog eens met een klein verschil van slechts vier tienden van een seconde op de snelste tijd, zodat we door mochten naar de hyperpole-sessie voor de tien snelste teams”, zei Schuring. “In die hyperpole zat het allemaal heel dicht bij elkaar, maar helaas kon Yasser net niet alle sectoren goed aan elkaar krijgen voor een snelle volledige ronde. Zo eindigde hij als zevende, wat dus onze startpositie was. Hij zat net aan het verkeerde eind van een groepje rijders die allemaal redelijk dezelfde tijden reden: was hij drie tienden sneller gegaan, dan hadden we derde gestaan, maar ook de zevende startplaats is geen slechte uitgangspositie. Ik heb er vertrouwen in dat we goed naar voren kunnen komen. De auto voelt goed aan, we zitten er allemaal goed in en kijken uit naar de race.”

WEC224 041912182507404MS

Shahin nam ook de start van de race voor zijn rekening, maar tijdens de turbulente openingsronde, waarin er in het hele veld meerdere incidenten waren, raakte ook hij bij een aanrijding betrokken. Shahin kon de Porsche weliswaar nog terugbrengen naar de pits, maar er was de nodige schade, waardoor een reparatie van een halfuur noodzakelijk was. Dat maakte het Manthey EMA-trio op slag kansloos voor een goede klassering, maar uiteraard werd er niet opgegeven. “Nu gaat het vooral om ervaring en data verzamelen”, aldus Schuring.

Uiteindelijk werd het trio Schuring, Shahin en Lietz als 16e geklasseerd, met 15 ronden achterstand op de klassewinnaars. Schuring liet van het trio daarbij in de race de snelste rondetijd noteren. De volgende race van het FIA WEC is voor de enige Nederlander in het GT-veld een thuiswedstrijd, want op 11 mei staat de derde ronde van het seizoen op het Circuit de Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen op het programma. Aan dat circuit heeft Schuring goede herinneringen, want daar behaalde hij vorig jaar – als jongste rijder ooit – zijn eerste overwinning in de Porsche Mobil 1 Supercup. “Hopelijk kunnen we ook in het FIA WEC nu een goed resultaat neerzetten”, stelt hij.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet