Sportscars: Nyck de Vries wordt in Imola eerste Nederlander met algehele WEC-zege, dubbel succes voor WRT-BMW's in GT3 (lang)

Het trio met de nummer 7-Toyota, Nyck de Vries, Kamui Kobayashi en Mike Conway (vlnr), won de WEC-race in Imola
Dubbel Nederlands sportwagensucces: na Renger van der Zande in de vroege ochtend in de IMSA-race op Long Beach was het in de avond Nyck de Vries die samen met zijn Toyota-teamgenoten Mike Conway en Kamui Kobayashi de zes-uursrace van het FIA WEC op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola op zijn naam schreef. De Vries is daarmee de eerste Nederlander die een overall-overwinning in het FIA WEC behaalt. Na een spannende slotfase eindigde de nummer 6-Porsche van Kévin Estre, André Lotterer en Laurens Vanthoor op de tweede plaats, de nummer 5-Porsche van Matt Campbell, Michael Christensen en Frédéric Makowiecki werd als derde geklasseerd. De BMW-hypercar met Robin Frijns, René Rast en Sheldon van der Linde werd zesde. De GT3-klasse leverde een dubbel succes op voor het Belgische BMW-fabrieksteam WRT, met de overwinning voor Darren Leung, Sean Gelael en Augusto Farfus en de tweede plaats voor Ahmad Al Harthy, Valentino Rossi en Maxime Martin. De Manthey-EMA-Porsche van Morris Schuring, Richard Lietz en Yasser Shahin behoorde tot de vele auto’s die schade opliepen, waardoor het trio niet verder kwam dan de 16e plaats in de klasse.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: FIA WEC, PR
De race kende een bijzonder spannende ontknoping, want in een rechtstreeks duel streden Kamui Kobayashi in de nummer 7-Toyota en Kévin Estre in de nummer 6-Porsche om de overwinning, waarbij het verschil gedurende het grootste deel van de laatste tien minuten minder dan een seconde bedroeg. Omdat Kobayashi zijn laatste stop twee ronden eerder had gemaakt dan Estre, werd het voor de Japanner krap met de brandstof, waardoor de Fransman angstig dichtbij kon komen. Estre had echter al een tijdstraf van vijf seconden vanwege een inhaalactie onder safety-car te pakken. Uiteindelijk hoefden de rekenmachines er niet aan te pas te komen, want Kobayashi reed voor wat hij waard was, maakte ook in het verkeer geen fouten en stelde zo uiteindelijk de eerste overwinning van Toyota in het WEC-seizoen 2024 veilig. De opluchting in het Japans-Duitse kamp was groot, vooral vanwege het feit dat Toyota een stuk competitiever was dan bij de seizoensstart in Qatar.

De uiteindelijk winnende Toyota van De Vries, Conway en Kobayashi
Ook voor Nyck de Vries was de voldoening groot. “Geweldig om weer op de hoogste trede van het podium te staan, dat is voor mij al een tijd geleden”, zei hij. “Het is mooi om dat met mijn teamgenoten te kunnen delen. Ik ben blij en trots dat ik de auto deel met Kamui en Mike, dus ik dank hen en het hele team voor hun uitstekende werk. De performance was fenomenaal, alle strategiebeslissingen waren correct, elke stint was sterk en niemand heeft ook maar de kleinste fout gemaakt. Ze hebben de race perfect uitgevoerd en ik denk dat we deze overwinning echt verdiend hebben.” Met zijn succes schreef De Vries ook historie, want hij is de eerste Nederlandse coureur die een algehele overwinning in een FIA WEC-race behaalt en – na zijn eerdere successen in de Formule E – ook de eerste Nederlander die in twee officiële FIA WK’s op het circuit races gewonnen heeft.
De race begon al turbulent, met een kettingreactie in de openingsronde toen Mathieu Vaxivière in de nummer 36-Alpine bij het aanremmen van Tamburello de achterkant van de nummer 94-Peugeot met Paul Di Resta raakte, waarop Vaxivière in de vangrails belandde en ook Marco Wittmann in de nummer 15-BMW, Charles Milesi in de nummer 35-Alpine en Jean-Karl Vernay in de Isotta Fraschini schade opliepen. Met name de BMW was flink beschadigd, het team liep een uur vertraging op. Vaxivière kreeg een tijdstraf van een minuut voor het veroorzaken van het incident.

De Ferrari's waren in de eerste helft sterk, maar kwamen er in de tweede helft na verkeerde strategische keuzes niet meer aan te pas
In de eerste drie uur bepaalden de Ferrari’s grotendeels het tempo aan de kop van het veld, maar inzettende regen aan het begin van de tweede racehelft zorgde voor de nodige verschuivingen in het klassement. Met name Nyck de Vries kende een sterk optreden in de nummer 7-Toyota, waarmee hij de leiding overnam. De Ferrari’s verloren door een niet optimale banden- en pitstopstrategie veel terrein. Onder de lastige omstandigheden waren er tal van incidenten, met name auto’s die van de baan raakten. Anderen hadden problemen van technische aard, zoals de Proton-Porsche, die in het vijfde uur plotseling stilviel.

De nummer 6-Porsche werd uiteindelijk als tweede geklasseerd
Als gevolg van de uiteenlopende pitstop- en bandenstrategieën ging de strijd om de overwinning dus tussen de nummer 7-Toyota en de nummer 6-Porsche, met het voordeel voor de Toyota. Bij Porsche zal men ondanks het naast de overwinning grijpen echter alleszins tevreden zijn met de tweede en derde plaats. Ferrari hield de schade nog beperkt met de vierde plaats voor Antonio Fuoco, Miguel Molina en Nicklas Nielsen in de nummer 50, nadat Fuoco in de slotfase zonder al teveel plichtplegingen Brendon Hartley in de nummer 8-Toyota passeerde. Hartley en zijn teamgenoten Buemi en Hirakawa werden als vijfde geklasseerd, voor de nummer 20-BMW van Robin Frijns, Sheldon van der Linde en René Rast, die op één ronde van de winnende Toyota eindigden.

Winst voor het WRT-BMW-team in de GT3-klasse met Farfus, Leung en Gelael
Terwijl er bij de hypercars nog flink wat stappen te maken zijn, kon het Belgische WRT van Vincent Vosse en Yves Weerts in de GT3-klasse een fraai succes vieren met de eerste en tweede plaats voor de beide BMW M4’s. Routiniers Augusto Farfus en Maxime Martin streden om de overwinning, maar Martin moest met de nummer 46-BMW naar binnen voor een ‘drive through’ als gevolg van een overtreding van de procedure bij de virtual safety-car, waarmee het duel in het voordeel van Leung, Gelael en Farfus was beslist. Martin eindigde samen met Valentino Rossi en Ahmad Al Harthy als tweede in de klasse, voor de nummer 92-Manthey-Pure Rxcing-Porsche van Joel Sturm, Klaus Bachler en Alex Malykhin. De Manthey-Porsche leek lange tijd op weg naar een herhaling van het succes van Qatar, maar een foute bandenkeuze bij de wisselende omstandigheden kostte het team een mogelijke overwinning.
Voor de andere Manthey-Porsche, de Manthey EMA-inschrijving met Morris Schuring, Richard Lietz en Yasser Shahin, was er geen succes weggelegd. Shahin raakte net na de start in botsing met de Iron Dames-Lamborghini en crashte hard in de vangrails, waardoor een vrij langdurige reparatie noodzakelijk werd. De opgelopen achterstand kon het trio uiteraard nooit meer goedmaken, waardoor er niet meer inzat dan de 16e plaats in de klasse.