Sportscars: Top drie voor Ferrari in kwalificatie FIA WEC Imola, Manthey-Pure Rxcing-Porsche op pole in GT3

Antonio Fuoco (m.) viert het behalen van de pole-position met teamgenoten Nielsen en Giovinazzi
Of er sprake is van een thuisvoordeel of dat de recente vermogens- en gewichtsaanpassing (zie ons WEC-nieuws van gisteren) te ver is doorgeschoten, is niet te zeggen, maar tot dusver domineert Ferrari het FIA WEC-weekeinde op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. Nadat Ferrari’s in de vrije trainingen al het tempo bepaalden, bezetten de drie 499P’s ook de eerste drie plaatsen in de kwalificatie. De pole-position kwam op naam van Antonio Fuoco, die in de nummer 50-fabrieksauto (Fuoco/Molina/Nielsen) een tijd van 1:29,466 minuten reed en daarmee Robert Shwartzman in de AF Corse-Ferrari (Kubica/Shwartzman/Ye) 0,419 seconden voorbleef. Alessandro Pier Guidi kwalificeerde de tweede fabrieks-Ferrari (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) als derde. De GT3-pole kwam op naam van Alex Malykhin in de nummer 92-Manthey-Pure Rxcing-Porsche, die bij de seizoensstart in Qatar de klasse won.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: FIA WEC/DPPI
De Ferrari’s bevestigden met hun sterke optreden in de hyperpole-sessie en de ‘clean sweep’ van de eerste drie plaatsen op de grid hun sterke vorm, die zich al in de vrije trainingen aftekende, al mag met de hele top tien binnen 1,2 seconden niet worden geklaagd over de gelijkwaardigheid van de competitie. Achter de drie Ferrari’s, waarbij de AF Corse-auto de beide fabrieksauto’s spleet, eindigden de beide fabrieks-Porsches, aangevoerd door Kévin Estre in de nummer 6 (Estre/Lotterer/Vanthoor), de winnende auto van Qatar, met Campbell in de nummer 5 (Campbell/Christensen/Makowiecki).

De nummer 50-Ferrari start vanaf de pole in Imola
Kamui Kobayashi kwalificeerde de snelste van de beide Toyota’s, de nummer 7 (Conway/Kobayashi/De Vries) als zesde, gevolgd door René Rast, die in de nummer 20-BMW (S. van der Linde/Frijns/Rast) het beste WEC-kwalificatieresultaat tot nu toe liet aantekenen. De nummer 8-Toyota (Buemi/Hartley/Hirakawa) en de beide klanten-Porsches van Hertz Team Jota (Stevens/Ilott/Nato) en Proton Competition (Tincknell/Jani/Andlauer) completeerden de top tien.
De beide nieuwe Peugeots, nu met achtervleugel, die in Imola hun debuut maken, kwamen niet in de hyperpole-sessie voor de snelste tien terecht. Dat gold ook voor de beide Alpines, de beide Italiaanse merken Lamborghini en Isotta Fraschini, de Cadillac en de tweede BMW.

Pole voor de Manthey-Pure Rxcing-Porsche in GT3
In GT3 was Alex Malykhin in de nummer 92-Manthey-Porsche de snelste met een tijd van 1:42,365 minuten. Daarmee was hij 0,693 seconden sneller dan Ian James in de nummer 27-Heart of Racing-Aston Martin (James/Mancinelli/Riberas). Daarachter volgen, op slechts zes duizendsten van een seconde van elkaar, de beide WRT-BMW’s, met de nummer 46 (Al Harthy/Rossi/Martin) voor de nummer 31 (Leung/Gelael/Farfus). De Lamborghini van Iron Dames (Bovy/Pin/Gatting) behaalde de vijfde plaats, voor de nummer 88-Proton Competition-Ford (Roda/Pedersen/Olsen). De nummer 91-Manthey-EMA-Porsche (Shahin/Schuring/Lietz) start als zevende in de klasse.