Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: In memoriam Anton Konrad, de stuwende kracht achter de Formule Vee en de VW Golf GTI

240415 Konrad

Iets minder dan een maand voor zijn 87e verjaardag overleed vandaag Anton Konrad, die een van de stuwende krachten achter de Formule Vee was en bovendien als een van de geestelijk vaders van de Volkswagen Golf GTI geldt, waarmee ook vele sportsuccessen behaald werden. Ook als coureur was hij niet onverdienstelijk, met als grootste prestatie het winnen van de EK-titel voor productietoerwagens met een Audi 80 GT, samen met Audi-technicus Hans Nowak, in 1976.

Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: Volkswagen


Het was Porsche-sport- en PR-directeur Huschke von Hanstein die de Formule Vee, op Kever-basis, in Amerika ontdekte en tien raceauto’s naar Europa haalde, maar de grote Europese doorbraak van de Formule Vee, waarin coureurs als Keke Rosberg, Niki Lauda en Gijs van Lennep succesvol waren, is zeker ook aan Anton Konrad te danken. Officieel als journalist opgeleid kwam hij terecht bij Volkswagen, van waaruit hij in München als algemeen secretaris van de organisatie Formule Vee Europa gestationeerd werd. Daar zette hij een – voor die tijd – professionele structuur op poten, waarmee de Formule Vee in vele Europese landen een succes werd.

240415 Konrad GTI Hockenheim 1976
Anton Konrad (gebgen bij het geopende zijraam) tijdens een perspresentatie van de Golf GTI op Hockenheim in juni 1976

In 1972 haalde Volkswagen Anton Konrad terug naar de centrale in Wolfsburg, waar hij aanvankelijk leiding gaf aan de productcommunicatie en uiteindelijk zelfs verantwoordelijk werd voor de algehele communicatie van het concern. In Wolfsburg speelde Konrad een cruciale rol bij de komst van de Volkswagen Golf GTI, want hij maakte deel uit van het ook intern goed geheim gehouden kleine comité van een man of zes, dat een plan voor een “Sport-Golf” wist te realiseren. De auto werd uiteindelijk zover ontwikkeld, dat in september 1975 de première op de IAA in Frankfurt volgde, aangedreven door een 110 pk-motor. Al snel volgden de eerste sportieve activiteiten in de vorm van een merkencup, een initiatief dat ook in ons land navolging vond. Ook in de rallysport was de Golf GTI succesvol, net als in lange-afstandsraces. De meest recente activiteit was de TCR-versie, totdat de sportafdeling van Volkswagen zeer teleurstellend moest worden opgedoekt.

240415 VW Golf GTI Cup
Actie in de Volkswagen Golf GTI Cup, hier op de Norisring in Neurenberg in 1979

Het zal Anton Konrad pijn gedaan hebben wat er gebeurd is met Volkswagen Motorsport (later Volkswagen Racing), de organisatie die uiteindelijk ontstond uit de door hem geleide Formule Vee Europa. Ook na zijn vertrek bij Volkswagen en na zijn pensionering bleef Konrad de autosport nauwgezet volgen, onder andere als PR-adviseur voor ZF Sachs, een prominente toeleverancier voor de automobielindustrie. Konrad was regelmatig bij races en andere evenementen aanwezig en was een graag geziene gesprekspartner voor journalisten. De herinnering aan een warme, sympathieke persoonlijkheid blijft.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet