Sportscars: Cool Racing behaalt eerste algemene ELMS-zege, geen podiumplaatsen Nederlanders in Barcelona
Eerste racestart van het ELMS-seizoen 2024
Een sterk optreden vanaf de vijfde plek op de grid resulteerde in de overwinning voor het Cool Racing-trio Malthe Jakobsen, Lorenzo Fluxa en Ritomo Miyata in de vier-uursrace van Barcelona, de openingswedstrijd van de European Le Mans Series 2024. Voor het Zwitserse team, dat tot dusver vooral in de LMP3 succesvol was, betekende het de eerste overall-zege in de serie. Winst in de Pro-Am-klasse was er voor AF Corse met François Perodo, Mathieu Vaxivière en Alessio Rovera, Team Virage (Gerbi/Pinheiro/Henrion) won de LMP3-klasse, Formula Racing (Laursen/Laursen/Nielsen) won met de Ferrari 296 de GT3-klasse. Voor de Nederlandse deelnemers waren er in Barcelona geen podiumsuccessen, de best geklasseerde landgenoot was Job van Uitert, die samen met zijn IDEC Sport-teamgenoten vierde in de LMP2-klasse werd.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: European Le Mans Series
Fluxa bracht de Cool Racing-Oreca tijdens een sterk gereden openingsstint al vlot naar voren, waarna hij de van pole gestarte Filip Ugran in de United Autosports-Oreca bij de herstart na een neutralisatie het nakijken gaf. Later in de race verloor de Cool-Oreca weer een plek met Miyata achter het stuur, maar uiteindelijk wist slotrijder Jakobsen na een kortere pitstop de leiding te heroveren en vervolgens de overwinning naar huis te rijden. De Algarve Pro-Oreca met het trio Kaiser, Caldwell en Lynn eindigde als tweede, de pole-winnende United-combinatie Ugran, Sato en Hanley werd als derde geklasseerd.
De IDEC Sport-combinatie, bestaande uit Paul Lafargue, Reshad de Gerus en Job van Uitert, werd vierde en greep daarmee naast het podium. Van Uitert liet weten: “Met de vierde plaats zijn we op zich tevreden. We hebben eigenlijk alle drie een foutloze race gereden. We hadden niet de snelheid om mee te strijden voor de top drie, maar ik denk dat het voor een eerste wedstrijd niet gek was. We zijn uit de problemen gebleven, hebben goede punten voor het kampioenschap gescoord. Het had veel erger gekund als je ziet wat welke namen we al achter ons hebben gelaten… Ik denk dat dit een heel belangrijk resultaat is, waar we misschien niet de snelste auto hadden maar wel hebben gemaximaliseerd met het package dat we hadden. Ik kijk uit naar Paul Ricard!”
De Oreca van Proton Competition met Gianluca Roda, Bent Viscaal en René Binder eindigde op de 15e plaats algemeen en op de vijfde plaats in de LMP2-Pro-Am-klasse. Een plaats daarachter eindigde het Duqueine Team met ELMS-debutant Niels Koolen, Jean-Baptiste Simmenauer en James Allen op de 16e plaats algemeen en op de elfde plaats in de LMP2-categorie, zonder de Pro-Ams. Koolen zei: "Begin van de week zag het er heel goed uit. We zaten continu vooraan erbij. Maar vanaf vrijdag is er iets mis met de auto en we weten niet wat. Daardoor ging het rijden erg moeilijk. Ondanks dat vond ik mijn eerste ELMS-race een geweldig mooie ervaring en gelukkig zijn we toch nog gefinisht. Mijn opdracht was om de auto na twee stints in dezelfde ronde als P1 in te leveren en dat is goed gelukt. Ik zat na twee stints 30 seconden achter P1. Het team heeft nu veel te doen, want ze moeten het probleem vinden. Ik kende het Duqueine-team hiervoor niet maar het is fijn met hen samen te werken. Ik zie uit naar de volgende wedstrijd op Paul Ricard."
In LMP3 ging de overwinning naar het Poolse Team Virage met rijders Julien Gerbi, Gillian Henrion en Bernardo Pinheiro in de Ligier, voor titelverdediger Cool Racing (Oltramare/Cristovão/Espírito Santo) en EuroInternational (Bell/Ali).
GT3-succes voor de Formula Racing-Ferrari van de beide Laursens en Nicklas Nielsen
De GT3-overwinning ging naar het Formula Racing-Ferrari-team met Johnny en Conrad Laursen en Nicklas Nielsen, nadat de tot dan toe onbedreigd aan de leiding rijdende Iron Dames-Porsche van Sarah Bovy, Rahel Frey en Michelle Gatting in het laatste uur bij de uitgang van de pitstraat stilviel met een technisch defect. De GR Racing-Ferrari van Michael Wainwright, Ricardo Pera en Davide Rigon eindigde op de tweede plaats, de Iron Lynx-Lamborghini van Hiroshi Hamaguchi, Axcil Jefferies en Andrea Caldarelli completeerde als derde het podium.