Formule E: Nederlanders teleurstellend. Pascal Wehrlein krijgt zege cadeau in spannend slot
Voor de tweede wedstrijd op het circuit van Misano kwalificeerde Robin Frijns als zevende voor het team van Envision Racing achter DS Penske-coureur Stoffel Vandoorne terwijl Nyck de Vries teleurstellend vanaf een 20e startplek moest vertrekken. McLaren-coureur Jake Hughes eiste met een tijd van 1.16.538 de pole op gevolgd door Jean Eric Vergne en Pascal Wehrlein. Nico Muller kwalificeerde zich voor het ABT Cupra Formule E Team als vierde. Voor Hughes betekende het zijn derde pole nadat hij zich gedurende het negende seizoen eveneens in Diriyah en Monaco de pole wist op te eisen. In een dramatische slotronde pakte Pascal Wehrlein de overwinning nadat de Nissan van Oliver Rowland zonder energie viel.
Mooi resultaat voor Pascal Wehrlein in Misano. Nu nog even het resultaat van de technische keuring afwachten.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: FIA Formule E
Nederlanders teleurstellend. Pascal Wehrlein krijgt zege cadeau in spannend slot
Ook vandaag was men bij Porsche sterk. Ongeloof bij Nissan nadat Oliver Rowland, die zich vrijwel de gehele wedstrijd in de kopgroep had bevonden in de slotronde zonder energie viel. Daardoor kreeg Porsche-coureur Pascal Wehrlein de zege a.h.w. in de schoot geworpen. De optredens van zowel Nyck de Vries als Robin Frijns eindigden in teleurstelling.
Polesitter Jake Hughes nam voor de 26 ronden tellende wedstrijd in Misano direct de leiding gevolgd door Jean Eric Vergne, Pascal Wehrlein, Nick Cassidy, Sam Bird, Nico Muller, Oliver Rowland, Maxi Gunther en Stoffel Vandoorne. In de vijfde ronde kwam Nick Cassidy voor de eerste maal aan de leiding gevolgd door Nico Muller en Pascal Wehrlein terwijl een groot deel van het startveld tevens de eerste Attack Mode nam. Robin Frijns zorgde in de zevende ronde voor een eerste neutralisatie nadat in het gedrang om positie de voorwielophanging beschadigde en de Nederlander stuurloos in de grindbak verdween. Inmiddels was Nyck de Vries al naar de 15e plek opgeklommen.
In de negende ronde werd de wedstrijd opnieuw vrij gegeven. Het incident tussen Frijns en Mortara had verder voor beide rijders geen consequenties meer. De wedstrijdleiding besloot geen actie te ondernemen. Voor het team van Envision was niet bepaald een goede dag. Ook Frijns´ teamgenoot Buemi moest later naar binnen. Geen beste dag voor het team.
Oliver Rowland viel in de slotronde zonder energie.......
Stand 10e ronde: Cassidy, Hughes, Wehrlein, Muller, Rowland, Gunther, Dennis, Nato Bird, Da Costa. En weer had Da Costa geen geluk. De Portugees die gisteren zijn overwinning reed achter op de McLaren van Sam Bird zijn voorvleugel stuk. Kort daarop werd hij door Norman Nato van Andretti door een identiek probleem gevolgd. Ondanks twee pitstops antwoordde Da Costa kort voor het einde met de snelste ronde van de wedstrijd.
Stand 15e ronde: Rowland, Wehrlein, Dennis, Muller, Gunther, Cassidy, Hughes, Vergne, Sette Camara di Grassi. Drie ronden later moest er bijna opnieuw geneutraliseerd worden nadat de Jaguar van Mitch Evans bij het uitkomen van de chicane korte tijd stilviel. Gelukkig kreeg de Nieuw Zeelander de Jaguar opnieuw aan de praat. Tegelijkertijd nam Porsche-coureur Pascal Wehrlein voor de eerste maal de leiding in de wedstrijd.
Stand 20e ronde: Wehrlein, Rowland, Dennis, Muller, Gunther, Cassidy, Hughes, Vergne, Sette Camara, Di Grassi. Kort daarna nam Oliver Rowland opnieuw de leiding in de wedstrijd.
Ook nam de wedstrijdleiding kennis van incident tussen Jake Dennis en Nick Cassidy. Oliver Rowland slaagde er gewoon niet in om met zijn energie levels om te gaan en moest opgeven waardoor de Porsche van Pascal Wehrlein de zege in de schoot geworpen kreeg en in Misano zijn tweede seizoenszege wist te boeken. Voor de Duitser betekende het zijn tweede seizoenszege en de zesde in zijn carrière. En in een spannende eindsprint zag Nico Muller op de finish zijn podium plek in rook opgaan en werd op de streep door de TCS Jaguar van Nick Cassidy verslagen. Ondanks de snelste ronde werd zijn teamgenoot Antonio Felix Da Costa als 19e geklasseerd. Tevens pakte Wehrlein de leiding in de tussenstand van het kampioenschap.De beide Maserati´s van Maximilian Gunther en Jehan Daruvala eindigden resp. als negende en tiende. Voor Daruvala betekende het zijn eerste punten dit seizoen in het kampioenschap.
Eerste Top 10 resultaat voor Jehan Daruvala in Misano.
Uitslag:
1. Pascal Wehrlein TAG Porsche Formula E Team 26 ronden
2. Jake Dennis Andretti Formula E + 1.933 secs.
3. Nick Cassidy Jaguar TCS Racing + 2.221 secs.
4. Nico Muller Abt Cupra Formula E + 2.227 secs
5. Sacha Fenestraz Nissan Formula E Team + 5.230 secs.
6. Sergio Sette Camara ERT Formula E Team + 5.727 secs.
7. Jean Eric Vergne DS Penske + 6.794 secs.
8. Jake Hughes NEOM McLaren Formula E Team + 8.236 secs(5 seconden tijdstraf vanwege afkorting)
9. Maximilian Gunther Maserati MSG Racing + 8.387 secs.
10. Jehan Daruvala Maserati MSG Racing + 8.714 secs.
Mooi resultaat voor Pascal Wehrlein in Misano. Nu nog even het resultaat van de technische keuring afwachten.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: FIA Formule E
Nederlanders teleurstellend. Pascal Wehrlein krijgt zege cadeau in spannend slot
Ook vandaag was men bij Porsche sterk. Ongeloof bij Nissan nadat Oliver Rowland, die zich vrijwel de gehele wedstrijd in de kopgroep had bevonden in de slotronde zonder energie viel. Daardoor kreeg Porsche-coureur Pascal Wehrlein de zege a.h.w. in de schoot geworpen. De optredens van zowel Nyck de Vries als Robin Frijns eindigden in teleurstelling.
Polesitter Jake Hughes nam voor de 26 ronden tellende wedstrijd in Misano direct de leiding gevolgd door Jean Eric Vergne, Pascal Wehrlein, Nick Cassidy, Sam Bird, Nico Muller, Oliver Rowland, Maxi Gunther en Stoffel Vandoorne. In de vijfde ronde kwam Nick Cassidy voor de eerste maal aan de leiding gevolgd door Nico Muller en Pascal Wehrlein terwijl een groot deel van het startveld tevens de eerste Attack Mode nam. Robin Frijns zorgde in de zevende ronde voor een eerste neutralisatie nadat in het gedrang om positie de voorwielophanging beschadigde en de Nederlander stuurloos in de grindbak verdween. Inmiddels was Nyck de Vries al naar de 15e plek opgeklommen.
In de negende ronde werd de wedstrijd opnieuw vrij gegeven. Het incident tussen Frijns en Mortara had verder voor beide rijders geen consequenties meer. De wedstrijdleiding besloot geen actie te ondernemen. Voor het team van Envision was niet bepaald een goede dag. Ook Frijns´ teamgenoot Buemi moest later naar binnen. Geen beste dag voor het team.
Oliver Rowland viel in de slotronde zonder energie.......
Stand 10e ronde: Cassidy, Hughes, Wehrlein, Muller, Rowland, Gunther, Dennis, Nato Bird, Da Costa. En weer had Da Costa geen geluk. De Portugees die gisteren zijn overwinning reed achter op de McLaren van Sam Bird zijn voorvleugel stuk. Kort daarop werd hij door Norman Nato van Andretti door een identiek probleem gevolgd. Ondanks twee pitstops antwoordde Da Costa kort voor het einde met de snelste ronde van de wedstrijd.
Stand 15e ronde: Rowland, Wehrlein, Dennis, Muller, Gunther, Cassidy, Hughes, Vergne, Sette Camara di Grassi. Drie ronden later moest er bijna opnieuw geneutraliseerd worden nadat de Jaguar van Mitch Evans bij het uitkomen van de chicane korte tijd stilviel. Gelukkig kreeg de Nieuw Zeelander de Jaguar opnieuw aan de praat. Tegelijkertijd nam Porsche-coureur Pascal Wehrlein voor de eerste maal de leiding in de wedstrijd.
Stand 20e ronde: Wehrlein, Rowland, Dennis, Muller, Gunther, Cassidy, Hughes, Vergne, Sette Camara, Di Grassi. Kort daarna nam Oliver Rowland opnieuw de leiding in de wedstrijd.
Ook nam de wedstrijdleiding kennis van incident tussen Jake Dennis en Nick Cassidy. Oliver Rowland slaagde er gewoon niet in om met zijn energie levels om te gaan en moest opgeven waardoor de Porsche van Pascal Wehrlein de zege in de schoot geworpen kreeg en in Misano zijn tweede seizoenszege wist te boeken. Voor de Duitser betekende het zijn tweede seizoenszege en de zesde in zijn carrière. En in een spannende eindsprint zag Nico Muller op de finish zijn podium plek in rook opgaan en werd op de streep door de TCS Jaguar van Nick Cassidy verslagen. Ondanks de snelste ronde werd zijn teamgenoot Antonio Felix Da Costa als 19e geklasseerd. Tevens pakte Wehrlein de leiding in de tussenstand van het kampioenschap.De beide Maserati´s van Maximilian Gunther en Jehan Daruvala eindigden resp. als negende en tiende. Voor Daruvala betekende het zijn eerste punten dit seizoen in het kampioenschap.
Eerste Top 10 resultaat voor Jehan Daruvala in Misano.
Uitslag:
1. Pascal Wehrlein TAG Porsche Formula E Team 26 ronden
2. Jake Dennis Andretti Formula E + 1.933 secs.
3. Nick Cassidy Jaguar TCS Racing + 2.221 secs.
4. Nico Muller Abt Cupra Formula E + 2.227 secs
5. Sacha Fenestraz Nissan Formula E Team + 5.230 secs.
6. Sergio Sette Camara ERT Formula E Team + 5.727 secs.
7. Jean Eric Vergne DS Penske + 6.794 secs.
8. Jake Hughes NEOM McLaren Formula E Team + 8.236 secs(5 seconden tijdstraf vanwege afkorting)
9. Maximilian Gunther Maserati MSG Racing + 8.387 secs.
10. Jehan Daruvala Maserati MSG Racing + 8.714 secs.