Formule 1: Kort nieuws week 15: 2025, Alonso, Andretti, McLaren
In een week zonder Grand Prix gebeurde er weer voldoende naast de baan om acht op te slaan. De F1-kalender voor 2025 werd bekendgemaakt, Fernando Alonso verlengde zijn contract met Aston Martin, Andretti opende de deuren van zijn Europese fabriek en McLaren nam na drie maanden alweer afscheid van David Sanchez.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Red Bull Content Pool, Aston Martin Aramco F1 Team
F1-kalender 2025 al bekendgemaakt
In een vroeg stadium heeft de FIA de F1-kalender voor het volgend seizoen al bekendgemaakt. Opnieuw staan er 24 races op het programma, maar de volgorde is vooral aan het begin van het seizoen iets omgegooid. Om rekening te houden met de ramadan, die volgend jaar plaatsvindt van 1 tot 30 maart, zijn de GP’s van Bahrein en Saoedi-Arabië een maand opgeschoven. Dat betekent dat de GP van Australië zijn plek terugkrijgt als openingsrace van het seizoen.
Verder verandert er weinig aan de kalender, behalve dat China en Japan met elkaar van plaats wisselen. Gek genoeg wordt China een ‘double header’ met Australië, en Japan een ‘triple header’ met de twee races in het Midden-Oosten. Ook in 2025 is er niets te doen aan de ‘losse’ races in Miami en Montreal, al zou het vanwege transportkosten en duurzaamheid beter zijn om ze te bundelen. De Canadese race heeft echter een sluitend langjarig contract voor een GP voor medio juni, terwijl Miami vanwege het stadion in het midden van het circuit niet naar achteren kan worden verschoven.
14-16 maart: Australië, Melbourne
21-23 maart: China, Shanghai
4-6 april: Japan, Suzuka
11-13 april: Bahrein, Sakhir
18-20 april: Saoedi-Arabië, Djedda
2-4 mei: Miami, Miami
16-18 mei: Emilia-Romagna, Imola
23-25 mei: Monaco, Monte Carlo
30 mei-1 juni: Spanje, Barcelona
13-15 juni: Canada, Montreal
27-29 juni: Oostenrijk, Red Bull Ring
4-6 juli: Groot-Brittannië, Silverstone
25-27 juli: België, Spa
1-3 augustus: Hongarije, Hungaroring
29-31 augustus: Nederland, Zandvoort
5-7 september: Italië, Monza
19-21 september: Azerbeidzjan, Bakoe
3-5 oktober: Singapore, Marina Bay
17-19 oktober: VS, Austin
24-26 oktober: Mexico, Mexico City
7-9 november: São Paulo, Interlagos
20-22 november: Las Vegas, Las Vegas
28-30 november: Qatar, Lusail
5-7 december: Abu Dhabi, Yas Marina
Alonso tekent twee jaar bij
Fernando Alonso is de eerste grote naam die uit de stoelendans stapt die is ontketend na de spraakmakende overstap van Lewis Hamilton van Mercedes naar Ferrari. De Spaanse veteraan werd in verband gebracht met zowel Mercedes als Red Bull, maar heeft nu toch twee jaar bijgetekend bij Aston Martin. Het team bracht het nieuws met een persbericht dat uit één zin bestond: “I’m here to stay”.
Niet alleen verlengt de Spanjaard daarmee zijn F1-verblijf tot voorbij zijn 45e levensjaar – ongekend in de moderne Formule 1 – zijn keuze voor Aston laat ook zien dat hij zijn inzet voor het team uit Silverstone als een langetermijnproject ziet. Ook is hij niet bang om vanaf 2026 de banden aan te halen met Honda, de motorleverancier die hij in zijn tweede McLaren-periode nog zwartmaakte door hun krachtbron van toen een ‘GP2-motor’ te noemen. Ook Honda liet weten dat dat station inmiddels lang is gepasseerd. Alonso liet bovendien doorschemeren dat zijn contract langer doorloopt dan zijn actieve carrière nog zou kunnen duren.
Andretti marcheert gewoon door
Ondanks de afwijzing vanuit FOM-kringen blijft Andretti Global doorgaan op zijn koers om samen met Cadillac een sterke Europese aanwezigheid op te bouwen. Andretti opende deze week officieel de deuren van zijn nieuwe vestiging op Silverstone, waarmee het bedrijf buren wordt van Aston Martin. Het team werkte tot nu toe vanuit tijdelijke huisvesting daar vlakbij, maar zal nu in stappen de verhuizing aanvaarden. Later worden nog eens fabriekshallen in gebruik genomen die het oppervlak bijna verdrievoudigen ten opzichte van het huidige eerste gebouw. Het doel is nog altijd om in 2026 alsnog op de F1-grid te staan, eerst met Renault-motoren, daarna met motoren van Cadillac.
Tegelijk liet Michael Andretti weten dat hij zijn vizier evenzeer richt op Formule 2 en Formule 3, om daarmee een talentenladder te creëren die meer openingen gaat bieden voor Amerikaanse coureurs. Tevens overweegt hij om vanuit Silverstone een WEC-team op de baan te brengen. Die laatste mogelijkheid lijkt een schot voor open doel met de bestaande aanwezigheid van Cadillac in het WK uithouding, zeker nu de samenwerking daarin met Ganassi ten einde loopt. Andretti wil vervolgens al die inspanningen bundelen met het bestaande Formule E-team, om zo nog meer synergie mogelijk te maken, zoals dat zo mooi heet.
Sanchez na drie maanden alweer weg bij McLaren
Op het personele vlak kwam het team van McLaren afgelopen week met enigszins genant nieuws naar buiten: de met veel bombarie binnengehaalde David Sanchez verlaat het team al drie maanden na de start van zijn werk. De Fransman was binnengehaald als opvolger van technisch directeur James Key (ex-Force India) en zou gaan samenwerken met Rob Marshall (ex-Red Bull) als hoofd engineering en Peter Prodromou (een McLaren-veteraan) als hoofd aerodynamica.
Na zijn vertrek bij Ferrari moest Sanchez vanwege het concurrentiebeding in zijn Ferrari-contract een kleine driekwart jaar zijn tijd uitzitten voordat hij eindelijk bij McLaren aan de slag kon. Daar bleek hij te zijn ingehaald door de werkelijkheid: Sanchez kwam in een andere organisatie terecht dan die waarvoor hij had getekend. McLaren-teambaas Andrea Stella stelde in een verklaring dat Sanchez feitelijk ‘te senior’ was voor de positie die voor hem restte. De Italiaan stond de Fransman daarom een vroeg vertrek toe, nu Sanchez nog elders een baan kan aannemen voor het seizoen 2025. Marshall heeft intussen feitelijk de rol van hoofdontwerper op zich genomen, terwijl Neil Houldey op de plek is gezet waarvoor Marshall was aangenomen.