DTM: 20 rijders voor seizoen 2024, Rast snelste in tweedaagse test Hockenheim
20 auto's (en een safety-car) voor het DTM-seizoen 2024
Met twee testdagen op Hockenheim werd de aftrap gegeven voor het DTM-seizoen 2024, het jaar waarin de serie 40 jaar oud is geworden (de eerste race vond op 11 maart 1984 op Zolder plaats). Tijdens de test werd ook het deelnemersveld voor het komende seizoen gepresenteerd, dat uit 20 rijders van elf teams met zeven verschillende merken bestaat. Net als vorig jaar zorgt Thierry Vermeulen in de Ferrari van het Zwitserse Emil Frey Racing voor de Nederlandse inbreng in de serie, die van 7 tot en met 9 juni ook op Circuit Zandvoort te gast is. Seizoensstart is eind deze maand in Oschersleben.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: DTM
De snelste tijd van de twee testdagen kwam op naam van drievoudig kampioen René Rast, die in de afsluitende sessie van woensdag een tijd van 1:37,077 minuten liet noteren en daarmee een trio van Schubert-BMW-rijders aanvoerde. Achter Rast volgden zijn teamgenoten Sheldon van der Linde en Marco Wittmann. Snelste niet-BMW-rijder op de slotdag was de Turk Ayhancan Güven, die met de Porsche van het Manthey EMA-team als vierde afsloot, direct voor zijn teamgenoot, titelverdediger Thomas Preining. Op de eerste testdag was Güven de snelste rijder van de dag, met zijn tijd van 1:37,414 minuten zou hij in de optelling van de beide dagen derde staan achter Rast en Sheldon van der Linde. Op enige afstand volgden de Mercedessen, aangevoerd door Luca Stolz. Thierry Vermeulen startte goed met de vierde tijd op de eerste dag, achter de beide Manthey EMA-Porsche-rijders Güven en Preining en Kelvin van der Linde in de Abt-Audi. Op de slotdag moest onze landgenoot echter genoegen nemen met de 14e tijd, al moeten aan de gereden tijden zoals altijd nog niet teveel waarde worden gehecht.
Drievoudig kampioen René Rast sloot de test op Hockenheim als snelste af
Geconstateerd moet worden dat de omvang van het veld met 20 auto’s nog altijd alleszins acceptabel is, maar dat de grote euforie van de overstap naar betaalbaarder GT3-auto’s in het jaar 2021 wel grotendeels voorbij is. Kwalitatief daarentegen blijft het een van de best bezette raceseries in Europa, want meer dan de helft van de rijders behaalde in de DTM al overwinningen en podiumplaatsen en echt talentvrije rijders van het kaliber Deledda zijn er niet meer bij. Natuurlijk zijn er rijders die sponsoring meebrengen, zoals Vermeulen, Engstler of de beide rijders die in een familieteam rijden, Maximilian Paul (Paul Motorsport-Lamborghini) en Ben Dörr (Dörr Motorsport-McLaren), maar dat is op dit niveau zeker geen schande, en wellicht een goede mogelijkheid om zich in de kijker te rijden met perspectief op meer.
Ayhancan Güven was met de Manthey-EMA-Porsche het snelst op de eerste testdag
Sportief gezien staan er met de drie BMW-rijders Rast, Wittmann en Van der Linde plus Porsche-coureur Preining vier DTM-kampioenen in het veld. Ook Mirko Bortolotti, vorig jaar runner-up en dit seizoen opnieuw van de partij met de SSR Performance-Lamborghini, Abt-Sportsline-Audi-rijders Ricardo Feller en Sheldon van der Linde en Mercedes-routinier Lucas Auer (Winward) gelden als titelkandidaten. Nieuw in het veld is Dörr Motorsport, dat een groot deel van het personeel bij Project 1 recruteerde, en twee McLarens voor Ben Dörr en Clemens Schmid inzet. Maximilian Paul, die vorig jaar indruk maakte door in de regen de race op de Nürburgring te winnen, rijdt voor het eerst een volledig seizoen.
De organiserende ADAC wijst op de grootste variëteit aan merken in 25 jaar. Opnieuw wordt gereden op brandstof van Shell, die voor de helft uit hernieuwbare
grondstoffen bestaat. Kaarten zijn verkrijgbaar vanaf 39 euro, kinderen en jongeren tot 16 jaar hebben gratis toegang, mits begeleid door een volwassene.
Deelnemerslijst DTM 2024
#3 Kelvin van der Linde (ZA/Abt Sportsline), Audi R8 LMS GT3 Evo2
#4 Luca Stolz (D/Mercedes-AMG Team HRT), Mercedes-AMG GT3
#7 Ricardo Feller (CH/Abt Sportsline), Audi R8 LMS GT3 Evo2
#11 Marco Wittmann (D/Schubert Motorsport), BMW M4 GT3
#14 Jack Aitken (GB/Emil Frey Racing), Ferrari 296 GT3
#19 Luca Engstler (D/GRT Grasser-Racing-Team), Lamborghini Huracán GT3 Evo2
#22 Lucas Auer (A/Mercedes-AMG Team Mann-Filter), Mercedes-AMG GT3
#25 Ben Dörr (D/Dörr Motorsport), McLaren 720S GT3 Evo
#31 Sheldon van der Linde (ZA/Schubert Motorsport), BMW M4 GT3
#33 René Rast (D/Schubert Motorsport), BMW M4 GT3
#36 Arjun Maini (IND/Mercedes-AMG Team HRT), Mercedes-AMG GT3
#63 Christian Engelhart (D/GRT Grasser-Racing-Team), Lamborghini Huracán GT3 Evo2
#69 Thierry Vermeulen (NL/Emil Frey Racing), Ferrari 296 GT3
#71 Maximilian Paul (D/Paul Motorsport), Lamborghini Huracán GT3 Evo2
#85 Clemens Schmid (A/Dörr Motorsport), McLaren 720S GT3 Evo
#90 Ayhancan Güven (TR/Manthey EMA), Porsche 911 GT3 R
#91 Thomas Preining (A/Manthey EMA), Porsche 911 GT3 R
#92 Mirko Bortolotti (I/SSR Performance), Lamborghini Huracán GT3 Evo2
#94 Nicki Thiim (DK/SSR Performance), Lamborghini Huracán GT3 Evo2
#130 Maro Engel (D/Mercedes-AMG Team Winward), Mercedes-AMG GT3