In Memoriam Ted Toleman
Vanuit Engeland bereikte ons vanmorgen het bericht dat Ted Toleman op 86-jarige leeftijd is overleden. Als zoon van een Britse zakenman die zich vooral met autotransporten bezighield kon de belangstelling voor de autosport uiteraard niet uitblijven. F1 puriteinen zullen zich alleen het F1 debuut van Ayrton Senna in één van zijn auto’s kunnen herinneren waarschijnlijk. Maar in het begin van de tachtiger jaren hebben de autosportactiviteiten van de Toleman Group voor een groot aantal rijders veel betekend.
Ted Toleman overleed vanmorgen vroeg op 86-jarige leeftijd.
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat/Pirelli
Brian Henton met de Toleman Ralt RT2 op Zandvoort on gevecht met de March 792 BMW. Hoewel Marc Surer in 1979 met de March 792 BMW kampioen werd waren noch de Ralt RT2 noch de March 792 werkelijk goede auto's.
In Memoriam Ted Toleman
Ted Toleman stierf vanmorgen vroeg in een verzorgingshuis op de Filipijnen aan een hartinfarct en werd 86 jaar. Een pure autosport enthousiast die eind zeventiger jaren op het internationale autosportplatform verscheen. O.a. voor Tiff Needell met een March 782 Hart. In 1979 bestreed het Toleman Team met twee Ralt RT2’s het Europees F2 kampioenschap voor het formidabele duo Brian Henton en Derek Warwick. Aangezien de Ralt RT2 totaal niet aan de hoge verwachtingen van Ted Toleman voldeed gaf hij al gedurende 1979 de opdracht om een eigen auto te ontwikkelen en haalde daarvoor de Zuid Afrikaanse constructeur Rory Byrne binnen.
1980 de doorbraak van Brian Henton en het Toleman Team leidde tot de overstap naar de Formule 1.
In 1980 verpletterde de Toleman TG280 Hart in het FIA F2 kampioenschap de concurrentie volledig. De toch al op leeftijd zijnde Brian Henton won het kampioenschap met glans terwijl teamgenoot Derek Warwick als tweede eindigde. Ook Huub Rothengatter behaalde met een Alan Docking Racing Toleman TG280 Hart dat jaar een fantastische overwinning op circuit Zolder. De F2 successen spoorden aan tot deelname aan de F1 met de Toleman TG 181 in 1981. Een veel te zware auto met te weinig vermogen en pas voor de GP van Italië dat jaar wist Brian Henton zich te kwalificeren.
Senna had in 1984 eigenlijk wel genoeg van die geplofte Hart motoren. Hier op Zandvoort.
Na een lange lijdensweg behaalde het team tijdens de Nederlandse Grand van 1983 in handen van Derek Warwick de eerste WK punten. In 1984 kwam de doorbraak van het team met de legendarische Ayrton Senna die bijna de voortijdig afgebroken GP van Monaco dat jaar op zijn naam schreef. Wedstrijdleider Jacky Ickx en de weergoden bepaalden anders. Johnny Cecotto crashte in de Britse Grand Prix en werd gedurende het seizoen door Pierluigi Martini vervangen. Inmiddels had Ayrton Senna ook al voor Lotus getekend hetgeen tot contractuele moeilijkheden leidde waardoor de Braziliaan voor de Italiaanse GP zelfs door Stefan Johansson werd vervangen.
De Hart F1 motoren waren de achilleshiel in Ted’s F1 project. Gedurende de zomer van 1985 werd bekend dat sponsor Benetton het volledige team had overgenomen. Ruim een jaar later behaalde Gerhard Berger tijdens de GP van Mexico dankzij de BMW Turbomotor de allereerste zege voor het Benetton F1 Team.
Huub Rothengatter met de ADR Toleman Hart TG280 op weg naar zijn enige en eerste F2 overwinning op Circuit Zolder.
Samen met Richard Branson hield Ted Toleman zich ook met het offshore powerboatracen bezig. Nadat het transportbedrijf van de Toleman Group in de negentiger jaren in andere handen overging keerde Ted Toleman terug naar Zuid Afrika waar hij gedurende lange tijd een bananenplantage runde. Vervolgens was er nog een verblijf in Australië waarna Ted om gezondheidsredenen naar de Filippijnen vertrok waar hij vanmorgen vroeg in een verzorgingshuis op 86-jarige leeftijd overleed.
Ted Toleman overleed vanmorgen vroeg op 86-jarige leeftijd.
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat/Pirelli
Brian Henton met de Toleman Ralt RT2 op Zandvoort on gevecht met de March 792 BMW. Hoewel Marc Surer in 1979 met de March 792 BMW kampioen werd waren noch de Ralt RT2 noch de March 792 werkelijk goede auto's.
In Memoriam Ted Toleman
Ted Toleman stierf vanmorgen vroeg in een verzorgingshuis op de Filipijnen aan een hartinfarct en werd 86 jaar. Een pure autosport enthousiast die eind zeventiger jaren op het internationale autosportplatform verscheen. O.a. voor Tiff Needell met een March 782 Hart. In 1979 bestreed het Toleman Team met twee Ralt RT2’s het Europees F2 kampioenschap voor het formidabele duo Brian Henton en Derek Warwick. Aangezien de Ralt RT2 totaal niet aan de hoge verwachtingen van Ted Toleman voldeed gaf hij al gedurende 1979 de opdracht om een eigen auto te ontwikkelen en haalde daarvoor de Zuid Afrikaanse constructeur Rory Byrne binnen.
1980 de doorbraak van Brian Henton en het Toleman Team leidde tot de overstap naar de Formule 1.
In 1980 verpletterde de Toleman TG280 Hart in het FIA F2 kampioenschap de concurrentie volledig. De toch al op leeftijd zijnde Brian Henton won het kampioenschap met glans terwijl teamgenoot Derek Warwick als tweede eindigde. Ook Huub Rothengatter behaalde met een Alan Docking Racing Toleman TG280 Hart dat jaar een fantastische overwinning op circuit Zolder. De F2 successen spoorden aan tot deelname aan de F1 met de Toleman TG 181 in 1981. Een veel te zware auto met te weinig vermogen en pas voor de GP van Italië dat jaar wist Brian Henton zich te kwalificeren.
Senna had in 1984 eigenlijk wel genoeg van die geplofte Hart motoren. Hier op Zandvoort.
Na een lange lijdensweg behaalde het team tijdens de Nederlandse Grand van 1983 in handen van Derek Warwick de eerste WK punten. In 1984 kwam de doorbraak van het team met de legendarische Ayrton Senna die bijna de voortijdig afgebroken GP van Monaco dat jaar op zijn naam schreef. Wedstrijdleider Jacky Ickx en de weergoden bepaalden anders. Johnny Cecotto crashte in de Britse Grand Prix en werd gedurende het seizoen door Pierluigi Martini vervangen. Inmiddels had Ayrton Senna ook al voor Lotus getekend hetgeen tot contractuele moeilijkheden leidde waardoor de Braziliaan voor de Italiaanse GP zelfs door Stefan Johansson werd vervangen.
De Hart F1 motoren waren de achilleshiel in Ted’s F1 project. Gedurende de zomer van 1985 werd bekend dat sponsor Benetton het volledige team had overgenomen. Ruim een jaar later behaalde Gerhard Berger tijdens de GP van Mexico dankzij de BMW Turbomotor de allereerste zege voor het Benetton F1 Team.
Huub Rothengatter met de ADR Toleman Hart TG280 op weg naar zijn enige en eerste F2 overwinning op Circuit Zolder.
Samen met Richard Branson hield Ted Toleman zich ook met het offshore powerboatracen bezig. Nadat het transportbedrijf van de Toleman Group in de negentiger jaren in andere handen overging keerde Ted Toleman terug naar Zuid Afrika waar hij gedurende lange tijd een bananenplantage runde. Vervolgens was er nog een verblijf in Australië waarna Ted om gezondheidsredenen naar de Filippijnen vertrok waar hij vanmorgen vroeg in een verzorgingshuis op 86-jarige leeftijd overleed.