Racing Shows: Flanders Collection Cars vierde succesvolle première in Antwerp Expo
Vier jaar geleden brak er tijdens het Antwerp Classic Car Salon Corona uit. Uw redacteur wilde er graag naar toe omdat het op een steenworp afstand van zijn huidige woonplaats ligt. In Italië was er een alarmerende doorbraak van het virus. Van diverse betrokkenen kreeg ik waarschuwingen om niet meer Antwerpen te komen. Zeker omdat er ook nog eens veel Italiaanse gasten rondliepen. Het betekende bij 2,5 jaar niet meer locatie werken. Het Antwerp Classic Car Salon dat onder de auspiciën van de SIHA-organisatie(eveneens verantwoordelijk voor de Techno Classica in het Duitse Essen)viel vond nooit meer plaats. Interne ontwikkelingen achter de schermen waren daar debet aan. Afgelopen weekend verrees de expositie dankzij de Flanders Collection Cars-organisatie als een Phoenix uit de as.
Vele flyers, posters en kortingskaarten sierden de Maserati 6CM uit 1937. Eén van de hoofdattracties in Antwerpen afgelopen weekend.
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat
Flanders Collection Cars vierde succesvolle première in Antwerp Expo
Indirect kwam er door Corona een einde aan jarenlange expositietraditie in Antwerpen. Het jaarlijkse Classic Car Salon leek voorgoed te verdwijnen. Een mislukte doorstart in 2023 leek het lot te bezegelen. Achter de schermen werd er door de organisatie van Flanders Collection Cars in Gent hard aan een hernieuwde doorstart gewerkt. Er heerste grote onzekerheid rondom een beschikbare datum. Uiteindelijk werd die dan toch gevonden voor het weekend van 5-7 april jl. Zeker niet ideaal omdat de Techno Classica in dezelfde periode wordt georganiseerd. Vanwege persoonlijke omstandigheden moest ik van een bezoek aan bovengenoemde expositie op het allerlaatste moment afzien. Aan elk nadeel zit dan toch weer een voordeel want dit betekende dat uw fotograaf/verslaggever als alternatief toch nog naar Antwerpen kon afreizen.
De cockpit van een voorloorlogse Maserati Grand Prix bolide.
Het bezoek van afgelopen zondag overtrof alle verwachtingen. Ruim drie hallen op 12.500m2 vloeroppervlak waar de auto’s en de diverse stands keurig waren ingedeeld en er voor de jubileummerken Maserati, Porsche en Abarth voldoende displayruimte was gereserveerd. Terwijl het Classic Car Salon in het verleden weleens een klein beetje een rommelige indruk maakte was hier absoluut geen sprake van. Prachtig bedekte vloeren met een keurige indeling. Met deze nieuwe herstart beschikt Flanders Collection Cars zeker het potentieel om de komende jaren verder te groeien.
De voormalige rijders van de 6CM Grand Prix auto.
Guy Moerenhout zorgde met enkele prachtige Abarth klapstukken uit zijn immense collectie. De firma 911 Motorsport presenteerde enkele prachtige Porsche rallywagens uit lang vervlogen tijden maar voor de rallyfans een absoluut genot voor het oog. Voorzien van sponsoring voor een product dat je symbolisch gezien ook wel de “verboden vrucht” mag noemen terwijl het nog steeds legaal verkrijgbaar is. En dan hebben we het over de 3.0L Porsche Carrera RSR, de Porsche 911 SC Belga en de 911 SC RS Bastos.
Tja dat waren andere tijden in het vooroologse Pre F1-tijdperk.
Maar ook de Maserati liefhebbers kwamen afgelopen weekend volledig aan hun trekken. De Maserati Club Belgium bracht met maar liefst 12 modellen een prachtige hommage aan het merk. Klapstuk was het laatste MC20 model. Verder aanwezig de Maserati 6CM Grand Prix wagen uit 1937. Tevens werd fijntjes in de media vermeld dat elektrische modellen (nog) niet welkom waren…… De geur van benzine en carburateurs mocht afgelopen weekend nog ten volle opgesnoven worden. Hopelijk kan Flanders Collection Cars de lijn van Antwerpen voor de komende jaren vasthouden want ook aan autosportgeschiedenis was er geen gebrek.
Tja de tijden zijn wel veranderd. Het prachtige front van de Maserati MC20. Leuk dat de liefhebbers bij de Maserati zoveel doucmentatie konden krijgen. Maar de prijs van de MC20 Cielo bedraagt 308.942 Euro voor de liefhebber. Voor vrijwel iedereen blijft het slechts bij een 1/43 1/18 schaalmodel....
Vele flyers, posters en kortingskaarten sierden de Maserati 6CM uit 1937. Eén van de hoofdattracties in Antwerpen afgelopen weekend.
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat
Flanders Collection Cars vierde succesvolle première in Antwerp Expo
Indirect kwam er door Corona een einde aan jarenlange expositietraditie in Antwerpen. Het jaarlijkse Classic Car Salon leek voorgoed te verdwijnen. Een mislukte doorstart in 2023 leek het lot te bezegelen. Achter de schermen werd er door de organisatie van Flanders Collection Cars in Gent hard aan een hernieuwde doorstart gewerkt. Er heerste grote onzekerheid rondom een beschikbare datum. Uiteindelijk werd die dan toch gevonden voor het weekend van 5-7 april jl. Zeker niet ideaal omdat de Techno Classica in dezelfde periode wordt georganiseerd. Vanwege persoonlijke omstandigheden moest ik van een bezoek aan bovengenoemde expositie op het allerlaatste moment afzien. Aan elk nadeel zit dan toch weer een voordeel want dit betekende dat uw fotograaf/verslaggever als alternatief toch nog naar Antwerpen kon afreizen.
De cockpit van een voorloorlogse Maserati Grand Prix bolide.
Het bezoek van afgelopen zondag overtrof alle verwachtingen. Ruim drie hallen op 12.500m2 vloeroppervlak waar de auto’s en de diverse stands keurig waren ingedeeld en er voor de jubileummerken Maserati, Porsche en Abarth voldoende displayruimte was gereserveerd. Terwijl het Classic Car Salon in het verleden weleens een klein beetje een rommelige indruk maakte was hier absoluut geen sprake van. Prachtig bedekte vloeren met een keurige indeling. Met deze nieuwe herstart beschikt Flanders Collection Cars zeker het potentieel om de komende jaren verder te groeien.
De voormalige rijders van de 6CM Grand Prix auto.
Guy Moerenhout zorgde met enkele prachtige Abarth klapstukken uit zijn immense collectie. De firma 911 Motorsport presenteerde enkele prachtige Porsche rallywagens uit lang vervlogen tijden maar voor de rallyfans een absoluut genot voor het oog. Voorzien van sponsoring voor een product dat je symbolisch gezien ook wel de “verboden vrucht” mag noemen terwijl het nog steeds legaal verkrijgbaar is. En dan hebben we het over de 3.0L Porsche Carrera RSR, de Porsche 911 SC Belga en de 911 SC RS Bastos.
Tja dat waren andere tijden in het vooroologse Pre F1-tijdperk.
Maar ook de Maserati liefhebbers kwamen afgelopen weekend volledig aan hun trekken. De Maserati Club Belgium bracht met maar liefst 12 modellen een prachtige hommage aan het merk. Klapstuk was het laatste MC20 model. Verder aanwezig de Maserati 6CM Grand Prix wagen uit 1937. Tevens werd fijntjes in de media vermeld dat elektrische modellen (nog) niet welkom waren…… De geur van benzine en carburateurs mocht afgelopen weekend nog ten volle opgesnoven worden. Hopelijk kan Flanders Collection Cars de lijn van Antwerpen voor de komende jaren vasthouden want ook aan autosportgeschiedenis was er geen gebrek.
Tja de tijden zijn wel veranderd. Het prachtige front van de Maserati MC20. Leuk dat de liefhebbers bij de Maserati zoveel doucmentatie konden krijgen. Maar de prijs van de MC20 Cielo bedraagt 308.942 Euro voor de liefhebber. Voor vrijwel iedereen blijft het slechts bij een 1/43 1/18 schaalmodel....