Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT World Challenge Europe: ROWE-BMW verslaat Iron Lynx-Lamborghini op Paul Ricard, Nederlands succes in Silver en Bronze Cup

240704 Start
Monza is normaal gesproken de seizoensopener, maar vanwege renovaties daar mocht Paul Ricard gastheer spelen van de eerste race van 2024

Circuit Paul Ricard mocht deze zondag een nieuw seizoen van de Fanatec GT World Challenge Europe powered by AWS openen met een drieuursrace van de Endurance Cup. Een vol, competitief veld van maar liefst 54 GT3-auto's deed mee in Zuid-Frankrijk. Augusto Farfus, Dan Harper en Max Hesse sleepten hun allereerste overwinning binnen met de BMW van ROWE Racing. Mirko Bortolotti, Matteo Cairoli en Andrea Caldarelli waren met hun Iron Lynx-Lamborghini erg sterk vanaf pole, maar moesten toch hun meerdere erkennen in de nummer-998-M4. Nederlands duo Colin Caresani en Daan Pijl (Winward Racing) zegevierden in de Silver Cup. In de Bronze Cup kwam Job van Uitert op het podium terecht met de gloednieuwe Aston Martin Vantage AMR GT3 Evo.

Tekst: Vincent Bruins (X: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Jakob Ebrey)

Bortolotti behield de leiding bij de start voor de Porsche van Ayhancan Güven (Schumacher CLRT) en de Mercedes-AMG van Jules Gounon (GetSpeed). Daarachter ging Christian Engelhart (GRT Grasser Racing Team) in de rondte en Mark Radcliffe (Optimum Motorsport) en Michele Beretta (Haupt Racing Team) raakten elkaar in de chaos met schade tot gevolg. Farfus ging voorbij aan Gounon op het lange rechte stuk van Mistral. Er was een korte Safety Car-periode voor brokstukken op de baan voor een tweede neutralisatie toen de oranje Safety Car-lichten boven het rechte stuk niet uitgingen. Na de herstart schoven de Team WRT-BMW's van Maxime Martin en Charles Weerts op naar de vierde en vijfde plaats middenin het gevecht met Gounon en de Ferrari van Alessio Rovera (AF Corse). De Safety Car rukte voor de derde maal uit toen Benji Goethe (Garage 159) uitviel met gebroken ophanging en de Aston Martin van David Pittard (Walkenhorst Motorsport) in brand vloog. Weerts liep een lekke band op en het losgeslagen rubber resulteerde in een boel kapot bodywork en een uitvalbeurt.

240704 BlattnerHartogMarschall
Hartog in zijn Bronze Cup-Porsche op de achtste plek algemeen tussen alle Pro-auto's

Tijdens de neutralisatie werden de eerste geplande pitstops en rijderswissels gedaan. Dorian Boccolacci (Schumacher CLRT) kwam voor de neus van Caldarelli terecht en nam eventjes de leiding over. De Fransman had echter de aardingskabel meegenomen en kreeg de meatball-vlag te zien. De Porsche van Boccolacci, Güven en Laurin Heinrich viel ver terug na de verplichte, extra pitstop en kwam uiteindelijk als veertiende aan de finish. Caldarelli lag weer eerste bij de herstart, maar na bijna een half uur onder druk te hebben gestaan van Harper, pakte de ROWE Racing-BMW de leiding af met een inhaalactie door Beausset. Hesse stapte in voor de laatste stint en breidde de voorsprong alleen maar uit. Farfus, Harper en Hesse zagen als eerste de zwart-witgeblokte vlag, 13 seconden voor Bortolotti, Cairoli en Caldarelli.

240704 FarfusHarperHesse
Farfus, Harper en Hesse behaalden hun allereerste overwinning in de Endurance Cup

Gounon, Fabian Schiller en Luca Stolz hadden niet echt de snelheid om vooraan mee te doen, maar reden wel vlekkeloos en dat leverde hun het laatste plekje op het podium op. Raffaele Marciello (Team WRT) haalde Sven Müller (Rutronik Racing) in de laatste ronde in om de vierde positie te pakken samen met Martin en Valentino Rossi. Alex Aka, Ricardo Feller en Christopher Haase (Tresor Attempto Racing) kwamen langzaam maar zeker naar voren en werden zesde voor Mattia Drudi, Marco Sørensen en Nicki Thiim (Comtoyou Racing), en Klaus Bachler, Alex Malykhin en Joel Sturm (Pure Rxcing). Alessandro Pier Guidi, Davide Rigon en Rovera vielen terug naar de negende plaats, maar bleven nog wel net voor de enige Ford Mustang GT3 in het veld, de Proton Competition-bolide van Christopher Mies, Dennis Olsen en Frédéric Vervisch.

240704 EvrardMagnusPla
Ondanks het wegvallen van de fabrieksteun van Audi Sport blijkt de R8 LMS Evo II nog steeds competitief in de handen van Saintéloc Racing

In de Gold Cup wonnen Paul Evrard, Gilles Magnus en Jim Pla (Saintéloc Racing) na Dominik Baumann, Mikaël Grenier en Al Faisal Al Zubair (AlManar Racing by GetSpeed) te hebben ingehaald halverwege de wedstrijd. Romain Carton, Adam Eteki en Arthur Rougier (CSA Racing) completeerden het podium in die klasse. In de Silver Cup baanden Ivan Klymenko, Alban Varutti en Ugo de Wilde (Saintéloc Racing) zich een weg naar voren, maar hun Audi kampte laat in de race met mechanische problemen. Patrick Assenheimer en Ezequiel Pérez Companc (Madpanda Motorsport) leken vervolgens de overhand te hebben, maar ze moesten uiteindelijk genoegen nemen met de derde plek. De klassezege ging naar Caresani en Pijl, de laatstgenoemde uitkomend onder de naam 'Daan Arrow'. Ze deelden hun auto met Tanart Sathienthirakul en versloegen de andere Mercedes-AMG van César Gazeau, Roee Meyuhas en Aurélien Panis (Boutsen VDS). Jop Rappange kwam samen met Marius Nakken en Christopher Zöchling als zevende over de finish in de Silver Cup achter het stuur van de Dinamic GT-Porsche.

240704 ArrowCaresaniSathienthirakul
Caresani, Pijl en Sathienthirakul op jacht naar de overwinning in de Silver Cup

Er reden 19 auto's mee in de Bronze Cup, de klasse waarin een amateur (Bronze) de auto deelt met een jongeling (Silver) en een professional (Gold of Platinum). Louis Prette (Garage 59) ving de race aan vanaf de pole in die klass, maar na nog geen half uur werd hij ingehaald door GT World Challenge-debutant Loek Hartog (Rutronik Racing). De Nederlander was zo rap dat hij de algemene top tien binnenreed in zijn stint. Dustin Blattner nam de Porsche over en werd halverwege de race ingehaald door Niccolò Schirò (Kessel Racing) en Toby Sowery (Century Motorsport), maar de BMW van de laatstgenoemde zou later uitvallen met een mechanisch probleem. Prettes teamgenoot James Cottingham begon ook terug te zakken door het veld.

240704 FumanelliRosiSchiro
De Ferrari 296 GT3 bleek sterk in de Bronze Cup dankzij Kessel Racing en AF Corse

Na de laatste pitstops breidden David Fumanelli, Nicolò Rosi en Schirò hun leiding uit en pakten de Bronze Cup-overwinning. Andrea Bertolini en vader-en-zoon Louis en Jef Machiels (AF Corse) maakten er een één-twee van voor Ferrari. Van Uitert (Comtoyou Racing) sleepte nog een trofee binnen met P3 in de klasse samen met Kobe Pauwels en John de Wilde. Morris Schuring (Herberth Motorsport) maakte ook zijn GT World Challenge-debuut en werd zevende in de Bronze Cup met Ralf Bohn en Robert Renauer. Een tegenvallende stint van Dennis Marschall zorgde ervoor dat Blattner en Hartog het laatste puntje pakten met P10. Mex Jansen (Walkenhorst Motorsport) werd dertiende in de klasse, nadat zijn ploegmaat Tim Creswick vroeg in de wedstrijd in de rondte was getikt.

240704 PauwelsVanUitertDeWilde
Na zes jaar in de prototypes maakte Van Uitert zijn debuut achter het stuur van een GT-auto en met succes

UITSLAG RACE

Voor het volgende evenement van de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup powered by AWS zullen we nog bijna drie maanden moeten wachten, maar het zal het wachten wel waard worden, want dat is de CrowdStrike 24 Hours of Spa op 29 en 30 juni. Voordat dat zover is, zullen de ogen eerst gericht zijn op de Sprint Cup-seizoensopener op Brands Hatch op 5 mei evenals de tweede ronde van de Sprint Cup in Misano Adriatico later die maand.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet